Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
jlp
Som dansker kan man bruge i EU regler i Sverige?
Min partner og jeg har boet sammen i Danmark i 6 måneder og venter på et svar om vores familiesammenføringssag efter de danske regler. Hvis vi får afslag vil vi måske gerne flytte til Sverige.
Tæller opholdet i Danmark som ophold i et andet EU land? Eller er man nødt til at søge via de svenske nationale regler?
Det er sikkert blevet svaret på før, men jeg kan desværre ikke find noget om det.
Tak

-
skaanebo
Som dansker kan du uden videre bosætte dig i Sverige og gøre brug af EU-retten, når blot du kan forsørge din familie.
Vær dog opmærksom på, at hvis din ægtefælle opholder sig i Danmark på processuelt ophold, så giver det alene ophold i Danmark og ikke ret til indrejse i Sverige.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
-
Kontakt:
Som tilføjelse til skaanebo's udmærkede svar, må du opholde dig i Sverige i op til 3 måneder uden anden dokumentation på hvem du er, end dit pas, når du bruger EU-reglerne. Inden de tre måneder er gået, skal I have indleveret ansøgning om EU-opholdskort til de kompetente svenske myndigheder, og indenfor samme frist skal I lade jer folkeregistrere hos de svenske myndigheder. Og fra I flytter over til svensken, har I op til 6 måneder til at finde en passende bolig. Det vil dog nok være smartest at finde en bolig INDEN flyttebilen bestilles.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser