NYHED for alle nygifte på turistvisum besøg
-
fundiver199
Jamen det har du da ret i. Problemet er bare, at der er så meget skøn i de danske regler - og nu også i denne paragraf - at man ikke altid kan vide, hvordan man står. Og især kan man måske ikke vide det, hvis man ikke selv er så bogligt stærk og god til at sætte sig ind i regler.Djengis skrev:Gør man sit forarbejde ordentligt så ved man jo også om den ansøgning man sender er reel eller ej - og er den ikke reel - hvorfor så sende den afsted?
Hvad nu, hvis Udlændingeservice f.eks. vurderer, at man ikke opfylder tilknytningskravet? Vil de så også vurdere, at ansøgningen "havde til hensigt at forlænge opholdet, selvom det var åbenlyst, at familiesammenføring ikke kunne bevilges" og dermed inddrage bankgarantien?
Det kan man ikke vide, og man er stort set retsløs, da der er tale om skøn på skøn fra myndighedernes side.
For ikke at tale om, at Udlændingeservice også kan "formode" både proforma og tvang.
Har man f.eks. giftet sig med sin fætter og grundigt sat sig ind i alle regler og krav, så vil man sandsynligvis få at vide, at man ikke kan få FS, fordi der må være tale om et tvangsægteskab.
Og da der jo altså dermed i forvejen er tale om en form for "snyd" efter myndighedernes mening, mon ikke man så også roligt kan gå ud fra, at bankgarantien vil blive inddraget? Det tror jeg. Så oveni at have ventet i 7 måneder eller mere forgæves, så vil folk altså i den situation også pludselig være 56.500 DKK fattigere.
Noget helt andet er så, at det ikke fremgår, at bankgarantiet også bliver frigivet, hvis man flytter til et andet EU-land og der afleverer en ansøgning om at få udstedt et opholdskort efter EU-reglerne.
Så folk, der gerne vil bruge "Sverigesmodellen", skal under alle omstændigheder stadig sørge for, at de ikke har stillet bankgaranti, når deres kæreste eller ægtefælle kommer til Europa.
Ok.
Altså gifter man sig med beslægtet familie skal man (min mening) slet ikke søge FS i Danmark men anvende Sveriges/Slesvig modellen fra start af. US vil som standart formode tvang/proforma.
Noget helt andet er at den vejledning som US skal handle efter pr. 1/3 har jeg ikke kunnet finde - selve loven er klar nok - men ja - hvad er "åbentlyst".
Og der mangler vi den vejledning der burde være klar.
For ud for loven og de intentioner der ligger burde det umiddelbart være således at søger man hvor enhver ville kunne se at dette er ene og alene for at blive længere uden chance for at få sammenføring skal man betale.
Fx man har giftet sig med sin fætter, man har ikke noget videre tilhørsforhold til Danmark osv osv.
Bliver man afvist pga et eller andet mindre som man ikke burde kunne gennemskue bliver FS blot afvist og udlænningen vil have kort tid til at forlade DK - og derefter vil ens garanti blive frigjort som hvis ens partner havde rejst hjem efter de 3 måneder som ved et normalt besøg.
Men dette må desværre vente til vejledningen kommer frem.
Mht hvad lov/regler der skal gælde for ægteskabet.
Uanset hvor det er indgået vil dansk lov gælde for et ægteskab hvor man er lovligt bosidende i DK.
Bor og lever man i danmark gælder dansk lov og danske retsprinciper for forholdet.
Det mest fair er vel egenligt at, hvis man kan, gifte sig i begge lande.
Således at begge parter i ægteskabets traditioner bliver respekteret mest muligt. Eller?
Når partneren er ægtefælle sammenført og har sin OT er man ifgl dansk lov 100% ligestillet jo. Og kun en dansk ægtepagt/særeje vil kunne have indflydelse på eventueller besidelser i Danmark.
Altså gifter man sig med beslægtet familie skal man (min mening) slet ikke søge FS i Danmark men anvende Sveriges/Slesvig modellen fra start af. US vil som standart formode tvang/proforma.
Noget helt andet er at den vejledning som US skal handle efter pr. 1/3 har jeg ikke kunnet finde - selve loven er klar nok - men ja - hvad er "åbentlyst".
Og der mangler vi den vejledning der burde være klar.
For ud for loven og de intentioner der ligger burde det umiddelbart være således at søger man hvor enhver ville kunne se at dette er ene og alene for at blive længere uden chance for at få sammenføring skal man betale.
Fx man har giftet sig med sin fætter, man har ikke noget videre tilhørsforhold til Danmark osv osv.
Bliver man afvist pga et eller andet mindre som man ikke burde kunne gennemskue bliver FS blot afvist og udlænningen vil have kort tid til at forlade DK - og derefter vil ens garanti blive frigjort som hvis ens partner havde rejst hjem efter de 3 måneder som ved et normalt besøg.
