Har lige læst i Ny i Danmark om "indvandringsprøven" der skal startes op i starten af 2010. Jeg synes det er fint nok, at ægtefællerne skal intigrerest i det danske samfund, men hvis det vi gøre det sværere for at få FS, det er ikke så godt. Hvad synes I om det?
Indvandringsprøven
Folketinget vedtog i april 2007 ved lov nr. 379, at der skal etableres en indvandringsprøve for udlændinge, der søger ægtefællesammenføring til Danmark, og for religiøse forkyndere, der søger om forlængelse af opholdstilladelse i Danmark. Indvandringsprøven består af en test i dansk sprog og en test i viden om danske samfundsforhold.
Formålet med indvandringsprøven er at styrke den enkelte udlændings muligheder for en vellykket og hurtig integration i Danmark.
Indvandringsprøven indebærer blandt andet, at prøvedeltageren skal vise at have opnået kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige integritet, ligestilling mellem kønnene, tros- og ytringsfrihed samt til mere praktiske og konkrete forhold, herunder forbud mod omskæring, forbud mod tvangsægteskaber, forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbejde, skat m.v.
Herudover vil indvandringsprøven bestå af en sprogtest i dansk, hvor prøvedeltageren skal kunne forstå og besvare simple direkte spørgsmål og vise et begrænset kendskab til hverdagsudtryk, en række standardformuleringer og almindelige høflighedsfraser.
Indvandringsprøven
-
fundiver199
"Indvandringsprøven" er endnu et tiltag fra Dansk Folkeparti, som skal gøre det så surt som muligt for efterkommere af flygtninge eller indvandrere at "hente" en ægtefælle i forældrenes hjemland.
Man har noget lignende i både Holland og Tyskland, hvor man også kræver, at ægtefæller, som vil familiesammenføres til Holland eller Tyskland, skal kunne noget af sproget, allerede inden de sætter deres ben på hollandsk eller tysk jord.
Jeg mener personligt, at ideen er vanvittig. Det er en langt mere effektiv anvendelse af tid, at en dansk gift udlænding kommer på sprogskole i Danmark med en professionel underviser, fremfor at de skal sidde og forsøge at lære dansk via selvstudie i Khartoum eller Manila.
Og som Skaanebo ganske rigtigt skriver: Indvandringsprøven er endnu en god grund til bevidst at gå efter at komme ind under EU-reglerne i stedet for de nationale danske regler.
Hvis man altså ikke bare når at søge, inden den træder i kraft. Dens ikraftræden er efterhånden blevet udskudt utallige gange, og nu hedder det så åbenbart begyndelsen af 2010. For 1-1½ år siden hed det begyndelsen af 2009, så de er åbenbart ikke kommet ret meget tættere på målet siden da.
Man har noget lignende i både Holland og Tyskland, hvor man også kræver, at ægtefæller, som vil familiesammenføres til Holland eller Tyskland, skal kunne noget af sproget, allerede inden de sætter deres ben på hollandsk eller tysk jord.
Jeg mener personligt, at ideen er vanvittig. Det er en langt mere effektiv anvendelse af tid, at en dansk gift udlænding kommer på sprogskole i Danmark med en professionel underviser, fremfor at de skal sidde og forsøge at lære dansk via selvstudie i Khartoum eller Manila.
Og som Skaanebo ganske rigtigt skriver: Indvandringsprøven er endnu en god grund til bevidst at gå efter at komme ind under EU-reglerne i stedet for de nationale danske regler.
Hvis man altså ikke bare når at søge, inden den træder i kraft. Dens ikraftræden er efterhånden blevet udskudt utallige gange, og nu hedder det så åbenbart begyndelsen af 2010. For 1-1½ år siden hed det begyndelsen af 2009, så de er åbenbart ikke kommet ret meget tættere på målet siden da.
-
fundiver199
Re: Indvandringsprøven
Ovenstående svada er efter min mening et skammeligt udtryk for den vanvittige fordomsfuldhed, udlændinge mødes med i Danmark. For ikke at sige den latterlige selvglæde og uvidenhed om forholdene andre steder i Verden, som Dansk Folkeparti repræsenterer.Elsker min mand skrev:Indvandringsprøven indebærer blandt andet, at prøvedeltageren skal vise at have opnået kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige integritet, ligestilling mellem kønnene, tros- og ytringsfrihed samt til mere praktiske og konkrete forhold, herunder forbud mod omskæring, forbud mod tvangsægteskaber, forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbejde, skat m.v.
Jeg kan lige forestille mig min filippinske kæreste reaktion, hvis hun nogensinde bliver præsenteret for et undervisningsmateriale, som skal lære hende om disse helt specielle "danske værdier". Som om de formodes at være noget helt nyt og fremmed for hende, bare fordi hun kommer fra et andet land.
Jeg er sikker på, at hendes reaktion ville være et hovedrystende:
honey, its very idiot!
Og det er det ærlig talt også.
Vi stiller os selv i et ubegribelig dårligt lys, når det første en nyankommen indvandrer til Danmark præsenteres for, er noget så idiotisk og fordomsfuldt som ovenstående.
Det svarer lidt til, da jeg i 1995 flyttede ind i en ny boligforening og i husordenen kunne læse, at jeg ikke måtte kaste kød eller brødkrummer ud af vinduet.
Selvfølgelig er der enkelte indvandrere til Danmark, som f.eks. kommer fra et sted, hvor man praktiserer kvindelig omskæring. Men der er jo tale om familiesammenføring, og dermed er der jo altså også en dansk ægtefælle, eller en ægtefælle, som har boet mange år i Danmark, og som kan og bør forklare sin kone eller mand om disse kulturforskelle.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Jeg kan huske, at jeg engang lagde artikler fundet i Urban og metroXpress om dette emne ud på Filippinerne Forum. I artiklerne sagde Jesper Langballe (DF), at målet er helt at få enhver udlænding ud af landet, og også samtlige danskere gift med udlændinge. Og han erkendte åbenlyst, at det mest af alt er lavet som et skræmmemiddel. Han var tydeligt stolt over at lave en sådan aftale med regeringen dengang. Proklamerede, at han intet havde til overs for danskere, som formastede sig til at gifte sig med en udlænding.
Artiklerne skabte lidt debat på Filippinerne Forum. Og allerede dengang - det var vist nok for tre år siden nu - stod der, at denne indvandringsprøve skulle indføres indenfor et års tid. Eftersom den ikke er indført endnu, må jeg indtil videre anse den som varm luft.
Artiklerne skabte lidt debat på Filippinerne Forum. Og allerede dengang - det var vist nok for tre år siden nu - stod der, at denne indvandringsprøve skulle indføres indenfor et års tid. Eftersom den ikke er indført endnu, må jeg indtil videre anse den som varm luft.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser