Fremleje af bolig i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Liliana
Geografisk sted: Malmö

Fremleje af bolig i DK

Indlæg af Liliana » 25.03.2009 15:29:24

Så har jeg haft min bolig sat til fremleje i et måneds tid. Har fundet nogle der skal kigge på den her i weekenden. Men jeg skal jo ansøge om jeg kan fremleje den hos min boligselskab. De skriver nemlig at man skal kunne dokumentere, at den oprindelige beboers fravær er midlertidigt og sygdom/rekreation, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse eller lignede.
Hvad gør jeg? Skal jeg skrive at jeg skal familiesammenføres i Sverige? Eller hvad skal jeg skrive? :roll:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 15:41:26

Ha ha. Nej det er nok ikke nogen god idè. Hvis der er tale om en lejelejlighed i et almennyttigt boligselskab, så er det nok ikke muligt for dig lovligt at beholde den, hvis du er flyttet til Sverige, og der ikke er en konkret "midlertidig" begrundelse for denne flytning.

Og det er nok tvivlsomt, om "omgåelse af danske regler for familiesammenføring" vil blive accepteret af boligselskabet som en gyldig begrundelse for "midlertidigt" at flytte til Sverige :D

Har jeg ret i denne antagelse, så kommer du slet og ret til at opgive din lejlighed, hvis du vil benytte EU-reglerne, og så herefter finde et nyt sted at bo, når I flytter tilbage til Danmark.

Er der tale om en andelslejlighed, stiller sagen sig lidt anderledes, for så er det foreningens interne regler, som er afgørende. Og her tages der typisk noget mere hensyn til ejeren af andelen og mindre til folk på den eventuelle venteliste.

Du kan selvfølgelig også tage chancen og lyve overfor boligforeningen om begrundelsen for dit fravær. Men du risikerer at få problemer, for udlændingeservice vil selvfølgelig også kigge på dine boligforhold i Danmark, når de til sin tid skal behandle jeres ansøgning om opholdskort.

Blot at lade lejligheden stå tom er ikke nogen brugbar løsning, for du er jo nødt til at flytte din folkeregisteradresse til Sverige, og det får boligforeningen naturligvis at vide. Og så vil dit lejemål helt automatisk blive sagt op, må man gå ud fra.

Der er jo lange ventelister på de fleste almene boliger i Danmark, så det er klart, at man ikke vil acceptere, at disse bliver optaget af folk, som ikke længere bor i dem, fordi de har bosat sig i et andet land.

Liliana

Nej vil benytte mig af det svenske regler

Indlæg af Liliana » 25.03.2009 16:03:56

Skal bor imens jeg søger gennem det svenske regler hos min svigerfamillie. Min mand er i hans land og jeg har lige født vores barn, har ikke mulighed for at have mine møbler med til Sverige til dem. :(
Og når jeg skal live af mamaledig på 180 svenske kroner før skat for en dag, har jeg ikke mulighed for at leje en lejlighed derover. :roll:

kajo21

Indlæg af kajo21 » 26.03.2009 11:26:14

Hi Fundiver

Du skrev i anden tråd "Hvordan bruger jeg sveriges-modellen"
Det eneste, der betyder noget, er, at du er flyttet til et andet EU/EØS-land og har "baseret dit liv" i dette land. Og at du i dette land har haft status som en EU-borger, der har udnyttet retten til fri bevægelighed. D.v.s. arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, studerende, pensionist eller person med tilstrækkelige midler.

Alt andet er, groft sagt, ligegyldigt.

Det er f.eks. ligegyldigt, om du har haft et job eller en studieplads i Danmark, medens du boede i et andet EU/EØS-land (så hører du under katagorien "person med tilstrækkelige midler").

Det er også ligegyldigt, om du har ejet en væddeløbshest, en veteranbil, et sommerhus, en gammel julenisse eller en ejerlejlighed i Danmark, medens du boede i det andet EU/EØS-land.

Eller har haft en lejlighed stående tom, som du lejer af et boligselskab.

Men det siger sig selv, at hvis du arbejder i København, har en lejlighed stående tom i København og bor på et 12 m2 stort værelse i Malmø, så kunne Udlændingeservice helt urimeligt få den mistanke, at du måske i virkeligheden har boet i din tomme lejlighed i København og ikke på værelset i Malmø. Og det bliver du så nødt til at dokumentere ikke har været tilfældet.

