Visum til Sverige
Visum til Sverige
Hej alle!
Jeg sidder med en del spørgsmål i mit hoved. Jeg er lige kommet hjem fra 3 uger i Tyrkiet, hvor jeg har været sammen med min kæreste. Vi har været sammen i snart 1,5 år. Jeg tager derned igen her i maj måned og bliver der i 4 uger. Planen er, at jeg gerne vil have ham til dk i august måned, hvorefter vi sammen rejser til tyrkiet i september måned.
Sagen er den, at jeg har prøvet én gang at søge visum til ham for 5 uger. Det var meningen, at han skulle have været i dk i januar måned, men visummet gik ikke igennem pga jeg ikke havde mulighed for at stille bankgarantien på de såkaldte godt og vel 55.000 d.kr. Han havde kun mulighed for at komme i januar, da han studerer på universitetet. Men nu er planen, han kommer i august hvor han også har ferie.
Jeg skylder i forvejen penge i banken fra dengang jeg studerede. Nu er jeg fuldtids beskæftiget, men er ikke sikker på jeg kan nå at betale nok af på mit lån i banken til at de vil give mig lov til at stille en bankgaranti til sommer.
Så mine tanker kredser rundt om det måske var en mulighed at søge visum igennem Sverige. Jeg har hørt at det ikke er nødvendigt at stille en bankgaranti, og det var kun pga at denne vi ikke kunne få visummet.
Jeg har dog hørt noget om at man skal have en fast adresse i Sverige. Er dette sandt? Og er der ellers nogen herinde som enten kan fortælle mig om proceduren for at søge visum igennem Sverige eller har nogle gode råd til mig?
På forhånd rigtig mange tak:)
Med venlig hilsen Lillian
Jeg sidder med en del spørgsmål i mit hoved. Jeg er lige kommet hjem fra 3 uger i Tyrkiet, hvor jeg har været sammen med min kæreste. Vi har været sammen i snart 1,5 år. Jeg tager derned igen her i maj måned og bliver der i 4 uger. Planen er, at jeg gerne vil have ham til dk i august måned, hvorefter vi sammen rejser til tyrkiet i september måned.
Sagen er den, at jeg har prøvet én gang at søge visum til ham for 5 uger. Det var meningen, at han skulle have været i dk i januar måned, men visummet gik ikke igennem pga jeg ikke havde mulighed for at stille bankgarantien på de såkaldte godt og vel 55.000 d.kr. Han havde kun mulighed for at komme i januar, da han studerer på universitetet. Men nu er planen, han kommer i august hvor han også har ferie.
Jeg skylder i forvejen penge i banken fra dengang jeg studerede. Nu er jeg fuldtids beskæftiget, men er ikke sikker på jeg kan nå at betale nok af på mit lån i banken til at de vil give mig lov til at stille en bankgaranti til sommer.
Så mine tanker kredser rundt om det måske var en mulighed at søge visum igennem Sverige. Jeg har hørt at det ikke er nødvendigt at stille en bankgaranti, og det var kun pga at denne vi ikke kunne få visummet.
Jeg har dog hørt noget om at man skal have en fast adresse i Sverige. Er dette sandt? Og er der ellers nogen herinde som enten kan fortælle mig om proceduren for at søge visum igennem Sverige eller har nogle gode råd til mig?
På forhånd rigtig mange tak:)
Med venlig hilsen Lillian
Et Schengen-visum skal søges hos det land, hvortil man planlægger at tilbringe det meste af tiden under sit besøg. Man kan fx godt planlægge en rejse gennem Norge, Sverige og Danmark, og hvis det planlagte ophold er længst i Sverige, ja så er det normalt Sverige, man skal søge visum til. Det er vel at mærke, når man søger visum uden at have en referenceperson. Hvis man har en referenceperson, dvs. en person der inviterer en på besøg, og som måske vil bekoste rejsen og opholdet, så skal man søge visum i det land, hvor referencepersonen er bosat. Så hvis du vil undgå de danske regler om fx bankgaranti, så skal du ganske rigtigt bo i Sverige, for at din kæreste kan søge om et svensk visum med dig som referenceperson.
-
fundiver199
Vær opmærksom på, at det tilsyneladende p.t. tager 5-6 måneder at få et turistvisum til Danmark fra Tyrkiet p.g.a. underbemanding og sagsdynger i Udlændingeservice.
Så det kunne også være et udmærket supplerende argument for at bosætte sig i Sverige, at man har en kæreste fra Tyrkiet og gerne vil have, at denne kan rejse frem og tilbage uden urimeligt meget bøvl og besvær.
Kravet om at stille bankgaranti for et turistvisum vil I kunne slippe for, hvis I bliver gift i Tyrkiet. Men ventetiden kan I desværre ikke undgå på anden måde end ved, at du flytter til et land, hvor man har en lidt mere effektiv administration end i Danmark.
Så det kunne også være et udmærket supplerende argument for at bosætte sig i Sverige, at man har en kæreste fra Tyrkiet og gerne vil have, at denne kan rejse frem og tilbage uden urimeligt meget bøvl og besvær.