Men dette må desværre vente til vejledningen kommer frem.
Mht hvad lov/regler der skal gælde for ægteskabet.
Uanset hvor det er indgået vil dansk lov gælde for et ægteskab hvor man er lovligt bosidende i DK.
Bor og lever man i danmark gælder dansk lov og danske retsprinciper for forholdet.
Det mest fair er vel egenligt at, hvis man kan, gifte sig i begge lande.
Således at begge parter i ægteskabets traditioner bliver respekteret mest muligt. Eller?
Når partneren er ægtefælle sammenført og har sin OT er man ifgl dansk lov 100% ligestillet jo. Og kun en dansk ægtepagt/særeje vil kunne have indflydelse på eventueller besidelser i Danmark.
Lev livet mens du har det.
Gælder jo om at nyde det!
-
fundiver199
Helt enig. Problemet er bare, at det står ingen steder i loven, at det er "forbudt" at gifte sig med beslægtet familie fra et andet land, så hvordan skal folk vide det?Djengis skrev:Altså gifter man sig med beslægtet familie skal man (min mening) slet ikke søge FS i Danmark men anvende Sveriges/Slesvig modellen fra start af. US vil som standart formode tvang/proforma.
I virkeligheden er den danske administrationspraksis på dette område en soleklar overtrædelse af diverse traktatmæssige forpligtelser omkring ikke-diskrimination etc. Og det er selvfølgelig også derfor, at man "bare gør det" og ikke skriver det direkte i loven.
Tilhører man selv den ariske race, så bliver man selvfølgelig ikke ramt af den statsautoriserede diskrimination i Danmark. Og så behøver man nok ikke være så nervøs for at miste sin bankgaranti.
Men alle dem, som ikke tilhører den ariske race, de skal godt nok passe på efter min mening. Og især naturligvis, hvis deres forældre og/eller ægtefælle kommer fra et af de "farlige" muslimske lande i Mellemøsten eller Nordafrika.
Nja..fundiver199 skrev: Helt enig. Problemet er bare, at det står ingen steder i loven, at det er "forbudt" at gifte sig med beslægtet familie fra et andet land, så hvordan skal folk vide det?
Altså det står:
§ 6. Ægteskab må ikke indgås mellem slægtninge i ret op- og nedstigende linje eller mellem søskende.
Dette inkluderer halvsøskende samt adoptiv søskende.
Et problem med dette er at fortolknings mæssigt er ens moster eller morbror ikke familie i ret op- og nedstigende linje.
Faktisk er det lovligt at gifte sig med sin moders søskende.
Desuden:
§ 7. Ægteskab må ikke uden ministeren for familie- og forbrugeranliggenders tilladelse indgås mellem personer, af hvilke den ene har været gift med den andens slægtning i ret op- eller nedstigende linje. Er der fællesbørn i det tidligere ægteskab, må tilladelsen kun gives, såfremt hensynet til børnene ikke taler derimod.
§ 8. Adoptant og adoptivbarn må ikke indgå ægteskab med hinanden, så længe adoptivforholdet består.
Men fakta er at historist er giftemål inden for etniske danske meget sjældne inden for 2-3 led. Fætter/kusine bryllup findes der - men det er meget få.
Gran kusine/gran fætter findes der derimod en del af.
Før stavnsbåndet (indtil ca 1550) - blev det styret af kirken og da var alt under 5-6 led absolut forbudt.
Derefter frem til Struense i 1770 var alt under 4 led forbudt. Dog med visse undtagelser via kongebrev.
Struense lagde i bund og grund de regler der ligger for hvem der kan gifte sig med hvem idag.
Og danske regler fortolkes jo efter danske traditioner.
Men ja - kan være svært at gennemskue reglerne - og det bliver jo ikke ligefrem mere enkle som tiden går.
Men idelogien er jo at som dansk statsborger har man kendskab til dansk lov og tradition - uanset om man er etnisk dansk (bryder mig ikke om betegnelsen arier) eller ej.
-
fundiver199
Som du selv skriver, fætter-kusine ægteskaber er fuldt lovlige (men sjældne) i Danmark.
Men alligevel har man altså indført en "uofficiel" regel, som siger, at disse ægteskaber ikke kan føre til familiesammenføring, hvis den ene af ægtefællerne er statsborger i et ikke-EU land.
Dette har man klart gjort af den ene årsag, at fætter-kusine ægteskaber især indgås af danske muslimer, og dem vil man gerne diskriminere imod, selvom det ikke er lovligt.
Så "ideologien" er, at som dansk statsborger har man bare at lade være med at være muslim og fastholde traditioner, som er anderledes end de kristne danske. Og i modsat fald kan man bogstaveligt talt ryge og rejse.
