Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
DLK
Hejsa Alle sammen..
Har lige et lille spørgsmål. Når jeg foreksempel bor i Sverige og arbejder i Danmark, kan man jeg så søge om opholdskort til min mand i Sverige så han kan få 5 år opholdskort?? Eller skal jeg arbejde i Sverige????
Håber der er nogen der ville svare tilbage

-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
-
Kontakt:
Du må arbejde lige hvor du vil. Til gengæld må din partner kun arbejde i det land I bosætter jer i.
Det er det land i bosætter jer i, der har betydning for om din partner kan få opholdskort, ikke hvor du arbejder.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
DLK
Det er fordi jeg har bare hørt, vis man skal søge om opholdskort i Sverige så skal man arbejde og bo der???
Vis det nu passer ik..
Fordi man skal vist vedlægge lønsedler når man søger???
-
skaanebo
Ja, men der står ingen steder, at det skal være svenske lønsedler. Det er naturligvis lønsedler fra den arbejdsgiver, du har, uanset hvor i verden det ellers måtte være du arbejder, mens du er bosat i Sverige.
-
Kim P. Nyberg
-
Kontakt:
Der er intet i vejen for, at du kan bo i Malmö og arbejde i København, eksempelvis. Så har du status som selvforsørgende. Det er kun din ægtefælle, som arbejdsmæssigt er bundet til det land, I vælger at bo i.
Hvis nogen forsøger at bilde dig ind, at man KUN kan arbejde i det land, man vælger at bo i, er de meget galt afmarcheret. For det vil være et klokkeklart brud på den frie bevægelighed mellem EU-landene.
Faktisk kan myndighederne ikke blande sig i, om du bor i Finland, og arbejder for en arbejdsgiver i Portugal. Det eneste de kan forlange er, at du kan forsørge en ægtefælle, og at du ikke ligger det sociale system til last (kontanthjælp og lignende).
-
Kim P. Nyberg
-
Kontakt:
I øvrigt er EU-reglerne fuldstændig ens i samtlige EU-lande. Du vil derfor ikke kunne blive mødt at et sæt krav fra et land, og et andet sæt krav fra et andet land, når du søger efter EU-reglerne. Det er ene og alene EF-Domstolen, der har mandat til at fortolke reglerne om fri bevægelighed, det har de nationale myndigheder ingen mandat til overhovedet.
-
fundiver199
Misforståelsen stammer nok fra, at Danmark fra 2004 til oktober 2008 ikke anerkendte, at personer med tilstrækkelig midler er omfattet af retten til fri bevægelighed.
Indtil oktober 2008 var det derfor sådan, at du som dansker med job i Danmark godt kunne blive anerkendt som en EU-borger, der udnyttede din ret til fri bevægelighed, hvis du flyttede til Sverige.
Men hvis du senere ønskede at flytte tilbage til Danmark igen, så ville de danske myndigheder ikke anerkende, at du var en EU-borger, der udnyttede din ret til fri bevægelighed.
Det anerkender de danske myndigheder imidlertid nu, fordi EF-domstolens kendelse i Metock-sagen fjernede et juridisk figenblad, som de havde haft for deres fejltolkning af reglerne.
Så derfor kan du både få et opholdskort til din mand i Sverige efter EU-reglerne. Og du kan også senere få et i Danmark, hvis I flytter tilbage til Danmark igen efter at have boet i Sverige.
Der findes ingen fast grænse for, hvor lang tid I skal have boet i Sverige, men 10 uger burde være nok.