Jeg er nu i den lykkelige situation at min mand har fået permanent opholdstilladelse. Vi har kendt hinanden i snart 7 år og har været sammen her i Danmark i snart 5 men det har været en kamp at få den opholdstilladelse men det lykkedes.
Jeg har nu været i Irak en del gange og kunne godt tænke mig at få hans søster på besøg i et par måneder , men da hun er fra Irak siger de danske visum regler nej.
Jeg savner hende vildt meget og ville gerne vise hende Danmark og de andre lande.
Hun er 46 . Har fast arbejde og hus , men er ikke gift og har heller ingen børn.
Er der nogen der ved hvordan jeg kan få hende her op .
Jeg har selv arbejde og er også dansk statsborger....
Håber i kan hjælpe mig
Visum til mandens søster
-
fundiver199
Irak hører til i asyllandegruppen, og her er der ganske rigtigt meget skrappe restriktioner på, hvem der kan få visum til Danmark. Og søskende hører ikke til blandt de grupper, som normalt vil kunne få et visum til Danmark. Så jeg er bange for, at hvis du savner din mands søster, så bliver du nødt til at tage til Irak og besøge hende og ikke omvendt.
Som danske statsborgere har vi det privilegie, at vi er velkomne stort set alle vegne. Men det gælder desværre ikke, hvis man kommer fra et krigshærget land, og myndigheder i andre lande derfor helt korrekt vurderer, at der er stor risiko for, at man vil søge om asyl, hvis man først har fået en fod inden for landets grænser ved at indrejse på et turistvisum.
Den bedste chance for din mands søster til at få lov til at se Danmark er derfor, at der engang bliver fred i Irak med det resultat, at landet kan fjernes fra asyllandegruppen og overføres til immigrationslandegruppen, hvorfra udstedelsen af visum til Danmark er langt mindre restriktiv.
Som danske statsborgere har vi det privilegie, at vi er velkomne stort set alle vegne. Men det gælder desværre ikke, hvis man kommer fra et krigshærget land, og myndigheder i andre lande derfor helt korrekt vurderer, at der er stor risiko for, at man vil søge om asyl, hvis man først har fået en fod inden for landets grænser ved at indrejse på et turistvisum.
Den bedste chance for din mands søster til at få lov til at se Danmark er derfor, at der engang bliver fred i Irak med det resultat, at landet kan fjernes fra asyllandegruppen og overføres til immigrationslandegruppen, hvorfra udstedelsen af visum til Danmark er langt mindre restriktiv.