Men alligevel har man altså indført en "uofficiel" regel, som siger, at disse ægteskaber ikke kan føre til familiesammenføring, hvis den ene af ægtefællerne er statsborger i et ikke-EU land.
Dette har man klart gjort af den ene årsag, at fætter-kusine ægteskaber især indgås af danske muslimer, og dem vil man gerne diskriminere imod, selvom det ikke er lovligt.
Så "ideologien" er, at som dansk statsborger har man bare at lade være med at være muslim og fastholde traditioner, som er anderledes end de kristne danske. Og i modsat fald kan man bogstaveligt talt ryge og rejse.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Djengis og Holmes,
Jeg synes da kun det er ubetinget positivt, hvis det forholder sig, som Holmes har fået på skrift. Men de sendte links er bare af ældre dato end december 08, og det er alene af den grund, at jeg ikke har kunnet finde noget om det endnu. Men måske bliver det opdateret i morgen mandag, hvor det reelt træder i kraft. Det må vi se til.
Går man ind på Folketingets hjemmeside og søger dagsorden for den pågældende dato, finder man ingen behandling af den omtalte sag. Om det så er vedtaget på et udvalgsmøde, skal jeg ikke kunne sige.
Een ting er dog sikkert, at jeg klapper i mine hænder, når ændringen med dato fremkommer ved at google udlændingeloven. Og det brev Holmes har, er et perfekt våben at have i hånden, hvis myndighederne forsøger at bilde nogen noget andet på ærmet. Brevet kan de jo ikke løbe fra
Jeg synes da kun det er ubetinget positivt, hvis det forholder sig, som Holmes har fået på skrift. Men de sendte links er bare af ældre dato end december 08, og det er alene af den grund, at jeg ikke har kunnet finde noget om det endnu. Men måske bliver det opdateret i morgen mandag, hvor det reelt træder i kraft. Det må vi se til.
Går man ind på Folketingets hjemmeside og søger dagsorden for den pågældende dato, finder man ingen behandling af den omtalte sag. Om det så er vedtaget på et udvalgsmøde, skal jeg ikke kunne sige.
Een ting er dog sikkert, at jeg klapper i mine hænder, når ændringen med dato fremkommer ved at google udlændingeloven. Og det brev Holmes har, er et perfekt våben at have i hånden, hvis myndighederne forsøger at bilde nogen noget andet på ærmet. Brevet kan de jo ikke løbe fra
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Hej Kim,
Altså på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 2670&exp=1
Står der jo:
LOV nr 1334 af 19/12/2008 Gældende
Offentliggørelsesdato: 20-12-2008
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Accession
A20080133430
Entydig dokumentidentifikation
BC000516
Dato for førstegangsindlæggelse
20-12-2008
Dato for indlæggelse
20-12-2008
Dokumenttype
LOV Æ
Dokumentets rangering
A
Status (Gældende/Historisk)
Gældende
Forskriftens nummer
1334
År for udstedelse
2008
Dato for underskrift
19-12-2008
Offentliggørelsesdato
20-12-2008
Offentliggjort i (publiceringsmedie)
Lovtidende A
Forskriftens titel
Lov om ændring af udlændingeloven (Effektivisering og smidiggørelse af adgangen til forretningsvisum og besøgsvisum)
Ressortministerium
Ressortministeriets journalnummer
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, j.nr. 2008/4009-83
Altså vedtaget 19/12-2008 (eller rettere underskrevet af HKH Dronningen)
Altså offentliggjort 20/12-2008
Og at den er gældende.
Hvornår den er vedtaget på udvalgs møde eller andet står der faktisk ikke. Men burde være umiddelbart før underskrift dato d. 19/12-2008.
Det andet link er til den oprindeligt lov - hvor man desuden kan se alle ændringer til.
Og nu er google nu kun et register over en brøkdel af alle de sider der findes på nettet.
Mvh
Djengis
Altså på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 2670&exp=1
Står der jo:
LOV nr 1334 af 19/12/2008 Gældende
Offentliggørelsesdato: 20-12-2008
Accession
A20080133430
Entydig dokumentidentifikation
BC000516
Dato for førstegangsindlæggelse
20-12-2008
Dato for indlæggelse
20-12-2008
Dokumenttype
LOV Æ
Dokumentets rangering
A
Status (Gældende/Historisk)
Gældende
Forskriftens nummer
1334
År for udstedelse
2008
Dato for underskrift
19-12-2008
Offentliggørelsesdato
20-12-2008
Offentliggjort i (publiceringsmedie)
Lovtidende A
Forskriftens titel
Lov om ændring af udlændingeloven (Effektivisering og smidiggørelse af adgangen til forretningsvisum og besøgsvisum)
Ressortministerium
Ressortministeriets journalnummer
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, j.nr. 2008/4009-83
Altså vedtaget 19/12-2008 (eller rettere underskrevet af HKH Dronningen)
Altså offentliggjort 20/12-2008
Og at den er gældende.