Kravet om at stille bankgaranti for et turistvisum vil I kunne slippe for, hvis I bliver gift i Tyrkiet. Men ventetiden kan I desværre ikke undgå på anden måde end ved, at du flytter til et land, hvor man har en lidt mere effektiv administration end i Danmark.
-
fundiver199
Hvis du spoler gennem indlæggene i dette forum, så vil du se et påfaldende stort antal indlæg fra folk, som fortæller næsten enslydende historier om, at de har ventet omkring 5 måneder på et visum til deres kæreste eller ægtefælle. Og der er i alle tilfælde tale om, at der er søgt visum i netop Tyrkiet, så det var derfor, at jeg skrev, som jeg skrev.
De fleste ansøgninger om visum behandles dog på de danske repræsentationer rundt omkring i Verden. Så søger man på en af disse, og kan sagen afgøres lokalt, så behøver man ikke at være bange for at skulle vente i 5 måneder. Jeg kender f.eks. en, som lige har søgt visum til sin kone i Singapore, og her fortalte den venlige ansatte ham, at det regnede de da med at klare i løbet af 14 dage.
Så tvivlsspørgsmålet må være, om man også kommer til at vente i 5 måneder, hvis man søger fra et andet land end Tyrkiet, og ens ansøgning skal behandles af US i København. Og det ved jeg simpelthen ikke, da der mig bekendt ikke har været folk, som har fortalt om sådanne horrible ventetider fra andre lande end netop Tyrkiet.
Og hvordan Udlændingeservice præcist organiserer deres arbejde, altså om der f.eks. findes en særlig "tyrkiet-gruppe", som kun behandler visumansøgninger fra netop dette land, det ved jeg heller ikke.
De fleste ansøgninger om visum behandles dog på de danske repræsentationer rundt omkring i Verden. Så søger man på en af disse, og kan sagen afgøres lokalt, så behøver man ikke at være bange for at skulle vente i 5 måneder. Jeg kender f.eks. en, som lige har søgt visum til sin kone i Singapore, og her fortalte den venlige ansatte ham, at det regnede de da med at klare i løbet af 14 dage.
Så tvivlsspørgsmålet må være, om man også kommer til at vente i 5 måneder, hvis man søger fra et andet land end Tyrkiet, og ens ansøgning skal behandles af US i København. Og det ved jeg simpelthen ikke, da der mig bekendt ikke har været folk, som har fortalt om sådanne horrible ventetider fra andre lande end netop Tyrkiet.
Og hvordan Udlændingeservice præcist organiserer deres arbejde, altså om der f.eks. findes en særlig "tyrkiet-gruppe", som kun behandler visumansøgninger fra netop dette land, det ved jeg heller ikke.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Personligt har jeg ikke noget udestående med tyrkere overhovedet, men spørgsmålet er, om ikke den forskel skal findes i dansk politik? Jeg mener, hovedparten af Tyrkiets indbyggere er muslimer, og derfor kunne der godt være en vis afstandtagen, måske grænsende til decideret chikane overfor disse personer fra dansk side? Jeg skal understrege, at det er min teori. For hvordan kan det ellers være, at lige præcis Tyrkiet (og måske også en del andre muslimske lande) har en voldsom lang sagsbehandlingstid på noget så simpelt som et visum, mens stort set resten af verden kan få grønt lys til at besøge Danmark i løbet af få uger?
Jeg tror personligt hunden ligger begravet i ovenstående politik fra dansk side. Og mindre væsentligt i hvor store sagsbunkerne er rundt om på danske ambassader og konsulater.
Jeg tror personligt hunden ligger begravet i ovenstående politik fra dansk side. Og mindre væsentligt i hvor store sagsbunkerne er rundt om på danske ambassader og konsulater.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
@Fundiver, @K.P. Nyberg
Jeg skal lige have styr på nogle begreber: Tyrkiet er med i immigrantlandegruppen, ovenikøbet i den kategori hvor ansøger skal have en hvis tilknytning til "referenten" (kæreste/familie) ved turistbesøg. Men Singapore, skal man overhovedet have visum til DK fra Singapore. Eller er der tale om en udenlandsk statsborger (fra immigrantlandegruppen?), som er bosat i Singapore og herefter bliver tildelt turistvisum til DK på 14 dage?
Jeg er heller ikke helt klar over hvordan US er organiseret. SKAL alle turistvisumansøgninger fra immigrantlandegruppen hjem forbi US eller er der eksempler på at den lokale ambassade kan udstede et hurtigt turistvisum? (jeg er godt klar over at der omvendt er eksempler på at skurken er ambassaden - og ikke US)
Teorien om at muslimske lande bliver syltet i US er interessant, det kunne derfor være interessant hvis man kunne lave noget statistik her på ÆUG. Det skulle være helt uvidenskabeligt, blot noget med en rubrik hvor gæster kunne klikke ind og indtaste type af visum, ansøgerland, tidspunkt for ansøgning og tildeling af visum etc. Man kan så over tid se om der fremkommer et mønster.
