tilbage til Danmark efter 30 aar

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sally

Indlæg af sally » 04.04.2009 12:19:43

Hej. jeg har flere spörgsmaal, som jeg haaber nogen kan hjälpe mig med, jeg ved ikke om jeg er landet i den rette rubrik.
Jeg har boet i udlandet i over 30 aar og vil nu gerne flytte tilbage til Danmark sammen med min ägtefälle, som jeg har levet sammen med i flere aar (kan bevises) og som jeg for nylig blev gift med. Min ägtefälle er IKKE EU-borger, men bosat sammen med mig i et EU-land og har her residenz, altsaa opholds- og arbejdstilladelse.
1. Man har fortalt mig, at det ikke er sikkert, at jeg faar lov til at tage tilbage til Danmark (som dansker!!!!!????) , i hvert tilfälde er betingelsen at jeg har arbejde og bopäl i en EU-stat. Jeg har arbejdet her, men ikke regelmässigt, da det er meget svärt. Det kan vel ikke väre sandt?

2. jeg har hört, at der en en hel ny EU-lov, som siger at enhver som har residenz i et EU-land (altsaa ogsaa "ikke-EU-borgere") har lov til at tage til et andet EU-land, for at söge arbejde der og saa äar opholds- og arbejdtilladelse, hvis han finder arbejde. Er det rigtigt?
Ville betyde at min mand, uafhängig af mig, maatte have lov til at tage til Danmark og söge arbejde?
Er det stadigväk saadant, at EU-lovene staar over de danske love?
3. jeg har et tilbud om et sommerarbejde i Danmark, som jeg meget gerne ville antage (pengenöd). Hvad sker der, hvis jeg tager til Danmark og arbejder et par maaneder og bagefter igen tager til mit EU-land, hvorfra jeg saa, sammen med min mand söger tilbage til Danmark?
Eller kan vi allerede sammen söge til Danmark, imens jeg arbejder temporärt i Danmark? (Det gaar vel ikke, vil jeg tro).

Jeg vil väre meget taknemmelig for hjälp, vi har kämpet i snart to aar, for at komme til Danmark.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2009 12:46:49

Nej, EU-reglerne står som sådan ikke over danske regler. Det er to helt forskellige strenge. Da du nu bor i et andet EU-land, kan du udnytte den sekundære fri bevægelighed ifølge EU-retten (retten til at vende tilbage til hjemlandet) og tage din ægtefælle med uden problemer. Du skal blot ved ankomsten til Danmark naturligvis lade både dig selv og din ægtefælle folkeregistrere hos kommunen, og så skal du have søgt om et opholdskort til din ægtefælle efter EU-reglerne.

Du KAN også, hvis du ønsker det, søge efter de danske regler. Så skal du bl.a. stille en bankgaranti på 60.011 kroner for familiesammenføringen. Ellers får ægtefællen besked på, at døren til Danmark er lukket for hans vedkommende. Han har dog mulighed for at komme herop på visum. Den skal du ikke stille garanti for, idet I er gift.

Spørgsmålet er så, om du har penge til en sådan garanti, når du har arbejdet sådan on/off. Derfor vil min umiddelbare vurdering være, at EU-reglerne er bedst for dig og din ægtefælle. Og med EU-reglerne stilles der ikke krav om bankgaranti for noget som helst.

Med EU-reglerne må din mand begynde at arbejde, straks ansøgning om opholdskort er afleveret. Han behøver altså ikke vente på, at opholdskortet ligger i hans hånd. Han kan ikke modtage nogen form for social ydelse efter Aktivloven (den der i gamle dage hed Bistandsloven) i de første fem år, så forsørgerkravet hænger på dig.

Fundiver, skaanebo og jeg har skrevet mere udførligt om EU-reglerne herinde i forum, og de er måske værd at læse for dig. Fundiver har lavet en generel vejledning her:

viewtopic.php?t=2764

Siden er der kommet et par rettelser, som kan læses her:

viewtopic.php?t=2876

Nej, din ægtefælle kan ikke tage til et andet EU-land uafhængig af dig for at søge job. Han er bundet af dig, og kan kun søge arbejde i det land, hvor I bor.

