skat årsopgørelsen--- skaaneboo help needed!!!!
skat årsopgørelsen--- skaaneboo help needed!!!!
kære venner: jeg har boet i malmø i 11 måneder og jeg fik køreselsfradrag da jeg boede i malmø pga jeg arbejede i danmark, da nu jeg er flyttet til dk er det muligt at får Befordringsfradrag for 2008? altså for det tidspunkt jeg har pendlet fra sverigfe til dk for arbejde?
Ja, selvfølgelig. Som grænsegænger med arbejde i Danmark og bopæl i Sverige får du befordringsfradrag ligesom alle andre med en fast kilometertakst + passage af Øresundsbroen. Sidstnævnte er forskellig alt efter om du kører i tog eller bil over broen.
Senest rettet af skaanebo 13.03.2009 08:11:52, rettet i alt 1 gang.
Altså det her er hel basal lærdom om skat i Danmark - det bør du læse om på www.skat.dk
Du får fx ikke noget befordringsfradrag for de første 24 km, og taksten er en anden, hvis du har over 100 km's kørsel om dagen.
Og husk du skal kunne dokumentere din faktiske kørsel - fx i form af brobizz eller pendlerkort til toget.
Du får fx ikke noget befordringsfradrag for de første 24 km, og taksten er en anden, hvis du har over 100 km's kørsel om dagen.
Og husk du skal kunne dokumentere din faktiske kørsel - fx i form af brobizz eller pendlerkort til toget.
PS - Du kan også gøre en let beregning på denne side
http://www.tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.php
http://www.tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.php
Senest rettet af skaanebo 16.03.2009 18:34:48, rettet i alt 1 gang.
Jo, hvis du bliver kaldt til torskegilde hos Skat, skal du kunne dokumentere alt! Du har vel også skullet dokumentere noget i forhold til Udlændingeservice/statsforvaltning?
Det korte af det lange er - Ingen dokumentation = ingen fradrag.
Det virker ikke som om, du er særligt godt inde i skattesystemet, men så lærer man det om ikke andet på den hårde facon.
Det korte af det lange er - Ingen dokumentation = ingen fradrag.
Det virker ikke som om, du er særligt godt inde i skattesystemet, men så lærer man det om ikke andet på den hårde facon.
Det afhænger jo af, hvor krakilsk en embedsmand, du havner hos. Men du skal i hvert fald kunne sandsynliggøre, hvor mange dage du rent faktisk har været på arbejde og været nødsaget til at køre frem og tilbage mellem bopæl og arbejdssted.
Og hvis du fx har boet i Malmø og dagligt arbejdet i Århus og du ikke kan dokumentere noget som helst, så kan den kære embedsmand meget vel nå frem til den konklusion, at du sikkert har overnattet i Århus det meste af tiden og derfor slet ikke skal have noget befordringsfradrag.
Nu vi er ved ABC'en i skat, skal du også huske, at du skal gemme al din skattedokumentation i op til 5 år, eftersom skattevæsnet kan komme og kræve dokumentation i lang tid efter.
Og hvis du fx har boet i Malmø og dagligt arbejdet i Århus og du ikke kan dokumentere noget som helst, så kan den kære embedsmand meget vel nå frem til den konklusion, at du sikkert har overnattet i Århus det meste af tiden og derfor slet ikke skal have noget befordringsfradrag.
Nu vi er ved ABC'en i skat, skal du også huske, at du skal gemme al din skattedokumentation i op til 5 år, eftersom skattevæsnet kan komme og kræve dokumentation i lang tid efter.
For at få fradrag, ud over ens personfradrag, skal det kunne dokumenteres - enten med kvitteringer eller udskrift fra banken, der viser at man har købt varen/servicen.
Kan man ikke fremvise beviser på købet, er det lidt ligesom lottospil, hvor favøren er på Told & Skat's side.
D.v.s. man kan godt på årsopgørelsen påskrive sine fradrag, men man risikerer nemt at blive kaldt op til Told & Skat til et lille "møde". Sker det, er det bare om at have sine dokumentationer 100% i orden, ellers er det at betale tilbage ved kasse 1.
Summa summarum; ingen dokumentation på sin udgift = ingen fradrag
Kan man ikke fremvise beviser på købet, er det lidt ligesom lottospil, hvor favøren er på Told & Skat's side.
D.v.s. man kan godt på årsopgørelsen påskrive sine fradrag, men man risikerer nemt at blive kaldt op til Told & Skat til et lille "møde". Sker det, er det bare om at have sine dokumentationer 100% i orden, ellers er det at betale tilbage ved kasse 1.
Summa summarum; ingen dokumentation på sin udgift = ingen fradrag