Jeg skal lige have styr på nogle begreber: Tyrkiet er med i immigrantlandegruppen, ovenikøbet i den kategori hvor ansøger skal have en hvis tilknytning til "referenten" (kæreste/familie) ved turistbesøg. Men Singapore, skal man overhovedet have visum til DK fra Singapore. Eller er der tale om en udenlandsk statsborger (fra immigrantlandegruppen?), som er bosat i Singapore og herefter bliver tildelt turistvisum til DK på 14 dage?
Jeg er heller ikke helt klar over hvordan US er organiseret. SKAL alle turistvisumansøgninger fra immigrantlandegruppen hjem forbi US eller er der eksempler på at den lokale ambassade kan udstede et hurtigt turistvisum? (jeg er godt klar over at der omvendt er eksempler på at skurken er ambassaden - og ikke US)
Teorien om at muslimske lande bliver syltet i US er interessant, det kunne derfor være interessant hvis man kunne lave noget statistik her på ÆUG. Det skulle være helt uvidenskabeligt, blot noget med en rubrik hvor gæster kunne klikke ind og indtaste type af visum, ansøgerland, tidspunkt for ansøgning og tildeling af visum etc. Man kan så over tid se om der fremkommer et mønster.
Den danske ambassade, eller repræsentanten, kan snildt udstede visum uden at det skal hele vejen forbi US. Faktisk er visum på forhånd godkendt. Så kommer det forbi US er det på grund af 3 ting:forest skrev:Jeg er heller ikke helt klar over hvordan US er organiseret. SKAL alle turistvisumansøgninger fra immigrantlandegruppen hjem forbi US eller er der eksempler på at den lokale ambassade kan udstede et hurtigt turistvisum? (jeg er godt klar over at der omvendt er eksempler på at skurken er ambassaden - og ikke US)
1. Noget i ansøgningen ser forkert ud, eller oplysningerne ser tvivlsomme ud.
2. Ambassaden/repræsentanten er uvillig til at tage sig af ansøgningen.
3. Personen er førstegangsbesøgende i et Schengenland og punkt 1 og punkt 2 træder i kraft.
Så meget af det afhænger af selveste ambassaden. Har de fået deres morgenkaffe og deres dag ellers er forløbet godt, så kan man næsten uanset være sikker på at få visum ret hurtigt, med mindre ansøgningen er helt hen i vejret eller kravene ikke er opfyldt.
Okay. Kommer til at tænke på, at hvis jeg nu har min visumansøgning til at ligge på standby inde ved US, da man efter at blive bedt om bankgaranti bliver sat på standby i 4 mdr. Mit spørgsmål er så, hvad der vil ske med denne visumansøgning inde ved US, hvis min kæreste begynder at søge et alm. turistvisum til Sverige UDEN mig som referene..
Vil den første ansøgning blive annuleret eller hvordan?
Vil den første ansøgning blive annuleret eller hvordan?
-
fundiver199
Spørgsmålet til den danske ambassade i Singapore gik på, om de kan og vil udstede et visum til en statsborger fra et 3. land, der opholder sig lovligt i Singapore som turist. Og svaret var, at ja, det ville de gerne, hvis vedkommende blev i Singapore indtil visum var udstedt.forest skrev:Men Singapore, skal man overhovedet have visum til DK fra Singapore. Eller er der tale om en udenlandsk statsborger (fra immigrantlandegruppen?), som er bosat i Singapore og herefter bliver tildelt turistvisum til DK på 14 dage?
Så i princippet kan man altså tage på ferie til Singapore med sin kæreste eller ægtefælle fra et land i immigrantlandegruppen, søge om et visum til Danmark, og herefter hente dette på ambassaden i Singapore nogle uger senere. Det er dog ikke nogen helt billig løsning, da det er temmelig dyrt at opholde sig som turist i Singapore.
Spørgsmålet stammer fra en person, som er gift med en filippinsk kvinde, og bunder i de generelt meget dårlige erfaringer, som folk har med den norske ambassade i Manila, som Danmark har en udvidet repræsentationsaftale med.
Hvilket meget naturligt førte til overvejelser om, hvorvidt det er muligt i stedet at bruge en dansk ambassade i et af nabolandene. Og dermed både blive behandlet anstændigt og korte ventetiden ned fra adskillige måneder til et par uger.
Filippinske statsborgere har nemlig visumfri indrejse i flere af nabolandene, men dog ikke lige i Singapore. Så umiddelbart ser det ikke ud til at være nogen "nem" smutvej for dem, som har kæreste eller ægtefælle på Filippinerne.
På hjemmesiden for den danske ambassade i Hong-Kong, hvortil filippinere har visumfri indrejse i 30 dage, står der således, at ambassaden kun udsteder visum til personer, der har en opholdstilladelse i Hong Kong, som er gyldig i mindst 90 dage efter det tidsrum, som der søges Schengenvisum til.
Egentligt synes jeg, det er lidt sjofelt, at Danmark nedlægger sin ambassade i et land, og så ikke engang som en beskeden kompensation tillader dette lands borgere at benytte sig af en dansk ambassade i et af nabolandene.
Men som på andre punkter gælder det jo givetvis, at der er tale om en helt bevidst form for chikane med det formål at gøre den samlede udlændingepolitik tilpas "syrlig".