Hvornår den er vedtaget på udvalgs møde eller andet står der faktisk ikke. Men burde være umiddelbart før underskrift dato d. 19/12-2008.
Det andet link er til den oprindeligt lov - hvor man desuden kan se alle ændringer til.
Og nu er google nu kun et register over en brøkdel af alle de sider der findes på nettet.
Mvh
Djengis
Jaja - nu skal vi jo heller ikke gøre det værre end det er.fundiver199 skrev:Som du selv skriver, fætter-kusine ægteskaber er fuldt lovlige (men sjældne) i Danmark.
Det er jo trods alt IKKE umuligt at få sammenføring hvis det er et fætter/kusine ægteskab.
Men en af pointerne ved 24 års reglen er jo at undgå tvangs ægteskaber og har da set flere fra de "ramte" udtale sig meget positivt om denne regel. Og historisk er en stor mængde af tvangs ægteskaberne mellem fætre/kusiner. Specielt mellem etniske kurdere (tyrkiske statsborgere). Men også mellem andre - og der har naturligvis også været ægte kærlighed mellem kurdere selv om de har været fætter/kusine.
Og US er IKKE fjenden her jo.
US gør jo som de får besked på af ministeren - og ministeren gør jo som hun får besked på af "hende der styrer" *host* mener regeringen.
Det er jo også værd at huske på at integration egenligt betyder assimilering på dansk.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
-
fundiver199
Djengis, det er meget rigtigt alt sammen. Jeg mener bare, at uanset hvor "ædel" hensigten måtte være, så kan man ikke i et retssamfund have en administrationspraksis, hvor myndigheder kan nægte folk udøvelsen af rettigheder ved at "formode" noget.
Og det er vist ret så konsekvent, så vidt jeg har forstået, at Udlændingeservice i 100% af alle sager "formoder", at et fætter-kusine ægteskab er et tvangsægteskab.
Ombudsmanden har i hvert fald været inde over sagen og bedt om at få eksempler på konkrete sager, hvor de har vurderet anderledes. Og det var vist ikke ret mange om overhovedet nogen, de kunne fremvise. Omend jeg ikke kender til sagen i detaljer.
Og det er en klar omgåelse af de konventioner, som Danmark er forpligtet til at overholde. For hvis myndighederne skal "formode" noget, så skal det naturligvis være baseret på konkrete indicier i den enkelte sag. Og ikke på en generel regel om, at man f.eks. ikke vil have fætter-kusine ægteskaber, selvom de er lovlige.
Så må man enten forbyde fætter-kusine ægteskaber eller alternativt acceptere, at de er lovlige, også når de er tværnationale.
Man kan ikke sige til folk "du kan ikke få folkepension, for du er rødhåret og så formoder vi, at du har fusket med din fødselsattest". Dette er efter min mening en helt grundlæggende ting i et retssamfund. Folk skal kende de regler, som de skal overholde, og derfor skal disse være nedfældet i en lov, som er til at læse og forstå. Grundlæggende er det tamilsagen om igen, bare i mini-format.
Men du har da fuldstændig ret i, at ansvaret i hovedsagen ligger i regeringen, ikke i Udlændingeservice. Omend det altså stadig er udlændingeservice, som har det direkte ansvar for deres konkrete administration. Og hvis en minister direkte beder dem om at gøre noget, som er ulovligt, så har de faktisk pligt til at nægte dette. Igen jævnfør Tamilsagen.
Og det er vist ret så konsekvent, så vidt jeg har forstået, at Udlændingeservice i 100% af alle sager "formoder", at et fætter-kusine ægteskab er et tvangsægteskab.
Ombudsmanden har i hvert fald været inde over sagen og bedt om at få eksempler på konkrete sager, hvor de har vurderet anderledes. Og det var vist ikke ret mange om overhovedet nogen, de kunne fremvise. Omend jeg ikke kender til sagen i detaljer.
Og det er en klar omgåelse af de konventioner, som Danmark er forpligtet til at overholde. For hvis myndighederne skal "formode" noget, så skal det naturligvis være baseret på konkrete indicier i den enkelte sag. Og ikke på en generel regel om, at man f.eks. ikke vil have fætter-kusine ægteskaber, selvom de er lovlige.
Så må man enten forbyde fætter-kusine ægteskaber eller alternativt acceptere, at de er lovlige, også når de er tværnationale.
Man kan ikke sige til folk "du kan ikke få folkepension, for du er rødhåret og så formoder vi, at du har fusket med din fødselsattest". Dette er efter min mening en helt grundlæggende ting i et retssamfund. Folk skal kende de regler, som de skal overholde, og derfor skal disse være nedfældet i en lov, som er til at læse og forstå. Grundlæggende er det tamilsagen om igen, bare i mini-format.
