Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
smukkemolly51
Hejsa..
Det er ved at være længe siden jeg har været herinde.
Min mand fik jo sidste år fs. Nu er spørgsmålet bare, har man ret til at kommunen feks hjælper ham med at finde job. Måske kommer i arb. prøvning et sted.
Samtidig har jeg et stort spørgsmål angående skat.. Personfradraget er jo 41.000 kr. Men er det også det på ham, når han ikke har været her hele år 2008. Altså registeret med cpr nr. Eller er de 41.000 kr et standard beløb. For har set på min årsopgørelse, (får hans fradrag) at tallet er det samme som mit, men vil jo være træt af at de har lavet en fejl på skattekontoret, og jeg feks bruger pengene og skal betale pengene igen. derfor vidste jeg jo at i som har været igennem fs måske er i samme situation eller har været..

-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
-
Kontakt:
Jeg mener ikke man kan bede kommunen hjælpe ens ægtefælle med at finde job. Der må I nok selv gå diverse rekrutteringsbureauer og jobcentre på dørene. Og eventuelt kan din mand "sparke døre ind" hos lokale virksomheder og sige "Her er jeg, kan I bruge mig?"
Fradraget: Han får først fradraget fra den dato han er indrejst til landet. Ikke for hele året eller for hele den måned, hvori han er indrejst til Danmark. Så frem med lommeregneren.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
rinarios
- Geografisk sted: København
Hej SmukkeHolly,
Min mand og jeg har prøvet at få kommunen til at hjælpe med diverse ting. Vi har fået at vide at de kan hjælpe med et tilskud på ca. 60 kr pr time, det første år han er her, hvis han finder et job. Vi bor på Nørrebro.
Synes dog at jobkonsulenterne ikke hjælper meget, men vores (hans) kvinden vi var til integrationssamtale ved, har været yderst hjælpsom. Lige nu går min mand på et forberedende kursus, så han forhåbentligt senere kan søge ind på SOSU. Det er noget kommunen har hjulpet med, og integrationskvinde sagde at det ikke er noget som bliver trukket fra bankgarantien, så jeg håber da det er sandt.
Karina
-
rinarios
- Geografisk sted: København
Undskyld, Smukkemolly

)
Vi fik også FS sidste år og lige siden har det været så svært for min mand at finde job, det er derfor vi har valgt at den anden løsning.
Karina
-
ZB
Det er jo en af de fordele kan man sige ved at bruge de nationale regler i forhold til EU-reglerne at man kan få hjælp til at komme i job af kommunen eller modtage SU til at læse videre.
Hvis din mand kan dansk nu er det en god ide at prøve vikarbureauerne selvom det kan godt være lidt trægt med jobs pga. finanskrisen, men det er stadig en god måde at "få sparket dørene ind" til firmaerne på som Kim P Nyberg siger.
En anden ting er servicejob som rengøring f.eks. de "forsvinder" jo ikke bare pga. økonomisk krise...ikke det mest udfordrende job, men som regel en høj grad af frihed og en chance for at komme ud og tale dansk hos kunderne ...
Og så det allerbedste er måske at benytte jer af de netværk I har allerede og igennem dem lede efter arbejde på deres arbejdspladser