Jeg ville ikke gide tage det slagsmål med Udlændingeservice, så jeg ville vælge at fremleje min danske lejlighed. Men at sige den op kan på ingen måde være nødvendigt, da det alene handler om at kunne dokumentere, at du ikke har foretaget en ren proforma flytning.

Og her må en fremlejekontrakt på den danske bolig samt en lejekontrakt på den svenske samt huslejekvitteringer være rigelig dokumentation, foruden hvad man nu ellers kan samle sammen, medens man bor i Sverige. F.eks. togkort eller brobizzregninger, som dokumenterer daglig pendling over broen, hvad ved jeg.
Hvad skal man gør mht fremleje af almn. boliger?? I tvivl nu..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2009 12:56:09

Jamen det kan man som sagt formentlig slet ikke. Så har man en lejlighed i det almennyttige byggeri, så er en del af "prisen" for at benytte sig af EU-reglerne, at man bliver nødt til helt at opgive denne lejlighed. Og så finde sig et andet sted at bo og evt. starte forfra på ventelisten, når man vender tilbage til Danmark.

Så har man en attraktiv lejlighed i det almennyttige byggeri, så taler det da alt andet lige for at finde en anden løsning end at bruge EU´s regler om fri bevægelighed til at få sin familie til Danmark.

Og ellers må man jo vælge, hvad der er vigtigst: at beholde lejligheden eller få sin ægtefælle eller partner til Danmark efter EU-reglerne.

Man er jo stadig ikke ringere stillet end alle dem, som ikke har en lejlighed i det almennyttige byggeri. Man opgiver bare et privilegie, som man måske har stået på venteliste i mange år for at få.

fundiver199

Re: Nej vil benytte mig af det svenske regler

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2009 13:04:56

Liliana skrev:Skal bor imens jeg søger gennem det svenske regler hos min svigerfamillie. Min mand er i hans land og jeg har lige født vores barn, har ikke mulighed for at have mine møbler med til Sverige til dem. :(
Og når jeg skal live af mamaledig på 180 svenske kroner før skat for en dag, har jeg ikke mulighed for at leje en lejlighed derover. :roll:
Hvis du skal leve af "mamaledig" på 180 svenske kroner om dagen, så opfylder du ikke forsørgelseskravet og kan dermed ikke få din mand til hverken Danmark eller Sverige efter EU-reglerne.

Jeres eneste mulighed er derfor, at I søger FS efter de svenske nationale regler eller venter med at få din mand til Sverige, til du kan begynde at arbejde igen.

Alternativt kan du rejse til din mands hjemland og overlade det til ham at tage ansvar for den familie, som han har stiftet.

Hvad angår din lejlighed i Danmark, så kommer du som skrevet til at opgive denne, hvis der er tale om en almennyttig bolig, og du flytter til Sverige for at bo hos din svigerfamilie.

Det lyder ærlig talt, som om du er havnet i en situation, som du egentlig ikke ønsker, måske p.g.a. pres fra din familie og svigerfamilien. Er det tilfældet, så vil jeg opfordre dig til at søge hjælp et af de steder, hvor man tilbyder dette.

Opgiver du først din danske lejlighed og flytter over til svigerfamilien i Sverige, så har du også opgivet den smule selvstændighed, som du tilsyneladende har tilkæmpet dig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2009 13:08:03

Hvis man flytter til udlandet pga. job, studie eller lignende, og det kun er for en kortere periode, så vil boligselskaberne sædvanligvis være medgørlige og tillade fremleje. Men sikkert ikke, hvis man blot ønsker at bo hos sin familie en periode.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2009 13:24:57

For ikke at slukke alt håb, så kunne Liliana måske skrive, at hun ønsker at bo hos sin Svigerfamilie, medens hun er på barsel, for ikke at være alene med barnet. Og at det altså dermed er hendes hensigt at vende tilbage til sin lejlighed, når barslen er fordi.

Jeg ved ikke, om boligselskabet vil acceptere dette, men det var da et forsøg værd.

kajo21

Indlæg af kajo21 » 26.03.2009 13:33:21

Hvis man bliver udstationer så tror jeg ikke man får problem med at fremleje sin almen. bolig.
Men kan man så bruge EU reglerne for at flytte tilbage sammen med sin ægtefælle??