Men du har da fuldstændig ret i, at ansvaret i hovedsagen ligger i regeringen, ikke i Udlændingeservice. Omend det altså stadig er udlændingeservice, som har det direkte ansvar for deres konkrete administration. Og hvis en minister direkte beder dem om at gøre noget, som er ulovligt, så har de faktisk pligt til at nægte dette. Igen jævnfør Tamilsagen.
-
fundiver199
P.S. Og så er jeg altså godt og grundigt træt af at høre om, at tvangsægteskaber skulle være et kæmpe problem i Danmark. Selvom de naturligvis forekommer og dette naturligvis er meget synd for de unge mennesker, som det går ud over.
Baggrunden for udlændingeloven fra 2002 var, at man kunne konstatere, at efterkommere af de oprindelige invandrere fra Tyrkiet, Pakistan m.m. samt efterkommere af flygtninge fra f.eks. Somalia meget ofte giftede sig med personer fra forældrenes hjemland. Man var vist oppe på en frekvens på 50% i nogle grupper.
Nogle, bl.a. Ejvind Vesselbo fra Venstre, lavede så en demografisk fremskrivning og nåede frem til, at hvis udviklingen fortsatte uændret, så ville befolkningssammensætningen i Danmark ændre sig dramatisk i løbet af de næste 100 år eller whatever.
Man ville derfor gerne fjerne retten til familiesammenføring helt fra de lande, som det drejede sig om, d.v.s. Tyrkiet, Pakistan, Somalia m.fl. Men det må Danmark som medlem af EU ikke, da vi derved vil diskriminere imod de danskere, som har et særligt tilknytningsforhold til netop disse lande.
Og i stedet endte vi så op med de nuværende regler, hvor man ved alle mulige krumspring forsøger at ramme netop familiesammenføring fra bl.a. Tyrkiet og Pakistan, uden derved også i alt for høj at ramme familiesammenføringer fra f.eks. USA eller Fjernøsten.
Men det kan naturligvis ikke lade sig gøre, og derfor er de danske regler noget håbløst mismask, som generer en hel masse mennesker uden at løse nogen som helst problemer.
Eivind Vesselbo har f.eks. selv erkendt, at der ikke længere kan ses nogen effekt af reglerne på den indvandring fra Mellemøsten og Nordafrika, som man gerne ville bremse, overhovedet.
Folk venter med at søge, til de er fyldt 24 år, de kommer hertil som studerende, og fremover vil de naturligvis også i stigende omfang udnytte EU-reglerne. Lige som alle os andre.
Det er kort og godt en tabt sag, og derfor kan man lige så godt først som sidst erkende det og i stedet sætte helhjertet ind på at forbedre integrationen af de mennesker, som under alle omstændigheder vil komme hertil.
Og hjælpe dem, som er truet af et tvangsægteskab, på andre måder end ved at tvinge alle mulige andre til at bosætte sig i Sverige, omend det så nu kun behøver at være i 10 uger.
Baggrunden for udlændingeloven fra 2002 var, at man kunne konstatere, at efterkommere af de oprindelige invandrere fra Tyrkiet, Pakistan m.m. samt efterkommere af flygtninge fra f.eks. Somalia meget ofte giftede sig med personer fra forældrenes hjemland. Man var vist oppe på en frekvens på 50% i nogle grupper.
Nogle, bl.a. Ejvind Vesselbo fra Venstre, lavede så en demografisk fremskrivning og nåede frem til, at hvis udviklingen fortsatte uændret, så ville befolkningssammensætningen i Danmark ændre sig dramatisk i løbet af de næste 100 år eller whatever.
Man ville derfor gerne fjerne retten til familiesammenføring helt fra de lande, som det drejede sig om, d.v.s. Tyrkiet, Pakistan, Somalia m.fl. Men det må Danmark som medlem af EU ikke, da vi derved vil diskriminere imod de danskere, som har et særligt tilknytningsforhold til netop disse lande.
Og i stedet endte vi så op med de nuværende regler, hvor man ved alle mulige krumspring forsøger at ramme netop familiesammenføring fra bl.a. Tyrkiet og Pakistan, uden derved også i alt for høj at ramme familiesammenføringer fra f.eks. USA eller Fjernøsten.
Men det kan naturligvis ikke lade sig gøre, og derfor er de danske regler noget håbløst mismask, som generer en hel masse mennesker uden at løse nogen som helst problemer.
Eivind Vesselbo har f.eks. selv erkendt, at der ikke længere kan ses nogen effekt af reglerne på den indvandring fra Mellemøsten og Nordafrika, som man gerne ville bremse, overhovedet.