Du og din ægtefælle kan på et hvilket som helst tidspunkt pakke flyttekassen og stikke mod nord. Når I kommer til Danmark, har I seks måneder til at finde en passende bolig. Med hensyn til din egen situation, må du bo i Portugal og arbejde i det nordligste Norge, hvis det passede dig. Og da du er dansk statsborger (går jeg ud fra), må du tage arbejde i Danmark fra i dag, hvis det passer dig, uanset hvor i EU du bor.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

sally

Indlæg af sally » 04.04.2009 12:57:26

tusind tak for det fantastisk hurtige svar!! det lyder nästen for godt til at väre sandt! Vil det virkeligt sige, at vi ikke skal skrive nogen ansögning med hundredetusinde papirer, som vi saa, skal vente paa svar paa i maanedevis? Eller kommer kravet om papirer saa EFTER at vi er taget til Danmark?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2009 13:07:25

I kan frit vælge mellem om I vil ansøge på den danske ambassade i det land hvor I bor nu, eller vente til I fysisk står med fusserne på dansk jord. Det er helt op til jer selv.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2009 13:16:37

Ansøgningsskemaet, som I skal bruge kan I finde på www.nyidanmark.dk

Du skal se efter en såkaldt ansøgningspakke nummer FA1.

Søger I via ambassaden i det land hvor I bor nu, behøver I ikke vente på, at svaret kommer. I kan sagtens beslutte, at afleverere ansøgningspakken den ene dag, og tage sofaen på nakken den næste.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2009 16:13:58

Hvis du er dansk statsborger eller for den sags skyld statsborger i et andet EU-/EØS-land, så kan du til enhver tid tage til Danmark for f.eks. at udføre et "sommerjob", uden på forhånd at spørge de danske myndigheder om lov til noget som helst. Og du kan også tage din ægtefælle og jeres eventuelle børn under 21 år med dig, igen uden at spørge om noget som helst.

Dette er en helt central del af EU´s indre marked, nemlig den fri bevægelighed for arbejdskraft på kryds og tværs af landegrænserne.

Jeres eneste pligt er at lade jer registrere hos de danske myndigheder, hvis I forventer at blive i landet i mere end 3 måneder. De 3 måneder er i forlængelse heraf også tidsfristen for at henvende sig til myndighederne, hvis man ikke er dansk statsborger.

Hvis din mand vil være i Danmark i mere end 3 måneder, så skal I have udstedt et opholdskort til ham. Og her er det en betingelse, at du kan forsørge både dig selv og din mand.

Så hvis dit første job er et midlertidigt sommerjob, så kan det godt blive sådan, at din mand først kan få sit opholdskort, når du har fundet et mere permanent job. Men I kan sagtens søge om et opholdskort til ham på den baggrund, at du har fundet et midlertidigt job, og i øvrigt er på udkig efter noget mere permanent. I den situation får han måske så bare først sit 5-årige opholdskort, når du kan fremvise en ansættelseskontrakt på en stilling, som varer i mere end nogle få måneder.

Men kan du i længden ikke forsørge din mand i Danmark, f.eks. fordi du ikke kan finde arbejde andet end i nogle få måneder, ja så kan han godt blivet tvunget til at rejse tilbage til sit hjemland. Eller måske til det EU-land, hvor I bor nu, afhængig af, hvilken form for opholdstilladelse, han har der.

Men I har til enhver tid ret til at flytte til Danmark og forsøge at etablere jer et forsørgelsesgrundlag her på lige fod med f.eks. et polsk eller fransk ægtepar. Og du selv kan naturligvis aldrig udvises af Danmark, idet du er dansk statsborger.

skaanebo

Re: tilbage til Danmark efter 30 aar

Indlæg af skaanebo » 04.04.2009 16:19:29

sally skrev:
2. jeg har hört, at der en en hel ny EU-lov, som siger at enhver som har residenz i et EU-land (altsaa ogsaa "ikke-EU-borgere") har lov til at tage til et andet EU-land, for at söge arbejde der og saa äar opholds- og arbejdtilladelse, hvis han finder arbejde. Er det rigtigt?
Ja, men det gælder desværre ikke Danmark, som har et EU-forbehold på lige det punkt. Men I kan rejse til fx Tyskland eller Sverige og gøre brug af netop de EU-regler, du her omtaler.

Besvar