Alle sammen hjælp mig:(

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 00:12:22

Rina skrev:jamen det prøver jeg så bare imorgen. Jeg sætter nogen penge ind på min konto imorgen og hvis de så vil se bankudskrift så kan de så bare få sådan en....jeg troede at han skulle have visum for at være her...vi søgte jo turist visum da han skulle komme hertil for ca 3 mdr siden. Jeg håber det lykkedes for mig imorgen.
Ja han skulle have et visum for at rejse ind i Danmark, fordi han kommer fra et visumpligtigt land. Og hvis I ikke havde søgt om et opholdskort til ham, så skulle han også forlade Danmark igen, inden dette visum udløber. Men ved at søge om opholdskortet har I allerede fortalt de danske myndigheder, at I forventer, at hans ophold i Danmark kommer til at strække sig ud over den periode, hvor hans visum er gældende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 00:21:26

Rina skrev:jeg har fået udfyldt den af min arbejdsgiver...og jeg ved endnu ikke hvornår jeg får noget nyt arbejde...men der er håb...jeg har søgt en del steder som mangler medarbejder...men hvis han godt kan få opholds kort til 6 mdr så det jo ik nogen problem..da han kun har været i 3mdr..
Rina, nu blander du igen tingene sammen. Det er Statsforvaltningen, som har 6 måneder til at udstede et opholdskort.

Din mand skulle have et visum for at bevise, at han havde lov til at rejse ind i Danmark. Da han først var i Danmark tjente dette visum som bevis for, at han havde lov til at være her.

Herefter søgte I om et opholdskort til ham, og i den forbindelse fik Ì èn eller anden form for kvittering for jeres ansøgning (går jeg ud fra). Når din mands visum udløber, så er det denne kvittering, som er dokumentation for, at han stadig har lov til at være i Danmark.

Sidste skridt er, når Statsforvaltningen er færdige med at udstede din mands opholdskort. Når det er tilfældet, så er det opholdskortet, som er din mands bevis på, at han har lov til at være i Danmark.

Du kan derfor sige, at den kvittering, som din mand har fået på sin ansøgning om opholdskort, fungerer på samme måde som et midlertidigt kørekort. Og der er ikke nogen tidsbegrænsning på, hvor længe den er gyldig. Den er gyldigt indtil den dag, hvor han enten får sit rigtige opholdskort. Eller bliver bedt om at forlade Danmark, fordi du f.eks. selv efter lang tids forsøg stadig ikke har fundet dig et job, og du heller ikke har flere penge tilbage på bankbogen.

Rina

Indlæg af Rina » 25.03.2009 00:23:42

oh nej. vi fik jo ikke nogen som helst kvittering. Jeg udfyldte den skema som man udfylder når man søger om opholdskort, og det var sådan set det. Jo så skrev han self os under på et opholdskort som alle gøre, men ingen kvittering. :?:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 00:36:44

Rina, jeg tror den her diskussion er blevet så lang også af sproglige årsager. Hvad mener du med, at din mand "skrev under på et opholdskort som alle gør"? Har han så ikke fået dette kort udleveret? Og så må det vel være det kort, som tjener til at dokumentere, at han har søgt. Er det ikke tilfældet, så prøv at kig i hans pas, hvad der sidder af diverse mærkelige papirer.

Det lyder meget mærkeligt, hvis Statsforvaltningen først skulle give din mand det bevis på, at han opholder sig lovligt i Danmark, som han skal bruge, 6 uger efter, at I har søgt om et opholdskort. For i princippet kunne I have ventet med at søge til dagen før, hans visum udløb.

Når jeg skriver "kvittering" så mener jeg den lap papir eller det stempel i hans pas eller hvad fanden det er, som beviser at man har ret til at opholde sig i Danmark, indtil ens ansøgning om et opholdskort er blevet færdigbehandlet. Fuldstændig ligesom dem, der søger efter de nationale danske regler, får bevilget et såkaldt "processuelt ophold".

Jeg ved så bare ikke, præcis hvordan det ser ud, da jeg aldrig selv har prøvet at søge om et opholdskort i Danmark efter EU-reglerne. Så måske er ordet "kvittering" ikke det rigtige at bruge.

Rina

Indlæg af Rina » 25.03.2009 00:43:55

jamen det jegprøver og sige er at da vi indgav ansøgning om FS så fik han et opholds kort hvor han skrev under. den fik vi ikke med. De sagde at vi får svar om 3uger. og der er ikke nogen som helst stempel på hans pas eller noget. vi fik ikke noget fra dem da vi søgte. vi udfyldte bare skemaet og han skrev under på opholdskort (måske er det sådan ngt imidlertidig opholdskort) og det var det..

Rina

Indlæg af Rina » 25.03.2009 00:48:46

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1828
kan du se det kort der er på billedet inde på denne hjemmeside...det sådan et han skrev sit underskrift..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 00:48:50

Det lyder mærkeligt, men I må jo hellere henvende jer til dem så, inden din mands visum udløber. Måske har de regnet med at kunne nå at udstede opholdskortet, inden hans visum udløber.

Rina

Indlæg af Rina » 25.03.2009 00:50:40

jeg kan se de skriver inde på hjemmesiden at de ik udsteder sådan et registrerings bevis hvis opholdet er på 3 mdr eller mindre..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 00:51:47

Rina skrev:http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1828
kan du se det kort der er på billedet inde på denne hjemmeside...det sådan et han skrev sit underskrift..
Et registreringsbevis er noget, man får som EU-borger, og ikke som familiemedlem til en EU-borger. Er din mand ikke statsborger i et land udenfor EU-/EØS?

Forvirringen er vist snart total, og nu vil jeg snart slukke for min computer og lægge mig til at sove. :D

Rina

Indlæg af Rina » 25.03.2009 00:53:49

jo det er han. beklager al det her besvær...jeg synes også du skulle ligge dig til at sove..jeg tager derover og snakker med dem imorgen og ser hvad vi kan gøre...jeg vil bare sige mange tak til dig for al den tid du har brugt...det betyder rigtigmgt for mig..tak...og sov godt..

Rina

Indlæg af Rina » 25.03.2009 12:27:56

Hej igen

så tog jeg over til statsforvaltning og forklarede min situation. Det så ud til min sagsbehandler forstod at det ikke var min skyld at jeg er blevet fyret. Jeg sagde til ham at jeg regner med at få et nyt arb inden for en mdr tid. han tog kopi af min mands visum og kopi af opsigelsen. Nu skal jeg bare vente på svar. Jeg bliver hel nervøs af at tænke på om hvad det nu er for et brev jeg får fra ham......

der er lidt håb idag end der var igår. tak for snakken fundiver. Det er rart og få lidt opbakning når man står her helt alene og ikke aner hvad man skal gøre.

p.s Undskyld for at jeg ikke helt forstod de gange du skrev og jeg troede noget andet. Jeg var simpelthen så forvirret igår aftes fordi det hele er blevet til én stor dilemma...

anyways ønsk mig held og lykke..det har jeg brug for..

Besvar