Folk venter med at søge, til de er fyldt 24 år, de kommer hertil som studerende, og fremover vil de naturligvis også i stigende omfang udnytte EU-reglerne. Lige som alle os andre.
Det er kort og godt en tabt sag, og derfor kan man lige så godt først som sidst erkende det og i stedet sætte helhjertet ind på at forbedre integrationen af de mennesker, som under alle omstændigheder vil komme hertil.
Og hjælpe dem, som er truet af et tvangsægteskab, på andre måder end ved at tvinge alle mulige andre til at bosætte sig i Sverige, omend det så nu kun behøver at være i 10 uger.
-
fundiver199
Som en tilføjelse var bl.a. Vesselbos fremskrivninger baseret på den antagelse, at der ville blive ved med at være en meget høj fødselsrate blandt efterkommere af indvandrere og flygtninge fra diverse 3. verdens lande.
Men det har allerede vist sig ikke at være tilfældet, så alene af den grund holder de dramatiske fremskrivninger ikke vand.
Uddannelsesfrekvensen blandt efterkommere er også hastigt stigende og interview med elever i 9 klasse viser, at kun nogle få % af pigerne forestiller sig, at de skal være hjemmegående husmødre.
Med andre ord er integrationen og tilpasningen til vestlige uddannelses- arbejds- og familiemønstre allerede hastigt i gang. Og den skal nok fortsætte, 24-års regel eller ej.
Men det har allerede vist sig ikke at være tilfældet, så alene af den grund holder de dramatiske fremskrivninger ikke vand.
Uddannelsesfrekvensen blandt efterkommere er også hastigt stigende og interview med elever i 9 klasse viser, at kun nogle få % af pigerne forestiller sig, at de skal være hjemmegående husmødre.
Med andre ord er integrationen og tilpasningen til vestlige uddannelses- arbejds- og familiemønstre allerede hastigt i gang. Og den skal nok fortsætte, 24-års regel eller ej.
-
fundiver199
P.S. Som en sidste tilføjelse ved jeg selvfølgelig godt, at det er at sætte tingene meget på spidsen at bruge en beskrivelse som "den ariske race".
Det var mest tænkt som et spark til Dansk Folkeparti. Et parti, der ifølge eget udsagn "på mange punkter er antimuslimer", og hvis medlemmer har utallige racisme-domme i bagagen.
Og et parti der, som du selv er inde på, stort set har fået lov til at diktere den danske udlændingepolitik siden valget i 2001. Mod til gengæld at lægge stemmer til f.eks. skattereformer og andre borgerlige mærkesager.
Men naturligvis er det meget groft at insuniere et racistisk motiv hos alle de danskere, som er bekymrede over indvandring og dårlig integration, eller for den sags skyld hos regeringen selv.
Så jeg skal hermed beklage, at jeg måske kom til at gå lidt over stregen ved at skrive sådan.
Det var mest tænkt som et spark til Dansk Folkeparti. Et parti, der ifølge eget udsagn "på mange punkter er antimuslimer", og hvis medlemmer har utallige racisme-domme i bagagen.
Og et parti der, som du selv er inde på, stort set har fået lov til at diktere den danske udlændingepolitik siden valget i 2001. Mod til gengæld at lægge stemmer til f.eks. skattereformer og andre borgerlige mærkesager.
Men naturligvis er det meget groft at insuniere et racistisk motiv hos alle de danskere, som er bekymrede over indvandring og dårlig integration, eller for den sags skyld hos regeringen selv.
Så jeg skal hermed beklage, at jeg måske kom til at gå lidt over stregen ved at skrive sådan.
fundiver, vi er helt enige om at formodnings principet er under al kritik.
Det er et farligt princip at bruge og ikke der er danmark værdigt. Desværre er regeringen (rettere hender der styrer) ikke enige med mig i dette.
At man siger - alle fætter/kusine ægteskaber skal kontroleres - og indivduelt vuderes ville være helt i overensstemmelse med de konventioner DK skal leve op til. Og langt mere menneske værdigt for alle parter. Samt leve op til målet om at forhindre tvangs ægteskaber.
Om det kan blive en tamil sag - ja det ved jeg ikke helt. Men kan godt se sammenligningen.
Ser vi på de officielle tal engang bliver tankerne om tamil lignende sag ikke mindre jo.
i 2007 søgte 678 tyrkiske statsborgere om familiesammenføring (totalt: 5552)
i 2008 søgte 805 tyrkiske statsborgere om familiesammenføring (totalt: 6587)
Noget af en stigning fra 07 til 08.
Ud af de 6587 søgte 444 personer om EU sammenføring i 2008.
Egenligt ikke mange - med al den omtale der har været af Sverige/Slesvig løsningen.
