Opfylder vi kravene?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
olisebirk

Opfylder vi kravene?

Indlæg af olisebirk » 24.02.2009 19:12:57

Hej
Jeg vil gerne have min kæreste til danmark. Vi opfylder mange krav, men jeg er usikker i et par henseende.
Jeg forstår ikke helt forsøgelseskravet. Jeg studerer og arbejder ca. 15 timer ved siden af. Har ikke modtaget andet offentlig hjælp end SU. Hvor lang tid skal jeg kunne forsørge ham? Får han så ikke introduktionsydelse? Eller anden hjælp? Må han ikke arbejde? Hvordan beviser man at man kan forsøge ham?
Desuden, tilknytningskravet: Jeg er født i danmark og altså 100 % dansker. Men min kæreste er syrer og jeg har indtil nu brugt 8 mdr i syrien og taler arabisk og jeg håber også at få arbejde på ambassaden og altsa bruge mere tid dernede inden vi vil bo i danmark. Vil vi kunne opfylde tilknytningskravet?
Håber der en nogen der kan hjælpe, for jeg er meget forvirret.

Mange hilsner Louise

olisebirk

Indlæg af olisebirk » 24.02.2009 19:19:25

Min kæreste kommer forhåbenligt en måned til danmark her i april og vil nok også kunne besøge nogle gange af nogle ugers varighed inden vi søger. men er det nok? Mht. tilknytningskravet?

Parsifal25

Indlæg af Parsifal25 » 24.02.2009 20:22:59

Hej olisebirk,

Du skriver; "kæreste", hvilket jo nok betyder, at I ikke er gift. Du er vel klar over, at I ikke kan få familiesammenføring med mindre I er gift eller kan dokumentere at I har levet sammen på en fælles adresse i 1½ år?

Mvh.

Parsifal

olisebirk

Indlæg af olisebirk » 24.02.2009 21:07:18

hej.

Jo det er jeg godt klar over. Vi er ikke gift endnu, men det bliver vi jo forhåbentlig :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2009 22:28:48

Nej din kæreste får ikke introduktionsydelse eller anden hjælp i Danmark. Du skal forsørge ham, indtil han forhåbentlig selv finder sig et job. I KAN godt bede om introduktionsydelse til din kæreste, men i så fald bliver pengene trukket i den bankgaranti på 58.000 DKK, som du skal stille. Og I risikerer også, at han mister sin opholdstilladelse.

Udover at stille bankgarantien skal du også leve op til et såkaldt forsørgelseskrav. Hvilket vil sige, at din indkomst mindst skal svare til 2 x starthjælp (så vidt jeg ved). Det burde den dog også gøre med SU og 15 timers erhvervsarbejde, i hvert fald hvis du også lægger studielån oveni.

I vil sandsynligvis kunne opfylde tilknytningskravet, hvis din kæreste har været i Danmark som turist en gang eller to. Mere kræves der normalt ikke, når referencepersonen (dig) er oppe på maksimal tilknytning. Men tilknytningkravet er en gummiparagraf, så Udlændingeservice kan til enhver tid ændre på administrationen af den, som de (og ministreren) har lyst til.

Måske burde I overveje at bruge EU-reglerne i stedet for de danske regler. Så slipper I bl.a. for tilknytningskravet, og du slipper også for at stille bankgaranti. Der er i det hele taget mange fordele, men til gengæld kan din kæreste under ingen omstændigheder modtage starthjælp eller andre sociale ydelser før efter 5 år. Og han har kun ret til at modtage SU, hvis du er aktiv på det danske arbejdsmarked.

Der er altså endnu strengere krav til at klare sig selv, hvis man bruger EU-reglerne, men til gengæld slipper man for alle de andre krav, som der er i de danske regler.

For at kunne bruge EU-reglerne skal du have boet cirka 10 uger i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, men det er også stort set det eneste krav.

Prøv at kig over i de to forum, som handler om EU-reglerne og se, om det evt. kunne være noget for jer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2009 22:43:53

P.S. Hvad angår det med, at du skal forsørge din kæreste, kan det måske umiddelbart lyde skræmmende, når du "kun" er studerende. Men det er ikke sikkert, at det er så slemt endda.

Som gift overtager du nemlig din ægtefælles bundfradrag, hvis han ikke selv udnytter det. Og det betyder, at du betaler over 1.000 DKK mindre i skat hver måned, så længe din ægtefælle ikke selv har nogen indkomst.

Det rækker vel nogenlunde til at købe mad for, og din husleje og andre faste udgifter stiger jo ikke, bare fordi I er to. Forudsat naturligvis, at du allerede nu har en bolig, som også vil være stor nok til jer begge to.

olisebirk

Indlæg af olisebirk » 24.02.2009 22:57:59

Tak for hjælpen. Det er godt at få råd fra en med lidt overblik.

Louise

Delfinus
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af Delfinus » 01.03.2009 22:51:16

fundiver199 skrev:
Udover at stille bankgarantien skal du også leve op til et såkaldt forsørgelseskrav. Hvilket vil sige, at din indkomst mindst skal svare til 2 x starthjælp (så vidt jeg ved). Det burde den dog også gøre med SU og 15 timers erhvervsarbejde, i hvert fald hvis du også lægger studielån oveni.
Dette gælder ikke rigtig længere, dog skal bankgarantien stadig stilles
Der stilles ikke et decideret forsørgelseskrav længere! Kravet om forsørgelse er at man ikke må have modtaget offentlig hjælp efter integrationsloven eller efter lov om aktiv socialpolitik (fx kontanthjælp eller starthjælp) i en periode på ét år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring.
SU er ikke under disse love...! Så du kan godt sætte hak ved at du opfylder dette krav..

Mht. tilknytningskravet, så "vinder" du, hvis du som dansk statsborger har boet fast i Danmark de første 18 år af dit liv, og din kæreste besøger dig bare én gang i Danmark.

Besvar