hjælp til Slesvig løsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2009 11:41:39

Blot for at undgå misforståelser:

De regler, som schleswiger beskriver, det må være dem, som gælder, hvis man søger om familiesammenføring efter de nationale tyske regler.

Men det behøver man jo absolut ikke at gøre. Man kan som dansk statsborger også søge efter EU-reglerne i stedet, og her gælder der nogle helt andre betingelser og vilkår.

F.eks. kan Tyskland på ingen måde kræve, at ansøgningen skal afleveres på en ambassade i hjemlandet, eller at man skal have 3 lønsedler, før ansøgningen kan afleveres.

Er Maja først blevet registreret som EU-borger i Tyskland skal de tyske myndigheder "uden unødigt ophold" udstede et gratis visum til hendes mand, så han kan slutte sig til hende i Tyskland.

Herefter kan parret så søge om et opholdskort til ham hos de tyske myndigheder i Tyskland, hvis det er meningen, at han skal blive i Tyskland i mere end 3 måneder.

Og for at få udstedt opholdskortet skal man sikkert kunne vise alle de papirer, som omtales, heruden 3 lønsedler. Men ikke for at søge om det. Har man f.eks. kun en ansættelseskontrakt, når man søger, så afleverer man bare lønsedlerne senere, når man har fået dem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2009 11:46:47

[quote="Schleswiger_dk"]Sammenlagt skal du regne med ca. 6 måneders ventetid inden din mand får sit visum./quote]

Stadig, dette er kun hvis man søger efter de nationale tyske regler. Søger man efter EU-reglerne, så betyder "uden unødigt ophold" i praksis, at et visum skal udstedes i løbet af et par uger. Så det er en hel del hurtigere, må man nok sige.

Uden at jeg på nogen måde kender til de nationale tyske regler, så er det til gengæld muligt, at man efter disse regler er bedre stillet m.h.t. f.eks. at modtage sociale ydelser i Tyskland, hurtigere opnå permanent opholdstilladelse etc.

Sådan er det i hvert fald i Sverige, hvor jeg kender noget mere til reglerne.

Schleswiger_dk

Indlæg af Schleswiger_dk » 01.03.2009 12:46:55

Hej Fundiver99.

Det lyder jo fint og godt, sådan som du skriver det, og det er da også sådan jeg ville ønske mig reglerne er - MEN. De tyske myndigheder fortolker ikke reglerne på den måde, når man søger fra et 3. land udenfor EU. Her skal man igennem de nationale visumregler for at få et opholdbevis efter EU-direktivet. Så alt det jeg har skrevet til maja er rigtigt, også i forhold til EU-borgere. Vi er en del danskere her i Flensborg, der har været igennem det samme. Medmindre man vil igennem en lang og dyr retssag med myndighederne, så er der ikke noget at gøre.

Hilsen
Schleswiger

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nashenas_Dk » 01.03.2009 12:53:09

Hej

Jeg bor også i Flensburg.Da min kone ville søge om fammiliesammenføring, skulle hun kun møde frem i ambassede med sit pas, ansøgning om fammiliesammenføring og et stk. billede. Hun blev fritaget af at kunne tysk og beløbet som skal betales, fordi jeg er dansker.

Hun fik sit fammiliesammenføringe under 1 månede.

Med venlige hilsen
Nashenas_Dk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2009 13:03:15

Schleswiger_dk skrev:Hej Fundiver99.

Det lyder jo fint og godt, sådan som du skriver det, og det er da også sådan jeg ville ønske mig reglerne er - MEN. De tyske myndigheder fortolker ikke reglerne på den måde, når man søger fra et 3. land udenfor EU. Her skal man igennem de nationale visumregler for at få et opholdbevis efter EU-direktivet. Så alt det jeg har skrevet til maja er rigtigt, også i forhold til EU-borgere. Vi er en del danskere her i Flensborg, der har været igennem det samme. Medmindre man vil igennem en lang og dyr retssag med myndighederne, så er der ikke noget at gøre.

Hilsen
Schleswiger
Ja det er selvfølgelig et problem, hvis myndighederne i et EU-land ikke overholder de aftaler, de selv har indgået. Der er således ikke tale om, at de tyske myndigheder "tolker reglerne", hvis det forholder sig, som du beskriver det, men slet og ret om, at de ikke overholder dem.

