Bankgaranti efter skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kate.DK-RO
Geografisk sted: Herning, Denmark
Kontakt:

Bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af Kate.DK-RO » 17.03.2009 16:21:24

Hej.
Det er ved at være rigtig længe siden jeg har været herinde...
Jeg blev skilt fra min rumænske mand for næsten 1½ år siden, men har stadig nogle uafklarede punkter, som jeg forgæves har kæmpet med US om at få løst...

Da vi blev gift, var Rumænien ikke et EU land, og vi stillede derfor bankgaranti. Nu er Rumænien jo som bekendt med i EU. Jeg har et utal af gange bedt US om at ophæve den bankgaranti jeg stillede, men det vil de ikke...! Min eksmand påstår at han søgte om EU opholdsbevis i august 2007 (en måned efter vi var blevet separeret), men han siger at han stadig ikke har hørt noget... Jeg tror bare ikke på det, og har derfor forsøgt at finde ud af det via US - som ikke kan/vil/må hjælpe, da han nu er min eksmand. Hos US siger de, at selvom vi nu er skilt, så skal min bankgaranti stadig gælde de 7 år - altså godt 3 år endnu! Det kan da ikke passe, at jeg skal leve med den risiko, at min eks får lyst til at få offentlige ydelser, som så bliver trukket fra mig. Han er fortsat bosat i Danmark - er vistnok gift igen, med en ny dame som han hentede herop fra Spanien (hun er også rumæner), og de skal have barn sammen om et par uger...

Jeg er meget fortvivlet og i vildrede over situationen... Han har blanket mig totalt af økonomisk mens vi var gift, så jeg kan slet ikke overskue, hvis han også får held af at få fingrene i garantien!

Hvad gør jeg lige??
Hvordan står jeg stillet - hvad er mine rettigheder?

Jeg kan ikke finde ud af det mere - og US er bestemt ikke hjælpsomme!
Med venlig hilsen
Kate G. Voicu

- Kun i en have hvor forståelsen hersker, kan kærligheden blomstre...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.03.2009 17:33:09

Du må kunne søge om partsindsigt hos Udlændingeservice, så du kan finde ud af, hvad der rent faktisk er sket i jeres sag.

Kate.DK-RO
Geografisk sted: Herning, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Kate.DK-RO » 17.03.2009 18:06:14

Jeg har talt med US om dette, men de vil ikke give mig noget som helst, fordi jeg ikke længere er gift med manden... :?
Med venlig hilsen
Kate G. Voicu

- Kun i en have hvor forståelsen hersker, kan kærligheden blomstre...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.03.2009 19:25:55

Det lyder underligt, specielt eftersom de ikke vil frigive din bankgaranti, så er du jo stadig direkte part i sagen. Har du fået skriftligt afslag på en begæring om partsindsigt? Ellers så formuler et brev, hvor du tydeligt gør opmærksom på, at du ønsker partsindsigt i sagen og henvis til, at du som stiller af en stadig gældende bankgaranti for din eksmand stadig er part i sagen.

Tulle62

Indlæg af Tulle62 » 18.03.2009 12:54:10

Jeg vil opfordre alle til at få lavet en ægtepagt, således at ens kommende partner ikke kan få andel i vores penge/bolig osv.
Det viser sig jo gang på gang at nogle af dem desværre viser en kedelig side når man lærer dem bedre at kende.
Derfor hvis man har en ægtepagt med skilsmissesæreje, kan ens kommende ex-partner ikke få en krone !!! Advokat omkostningerne er ca 4-5.000 - i mit tilfælde inkluderede det også et testamente, således at mine børn arver næsten alt hvis jeg skulle dø før min mand.

Held og lykke med at få din bank garanti tilbage !

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 28.03.2009 18:00:41

Hej Kate.
Håber det går dig vel trods din historie!
Jeg tænkte på, at det var en idé at kontakte kommunen? Det er jo også dem man skal kontakte, når man eks. skal have garantien nedsat når ægtefællen har bestået danskuddannelsen. Men jeg kender ikke de præcise omstændigheder, når det gælder skilsmisse og at få hele garantien ophævet... Det er temmelig strengt af US, de kan jo ikke have nogen gavn af, at du har en garanti kørende.
Hilsener herfra!

Besvar