registrering af vielse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Taticelik
Geografisk sted: Danmark/Türkiye

registrering af vielse

Indlæg af Taticelik » 22.03.2009 20:50:18

Hejsa :)

Jeg er endelig blevet gift med min dejlige tyrkiske mand i Tyrkiet, og nu skal vi også have det registreret i DK. Hvordan gør man nemmest det ?? Og hvor ? Skal der et rådhusvielse til eller hvordan er det ?

Er det overhovedet en god idé at få ægteskabet registreret nu ?
Vi kan nemlig først søge FS til næste år, derfor spørger jeg da jeg tænker på at SKAT registrerer sådan noget og min mand tjener jo intet i DK da han ingen OT har endnu, så hvad er bedst at gøre i den situation ????

Har I andre oplysninger der kan hjælpe, må I gerne skrive dem, da jeg gerne vil gøre det bedst muligt for os selv.

TAK PÅ FORHÅND

Tatiana Celik-Olsen
The love we give away is the only love we get

Hayatı çok güzel, ama çok zor :-)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 23.03.2009 11:29:46

Det vil være en god idé at lade ægteskabet registrerer på dit lokale rådhus. Det gøres ganske enkelt ved at fremvise vielsesattesten til folkeregistret. At han endnu ikke har OT, gør ingen forskel.

Selv om han hverken har OT eller job i Danmark, har han et personfradrag, såfremt han er i Danmark. Det fradrag kan du udnytte sammen med dit eget. Hans fradrag gælder fra den DATO han ankom til Danmark. Også selv om han ikke havde dansk personnummer ved ankomsten. Tag ned på den lokale skatteregion, medbring hans flybillet og pas som dokumentation for ankomstdatoen, og anmod om at tale med en rådgiver, som er inde i disse sager.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 23.03.2009 11:32:24

Du behøver dog ikke haste ned på skatteregionen. Der er nemlig en forældelsesfrist på fem år. Det vil sige, at du kan få hans fradrag i al den tid han har været her, dog højst i fem år baglæns.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

rinarios
Geografisk sted: København

Indlæg af rinarios » 22.04.2009 15:33:44

Hej,

Før min mand kom til DK fra Peru, fik jeg vores ægteskab registreret i Borgerservice (bor i Kbh).
Jeg havde husket at få papirerne oversat først og legaliseret.

Kh
Karina

happy83

Re: registrering af vielse

Indlæg af happy83 » 24.04.2009 20:59:02

deva skrev:Du skal registrere det på kommunen. Du skal lige være opmærksom på at du også skal have dine vielsespapirer legaliseret i Udenrigsministeriet i DK.
Det er nye regler der er kommet i januar.
Fik det tilfældigt at vide i sidste uge, og ringede til Udenrigsministeriet og fik det bekræftet.
Du skriver at man skal have vielsesattesten legaliseret. Jeg blev viet i udlandet og afleverede min vielsesattest til min bopælskommune i januar der sagde ikke noget om at der var kommet nogen nye regler om det....men jeg skulle besøge det sogn min adresse hører til i den by jeg bor I for at får mit efternavn ændret da jeg har valgt at tage min mands efternavn og dog skal det siges at min vielsesattest er på en del forskellige sprog , altså et internatioanl vielsesattest.

ZB

Indlæg af ZB » 25.04.2009 23:43:43

har du et link til de nye regler DEVA ?
jeg synes ikke vi var alt det vrøvl igennem som I bliver udsat for, men jeg ved mht. til f.eks. vielse er det bopælskommunen, der bestemmer hvilke papirer de skal bruge.

ZB

Indlæg af ZB » 25.04.2009 23:46:20

har du et link til de nye regler DEVA ?
jeg synes ikke vi var alt det vrøvl igennem som I bliver udsat for, men jeg ved mht. til f.eks. vielse er det bopælskommunen, der bestemmer hvilke papirer de skal bruge.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.04.2009 21:58:51

Tyrkiet og DK hører til de lande, som har underskrevet apostille-konventionen, det betyder, at du skal have en speciel påtegning (apostille) vedhæftet din vielsesattest (evlilik cüzdani). Den skal laves af de tyrkiske myndigheder, så du må en tur på det tyrkiske konsulat i København. Husk at bestille tid, nummeret er på deres hjemmeside http://www.turkishembassy.dk/cms/index. ... te-options
Lad dig ikke forvirre af at de skriver, at de KUN legaliserer danske dokumenter...
Til gengæld skal du ikke have oversat vielsesattesten.. :)
mh
Rådgiver for ÆUG

ZB

Indlæg af ZB » 01.05.2009 12:39:48

Det lyder godt Deva. Jeg kunne heller ikke forstå det . US accepterede blot vores.

Besvar