Ligesom vi også var udsat for det i Danmark indtil 6/10 2008, hvor de danske myndigheder ikke ville anerkende, at også studerende og personer med tilstrækkelige midler var opfattet af retten til fri bevægelighed.

Det er kun EF-domstolen, som har ret til at "tolke" retten til fri bevægelighed, de nationale myndigheder har ikke denne ret.

Jeg må sige, at hvis jeg boede i Tyskland og havde problemer med, at de tyske myndigheder ikke overholdt reglerne, så ville jeg uden tøven tage kontakt til de EU-organer, som er nedsat for at hjælpe borgere, der har problemer med at få deres ret til fri bevægelighed respekteret.

Det koster ingenting, og hvem ved, måske kunne det faktisk have en positiv effekt.

Hvis ingen brokker sig over, at deres rettigheder krænkes, så sker der aldrig forbedringer på området, det er helt sikkert.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2009 13:12:23

Nashenas_Dk skrev:Hej

Jeg bor også i Flensburg.Da min kone ville søge om fammiliesammenføring, skulle hun kun møde frem i ambassede med sit pas, ansøgning om fammiliesammenføring og et stk. billede. Hun blev fritaget af at kunne tysk og beløbet som skal betales, fordi jeg er dansker.

Hun fik sit fammiliesammenføringe under 1 månede.

Med venlige hilsen
Nashenas_Dk
Men Nashenas oplevelse tyder da på, at de tyske myndigheder faktisk ER blevet opmærksomme på, hvilke særlige forpligtelser de har overfor f.eks. danske statsborgere, som er flyttet til landet. "Under en måned" må siges at ligge inden for de rammer som begrebet "uden unødigt ophold" tillader.

Og at der ikke stilles krav om sprogtest eller bankgaranti skyldes selvfølgelig, at sagen netop er blevet behandlet efter EU-regler og ikke efter de tyske regler.

Så måske er opholdsdirektivet ganske enkelt blevet implementeret i tysk lovgivning, efter Schleswiger og dem, han kender, fik deres sager behandlet.

Direktivet blev vedtaget i 2004 og skulle være implementeret i alle medlemslandene i 2006. Men der er stadig store problemer med implementeringen, og især netop når det drejer sig om adgang for familiemedlemmer fra 3. lande.

I Danmark blev direktivet først fuldt ud implementeret i oktober 2008, og man kunne sagtens forestille sig, Tyskland også har været så træge, at de ikke nåede det i 2006, som de skulle.

Det med udstedelse af visum "uden unødigt ophold" til familiemedlemmer fra 3. lande er givetvis en ny regel, som ikke fandtes i de gamle direktiver, som opholdsdirektivet afløste i 2004.

Schleswiger_dk

Indlæg af Schleswiger_dk » 01.03.2009 13:24:48

Det som nashenas skriver skal nok passe. Der er store forskelle ambassaderne imellem, selvom de er tyske allesammen.

Men de har på udlændingekontoret helt 100% krævet dokumentation for arbejde og lejekontrakt osv. Det kommer man ikke udenom. Mht. det med tysk sprog, så skrev jeg som sagt, at det ikke var helt sikkert.

Hilsen
Schleswiger

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2009 16:59:57

Ja dokumentation for lejekontrakt og indkomst, det skal man kunne fremvise. Og hvad det sidste angår, så er tolkningen i et vist omfang overladt til medlemslandene selv. De må bare ikke kræve en højere indkomst, end hvad der svarer til den laveste socialhjælp. Men hvor mange lønsedler, de f.eks. kan kræve fremvist, det har EU-reglerne ikke taget stilling til.

Hvis de tyske myndigheder er "strikse" på dette område, så understreger det for så vidt bare, hvad jeg skrev til Maja tidligere. Nemlig at det er lidt meningsløst at flytte til Tyskland, inden man overhovedet har fundet et job, som man kan passe fra en bopæl i Tyskland.

Og at det at finde jobbet derfor kommer i første række, fremfor at finde et sted at bo.

Schleswiger_dk

Indlæg af Schleswiger_dk » 01.03.2009 18:39:02

Enig.....

Besvar