Men tilbage til de 6587 PERSONER (5676 ansøgninger blev behandlet)- der blev i 2008 givet 3793 tilladelser - og ud af disse var 3123 ægtefælle sammenføring.
De 3793-3123 = 670 øvrig familie
Desuden 661 tilladelser iøvrigt (adoption mv)
Der blev faktisk kun givet: 1222 afslag. Eller 21,5% af de ansøgninger der blev behandlet.
I 2007 var der 5552 PERSONER ( 6940 sager behandlet)
der blev i 2007 givet 4454 tilladelser - og ud af disse var 3616 ægtefælle sammenføring.
De 4454-3616 = 838 øvrig familie
Desuden 694 tilladelser iøvrigt (adoption mv)
Der blev faktisk givet: 1792 afslag. Eller 25,8% af de ansøgninger der blev behandlet.
I 2006 var der 5533 PERSONER ( 5798 sager behandlet)
der blev i 2006 givet 3582 tilladelser - og ud af disse var 2707 ægtefælle sammenføring.
De 3582-2707 = 838 øvrig familie
Desuden 616 tilladelser iøvrigt (adoption mv)
Der blev faktisk givet: 1600 afslag. Eller 27,6% af de ansøgninger der blev behandlet.
Min pointe her er jo at der faktisk gives færre afslag nu end tidligere.
Og det er overraskende at der ikke er flere EU sammenførings sager i 2008 end de 444.
Så til teorien om at etniske danskere har det nemmere... (NB: Kun ægtefælle sammenføring)
2007:
Alle afgørelser 4942 Tilladelser 3616 Afslag 1326
Afslag i %: 26,8%
Herboende flygtning Total: 448 Tilladelser: 255 Afslag: 193
Afslag i %: 43
Herboende indvandrer Total: 932 Tilladelser: 384 Afslag: 548
Afslag i %: 58,8%
Herboende dansk eller nordisk statsborgerTotal: 3562 Tilladelser: 2977 Afslag: 585
Afslag i %: 16,4
For 2007 ser det umiddelbart ud til at der sker en forskels behandling. Men det kræver at man ser tallene bag for at kunne vuderer dette.
2008:
Alle afgørelser 3967 Tilladelser 3123 Afslag 844
Afslag i %: 21,3 (mindre end i 2007)
Herboende flygtning Total: 265 Tilladelser: 165 Afslag: 95
Afslag i %: 35,8 (mindre end i 2007)
Herboende indvandrer Total: 602 Tilladelser: 296 Afslag: 306
Afslag i %: 50,8 (mindre end i 2007)
Herboende dansk eller nordisk statsborgerTotal: 3105 Tilladelser: 2662 Afslag: 443
Afslag i %: 14,3 (mindre end i 2007)
I 2008 er der altså givet en hel del færrer afslag end i 2007.
Det er også at bemærke der blev behandlet ca 1000 sager mindre om ægtefællesammenføring end i 2007
Om dette så betyder der kommer en gevaldig stigning i EU sammenføringer i 2009 - vil tiden jo vise.
Men klart nogle tal der burde undersøges nøje.
Desværre er det ikke lige til at lave krys referenser med de tal der kan skaffes gratis fra DTS/Statestikbanken.
Dog:
For tyrkiske statsborgere
i 2007 var der 577 ansøgninger om ægtefælle sammenføringer (Kan ikke se om alle var gift med en ikke etnisk dansk)
Der blev givet 340 tilladelser og 237 afslag (41% afslag)
i 2008 var der 439 ansøgninger om ægtefælle sammenføringer (Kan ikke se om alle var gift med en ikke etnisk dansk)
Der blev givet 303 tilladelser og 136 afslag (30,1% afslag)
Noget af et fald i afslag jo.
De fleste afslag sker pga manglende tilhørsforhold iøvrigt.
2: 24 års regler
3: Manglende samliv
4: Referenten (den i DK) har modtaget offentlig hjælp
5: Manglende sikkerhedsstillelse
og først på 6. pladsen kommer Tvangs ægteskab. (41 stk i 2008)
NB: Man kan godt blive afvist og optræde i statestikken her flere gange hvis man bliver afvist af flere årsager.
Så der er et eller andet der ikke hænger samme i de tal US viser frem.
Det er et farligt princip at bruge og ikke der er danmark værdigt. Desværre er regeringen (rettere hender der styrer) ikke enige med mig i dette.
At man siger - alle fætter/kusine ægteskaber skal kontroleres - og indivduelt vuderes ville være helt i overensstemmelse med de konventioner DK skal leve op til. Og langt mere menneske værdigt for alle parter. Samt leve op til målet om at forhindre tvangs ægteskaber.
Om det kan blive en tamil sag - ja det ved jeg ikke helt. Men kan godt se sammenligningen.