Tak på forhånd

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2009 13:47:39

kajo21 skrev:Hvis man bliver udstationer så tror jeg ikke man får problem med at fremleje sin almen. bolig.
Men kan man så bruge EU reglerne for at flytte tilbage sammen med sin ægtefælle??Tak på forhånd
Ja hvis udstationeringen er til et andet EU-/EØS-land eller Schweiz og strækker sig over en vis periode, således at man reelt bosætter sig i det pågældende land. Det er således ikke nok, at man f.eks. bliver sendt 14 dage eller 3 uger til Paris for at løse en projektopgave, og i den periode bliver inlogeret på et hotel betalt af arbejdsgiveren.

Udstationerede er direkte nævnt i Udlændingeservice egen vejledning som en af de grupper, der er omfattet af retten til fri bevægelighed.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejsa

Indlæg af jerry » 26.03.2009 19:00:52

Hejsa.
Da jeg fraflyttede min leje bolig i dk for at flytte til Sverige via eu-reglerne, lavede jeg et boliggarantibevis gennem mit boligselskab. Det kostede 900 kr og er gældende i 3 aar fra den dato jeg fraflyttede.
Det betyder, at skulle jeg faa lyst til at vende tilbage til dk, saa skal jeg meddele mit gamle boligselskab det og saa vil jeg dermed springe köen over paa ventelisten. Jeg vil dog kun blive tilbudt en bolig tilsvarende den jeg fraflyttede, baade huslejemæssigt og störrelsesmæssigt.
Jeg er utrolig gald for at have gjort det. De sagde inde ved boligselskabet at jeg skulle regne med at der ville gaa 1,5-2 mdr för de ville kunne tilbyde mig en bolig hvis jeg fik brug for det, men det er jo heller ingenting :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2009 19:43:39

Hvis man i øvrigt er bange for at miste sin danske bolig, er det også værd at bemærke, at det jo faktisk tidligere er lykkedes danskere at opholde sig i Sverige og få familiesammenføring i Danmark efter EU-retten, selv om de ikke kunne blive folkeregistreret i Sverige, fordi de åbent fortalte Folkbokföringen, at de kun havde tænkt sig at blive i Sverige i nogle få måneder. I stedet fik danskeren så et svensk samordningsnummer, som ligner et personnr., og som enhver nordbo kan få i Sverige, hvis man har brug for det af fx skattemæssige grunde. Den pågældende dansker havde nemlig et lille fritidsjob i Sverige ved siden af sine studier i Danmark. Så det er altså en måde, man kan omgå kravene om at være folkeregistreret i Sverige på. Danskeren var under hele sit ophold i Sverige folkeregistreret i Danmark, men boede altså i Sverige (sammen med sin ægtefælle), havde et svensk samordningsnummer, studerede i Danmark og havde et fritidsjob i Sverige.

Liliana

Indlæg af Liliana » 26.03.2009 20:27:09

har også tænkt på at søge efter det svenske regler. da det er umuligt for mig at søge efter eu regler. ved godt det betyder vi skal være adskilte lidt mere.
har skrevet tidligere til min boligselskab at jeg flytter til famillien for at få noget hjælp da jeg havde en hård fødsel og er alene med 2 børn. håber at få en positiv svar.
takker jer alle for jers svar. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2009 21:43:02

Ja hvis dit hovedproblem er de danske regler for familiesammenføring og ikke familien, så var det måske en meget god idè at flytte over til svigerfamilien i Sverige for en lidt længere periode og få FS efter de svenske regler.

Så kan familien blive samlet og der kan komme lidt ro på det hele, da I om nødvendigt kan få socialhjælp i en periode af de svenske myndigheder uden at det får betydning for din mands opholdstilladelse.

Og så kan I jo tage det hele derfra og stille og roligt begynde at skabe jer den tilværelse sammen, som I ønsker jer, hvad enten jeres fremtid så ligger i Sverige eller Danmark.

Kan du få lov at fremleje din lejlighed eller få et boliggarantibevis, så er det naturligvis det bedste. Men i virkeligheden er det vigtigste måske, at din mand i det hele taget kan få lov til at komme til Sverige eller Danmark. Så I kan begynde at leve et normalt familieliv, og så han kan begynde at lære svensk/dansk og herefter tage en uddannelse eller finde sig et job.

Liliana

FUNDIVER199

Indlæg af Liliana » 27.03.2009 09:26:56

Kan vi stadig få et nej i sverige? nu har min søn hans efternavn, så ud fra det og vores telefoner, billeder , kan det vel se at det er ægte og ikke noget tvang. :)

Besvar