Visum, familiesammenføring eller begge dele?

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elsker min mand

Visum, familiesammenføring eller begge dele?

Indlæg af Elsker min mand » 03.03.2009 11:10:32

Jeg er lidt itvivl om hvad er bedst at gøre, om vi skal søge visum, fam.samfør. elle begge dele. Går det hurtigere hvis vi først får min mand hertil med visum og så søger fam.samfør. når han er her? er der nogen der har erfaring med det?
Så er det forsørgelseskravet. Vi vil gerne have et barn, men hvad hvis jeg ikke får et fast arbejde (er færdig at læse til sommer) og han ikke har et arbejde, så kommer vi under socialhjælp, hvad vi meget gerne vil (og helst også skal) undgå. Er der nogen der har erfaring med det?

mbn
Geografisk sted: Nord Jylland

Indlæg af mbn » 05.03.2009 20:15:36

Hej. Måske det er en ide at få visum og søge familie sammenføring herfra. Min forlovede er fra USA, det tog os 10mdr at få opholds tilladelsen iorden, og vi måtte kæmpe hårdt for det. Der skal meget bevis til at de vil acceptere familie sammenføringer. Behold al korrespondence, hvis i ikke er gift skal i bevise i har boet sammen i et hvis antal måneder osv. Der er meget info på Ny i Danmark. Hvis i søger om familie sammenføring mens han stadigt er i sit land kan i være separeret i lang tid, men er i gift hjælper det en del. Du skal bevise at du har 58.207kr! for at være præcis, som så skal stå på en særlig konto. Du må ikke have modtaget SU, eller anden offentlig hjælp i 12mdr inden ansøgningen og efter. Hvis du har haft en indtjening, og arbejdet i mindst 13 uger inden din barsel starter, så mener jeg du vil få barsels dagpenge og ikke kontant hjælp. Håber det hjalp lidt. Held og lykke.
MBN

Elsker min mand

Mange tak

Indlæg af Elsker min mand » 05.03.2009 21:22:53

Mange tak for svar. Jeg har været inde på ny i Danmark og også ringet til udlændingestyrelsen, jeg tro vi søger visum og så snart han er her vil vi søge om familiesammenførelse. Jeg kan godt have modtaget SU (fik jeg at vide) bare ikke kontanthjælp de sidste 12 måneder. Og beløbet jeg skal have på konto er 60.011 kr præsic (2009-niveauet). Vi blev gift i hans land og boede sammen i 5 måneder.
Det er bare så kedeligt at andre skal bestemme om og hvornår vi kan være sammen. Jeg bliver helt deprimeret af at læse om hvor svært det har været for mange af jer, men jeg prøver at se lyst på det hele. Det vigtigste er at få min mand hertil, så må vi bare tage det hele efterhånden som det kommer.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.03.2009 22:42:21

Da I allerede er gift, vil visum og derefter FS være den nemmeste og hurtigste løsning, og der vil ikke kunne stilles krav om bankgaranti for visummet. Vær dog opmærksom på, at mens visummet gælder, må din ægtefælle ikke lave hverken lønnet arbejde eller ulønnet arbejde.

Det er korrekt, at der er stor forskel på, om du får kontanthjælp eller studiestøtte. Studiestøtten har jo intet med socialhjælp at gøre. Men du skal kunne forsørge både dig selv og din ægtefælle ud af den løn/SU du tjener, og du hæfter egentligt for det i syv år. Det vil sige, at bliver du arbejdsløs på et eller andet tidspunkt i de syv år, så ryger din ægtefælles opholdstilladelse.

Når I søger om FS enten via nærmeste politi (såfremt du bor i provinsen) eller hos US, så sørg for at indsende alle sider i ansøgningsskemaet og alle relevante bilag i ét hug. Derved går sagsbehandlingen meget hurtigere. Mangler blot et enkelt ark papir, kan behandlingen trække langt ud.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Elsker min mand

Indlæg af Elsker min mand » 05.03.2009 22:54:58

Tusind tak for svar. Det er bare dejligt at få hjælp fra jer der har været igennem det hele. Jeg knokler for at få de penge på kontoen (vi vil ikke låne dem) troede jeg skulle stille bankgaranti ved ansøgningen af visum. Men så skal vi bare i gang med at søge om visum og vi tror han vil få et eller andet arbejde, selv om finanskrisen gør det lidt mere besværligt. Vi vil gerne have børn og så må han forsørge os.

Elsker min mand

Indlæg af Elsker min mand » 05.03.2009 23:16:47

Hvordan er det med arbejdstilladelse, vi vil søge om arbejdstilladelse når vi søger om visum, vil det være dumt? jeg ved han vil få arbejdstilladelse når vi får godkendt fam.sam.før., det er bare lang tid for ham at vente med at komme ud at arbejde.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.03.2009 23:48:12

I kan godt søge om arbejdstilladelse mens han er her på visum. Ingen problemer i det.

Hvis svaret på jeres FS-ansøgning bliver positivt, er arbejdstilladelse også indbygget deri helt automatisk.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.03.2009 23:56:11

Hvis det ikke lykkes ham at finde job lige med det vuns, kan du udnytte hans personfradrag oven i din egen. Hans personfradrag gælder fra den dato han er indrejst i Danmark, og er fuldstændig uafhængig af, om han han på indrejsetidspunktet har dansk CPR-nr eller er kommet hertil på visum. Så det vil jo være et dejligt plaster på en i forvejen stram økonomi.

Besvar