Hjælp til Malmø

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sønen

Hjælp til Malmø

Indlæg af sønen » 06.03.2009 17:14:22

Jeg mødte min kæreste for ca 4 mdr siden og vi er blevet meget glade for hinanden. Hun kan desværre kun blive i Danmark til sidst i Maj måned. Jeg bor og arbejder i KBH nu, bliver 30 imorgen og min kæreste er 27 år.

Mine spørgsmål er omkring reglerne for at få opholdstilladelse til min kæreste i sverige. Når man får en lejlighed i Malmø f.eks. skal det så være en man ejer eller er det nok at leje? Og nu hvor hun kun har godt 2 mdr tilbage i danmark, vil vi da få nogle problemer med tiden? Jeg regner ikke med at det vil være så svært at finde en lejlighed i Sverige vi kunne flytte ind i fra 1. April.

mvh sønen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.03.2009 17:17:15

At leje en bolig, evt. blot et værelse, er helt i orden i Sverige, men vær opmærksom på, at lejemarkedet er en jungle i storbyerne.

Du skriver ikke, hvorfra din kæreste kommer, men når blot I flytter til Sverige, mens dansk visum/opholdstilladelse stadig er gyldigt, kan I uden videre gøre brug af EU-reglerne og få et svensk opholdsbevis.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2009 17:35:20

Du kan ikke få en opholdstilladelse til din "kæreste" i Sverige, i hvert fald ikke efter EU-reglerne. Det kræver nemlig, at I har boet på den samme adresse i 18 måneder for derved at dokumentere, at I er et fast par.

Derimod kan du godt få en opholdstilladelse til din kone i Sverige efter EU-reglerne. Og når I først har boet i Sverige i et stykke tid, så kan du også få en opholdstilladelse til din kone i Danmark efter EU-reglerne.

Men hvorfor vil I overhovedet flytte til Sverige? Har I problemer med at opfylde nogen af de danske krav, eller vil I bare hellere ind under EU-reglerne?

Der er mange fordele ved at komme ind under EU-reglerne. Men dette skal jo holdes op imod, at der trods alt også er en del omkostninger og besvær med at ligge og flytte frem og tilbage over Øresund. Og at man samtidig går glip af visse rettigheder i Danmark ved at komme under EU-reglerne.

Ud fra jeres alder har I jo hverken problemer med 24-års regel eller tilknytningskrav (28 års regel). Så er det boligkravet eller bankgarantien, du gerne vil undgå ved at flytte til Sverige? Eller hvad er formålet?

Hvis I gerne vil have familiesammenføring uden at gifte jer, så hedder det nationale svenske regler. Og det kræver bl.a., at din kæreste rejser hjem og søger fra hjemlandet. Hvorefter I må påregne, at der kan gå 6 måneder, før hun kan slutte sig til dig i Sverige igen.

Og så var det måske nemmere og bedre bare at tage en tur på rådhuset eller i kirken?

sønen

Indlæg af sønen » 06.03.2009 17:41:04

Ja jeg tror ikke at jeg vil kunne opfylde kravene i DK og vil derfor gerne ind over EU reglerne. Jeg fik kontanthjælp for ca 8 mdr siden bl.a. Vi planlægger også at blive gift så det lyder ikke til at der skulle være de store problemer hvis vi vælger malmø fremfor DK, og vi ville også begge to have det bedre hvis vi føler os rimlig sikre i vores sag. Tak for hjælpen!

mvh sønen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.03.2009 18:14:27

Ja hvis du fik kontanthjælp for 8 måneder siden, så går der 4 måneder endnu, før I kan søge efter de danske regler.

Afhængig af din boligsituation m.m. kan EU-reglerne sikkert være en glimrende løsning for jer. Du skal bare lige være opmærksom på, at hvis du har stillet en bankgaranti for din kærestes visum, så inddrager kommunen denne, såfremt hun flytter med dig til Sverige i stedet for at rejse hjem, inden hendes visum udløber.

Så er der stillet bankgaranti, må hun lige en tur op i flyveren og hjem, så I ikke mister de 56.500 DKK. Er du flyttet til Sverige, inden hun tager hjem, burde det så til gengæld kun tage et par uger at få et nyt vium til hende efter EU-reglerne.

Det gælder så dog kun til Sverige, og det samme er tilfældet for det "processuelle ophold", hun kommer på, når I har søgt om et opholdskort til hende. Så der bliver altså en periode, hvor hun er "låst" i Sverige, og ikke kan tage med dig til København på familiebesøg eller andet.

Besvar