Ser vi på de officielle tal engang bliver tankerne om tamil lignende sag ikke mindre jo.
i 2007 søgte 678 tyrkiske statsborgere om familiesammenføring (totalt: 5552)
i 2008 søgte 805 tyrkiske statsborgere om familiesammenføring (totalt: 6587)
Noget af en stigning fra 07 til 08.
Ud af de 6587 søgte 444 personer om EU sammenføring i 2008.
Egenligt ikke mange - med al den omtale der har været af Sverige/Slesvig løsningen.
Men tilbage til de 6587 PERSONER (5676 ansøgninger blev behandlet)- der blev i 2008 givet 3793 tilladelser - og ud af disse var 3123 ægtefælle sammenføring.
De 3793-3123 = 670 øvrig familie
Desuden 661 tilladelser iøvrigt (adoption mv)
Der blev faktisk kun givet: 1222 afslag. Eller 21,5% af de ansøgninger der blev behandlet.
I 2007 var der 5552 PERSONER ( 6940 sager behandlet)
der blev i 2007 givet 4454 tilladelser - og ud af disse var 3616 ægtefælle sammenføring.
De 4454-3616 = 838 øvrig familie
Desuden 694 tilladelser iøvrigt (adoption mv)
Der blev faktisk givet: 1792 afslag. Eller 25,8% af de ansøgninger der blev behandlet.
I 2006 var der 5533 PERSONER ( 5798 sager behandlet)
der blev i 2006 givet 3582 tilladelser - og ud af disse var 2707 ægtefælle sammenføring.
De 3582-2707 = 838 øvrig familie
Desuden 616 tilladelser iøvrigt (adoption mv)
Der blev faktisk givet: 1600 afslag. Eller 27,6% af de ansøgninger der blev behandlet.
Min pointe her er jo at der faktisk gives færre afslag nu end tidligere.
Og det er overraskende at der ikke er flere EU sammenførings sager i 2008 end de 444.
Så til teorien om at etniske danskere har det nemmere... (NB: Kun ægtefælle sammenføring)
2007:
Alle afgørelser 4942 Tilladelser 3616 Afslag 1326
Afslag i %: 26,8%
Herboende flygtning Total: 448 Tilladelser: 255 Afslag: 193
Afslag i %: 43
Herboende indvandrer Total: 932 Tilladelser: 384 Afslag: 548
Afslag i %: 58,8%
Herboende dansk eller nordisk statsborgerTotal: 3562 Tilladelser: 2977 Afslag: 585
Afslag i %: 16,4
For 2007 ser det umiddelbart ud til at der sker en forskels behandling. Men det kræver at man ser tallene bag for at kunne vuderer dette.
2008:
Alle afgørelser 3967 Tilladelser 3123 Afslag 844
Afslag i %: 21,3 (mindre end i 2007)
Herboende flygtning Total: 265 Tilladelser: 165 Afslag: 95
Afslag i %: 35,8 (mindre end i 2007)
Herboende indvandrer Total: 602 Tilladelser: 296 Afslag: 306
Afslag i %: 50,8 (mindre end i 2007)
Herboende dansk eller nordisk statsborgerTotal: 3105 Tilladelser: 2662 Afslag: 443
Afslag i %: 14,3 (mindre end i 2007)
I 2008 er der altså givet en hel del færrer afslag end i 2007.
Det er også at bemærke der blev behandlet ca 1000 sager mindre om ægtefællesammenføring end i 2007
Om dette så betyder der kommer en gevaldig stigning i EU sammenføringer i 2009 - vil tiden jo vise.
Men klart nogle tal der burde undersøges nøje.
Desværre er det ikke lige til at lave krys referenser med de tal der kan skaffes gratis fra DTS/Statestikbanken.
Dog:
For tyrkiske statsborgere
i 2007 var der 577 ansøgninger om ægtefælle sammenføringer (Kan ikke se om alle var gift med en ikke etnisk dansk)
Der blev givet 340 tilladelser og 237 afslag (41% afslag)
i 2008 var der 439 ansøgninger om ægtefælle sammenføringer (Kan ikke se om alle var gift med en ikke etnisk dansk)
Der blev givet 303 tilladelser og 136 afslag (30,1% afslag)
Noget af et fald i afslag jo.
De fleste afslag sker pga manglende tilhørsforhold iøvrigt.
2: 24 års regler
3: Manglende samliv
4: Referenten (den i DK) har modtaget offentlig hjælp
5: Manglende sikkerhedsstillelse
og først på 6. pladsen kommer Tvangs ægteskab. (41 stk i 2008)
NB: Man kan godt blive afvist og optræde i statestikken her flere gange hvis man bliver afvist af flere årsager.
Så der er et eller andet der ikke hænger samme i de tal US viser frem.
Senest rettet af Djengis 01.03.2009 14:56:52, rettet i alt 1 gang.