Arbejdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malmöherewecome

Arbejdstilladelse

Indlæg af Malmöherewecome » 23.02.2009 22:33:33

Hej forum,

Vi har fået kendskab til et par som er flyttet til Sverige efter at have boet i Danmark, hvor den ene part har arbejds og opholdstilladelse og den anden part er dansk statsborger.

Parten som har/havde opholdstilladelse i Danmark, arbejder også i Danmark.

Det som undre os er at denne part fortæller at vedkommende kan fortsætte med at arbejde i Danmark, efter de er flyttet til Sverige. Det undre os idet vi har forstået at man mister sin arbejdstilladelse når man flytter ud af landet.

Er der nogen der har kendskab til om dette virkelig kan være lovligt/muligt? Eks om man kan beholde sin arbejdstilladelse med en særlig begrundelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.02.2009 22:44:35

Nej, det kan man ikke, men det er jo ikke alle, som er opmærksom på reglerne, og myndighederne opdager det jo heller ikke altid lige med det samme, hvis man stadig arbejder i Danmark, selv om man som udlænding er flyttet til Sverige. Men når det bliver opdaget, må vedkommende opgive sit job, og arbejdsgiveren kan risikere at skulle betale en bøde for at have illegal arbejdskraft.

Den eneste undtagelse, jeg kender til, er, hvis man som udlænding er ansat i et svensk vikarbureau, der udfører arbejde i Danmark. Så kan man godt arbejde i Danmark, fordi man er lønnet af en svensk arbejdsgiver. Og så naturligvis, hvis den pågældende udlænding er EU/EØS-borger og derfor sagtens kan bo i et land og arbejde i et andet.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 25.02.2009 05:26:59

skaanebo skrev:Nej, det kan man ikke, men det er jo ikke alle, som er opmærksom på reglerne, og myndighederne opdager det jo heller ikke altid lige med det samme, hvis man stadig arbejder i Danmark, selv om man som udlænding er flyttet til Sverige. Men når det bliver opdaget, må vedkommende opgive sit job, og arbejdsgiveren kan risikere at skulle betale en bøde for at have illegal arbejdskraft.

Den eneste undtagelse, jeg kender til, er, hvis man som udlænding er ansat i et svensk vikarbureau, der udfører arbejde i Danmark. Så kan man godt arbejde i Danmark, fordi man er lønnet af en svensk arbejdsgiver. Og så naturligvis, hvis den pågældende udlænding er EU/EØS-borger og derfor sagtens kan bo i et land og arbejde i et andet.

Tak for svar skaanbo.

Heidi&co.

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 13:34:46

halløjsa har lige et par relevante spørgsmål...

kan jeg som dansker tager mit arb. med til sverige selvom jeg arb. for en dansker? og hvis arb. udføres i sverige. arb. man så i sverige eller er det dk fordi arbejdsgiveren er dansker? ja jeg er lidt forviret :-S
jeg kan arb. hvor som helst så længe der er internet...

mvh heidi

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.03.2009 14:00:30

Som dansker kan du bo og arbejde frit inden for både Norden og EU/EØS, herunder også bo i et land og arbejde i et andet.

Skattemæssigt skal du nok være opmærksom på, at hvis du arbejder hjemmefra i mere end 50% af tiden, så kan du skattemæssigt betragtes som skattepligtig i det land, hvor du bor, og ikke som skattepligtig i samme land som din arbejdsgiver. Men spørg Skat Øresund eller ØresundDirekt om den slags.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2009 14:05:19

Som dansk statsborger kan du altid bosætte dig i Sverige, uanset om du arbejder på den ene eller anden side af Øresund. Og du kan også søge om familiesammenføring til din ægtefælle eller partner via enten de nationale svenske regler eller EU-reglerne.

Når du har boet i Sverige et stykke tid kan du også flytte tilbage til Danmark igen og søge familiesammenføring i Danmark efter de samme EU-regler.

Jeg kan ud fra et andet indlæg gætte mig til, at I har søgt familiesammenføring efter de danske regler og har fået afslag. Hvis du fortæller lidt om hvorfor, så kan vi måske nemmere hjælpe jer med at komme videre.

Men umiddelbart lyder det, som om det rigtige for jer vil være at bruge EU-reglerne snarere end at køre en appelsag. Og du kan sagtens flytte til Sverige, medens appelsagen er under behandling.

Heidi&co.

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 14:25:09

mange tak for jeres svar... :O)

ja jeg har også overvejet at skrive et indlæg under sveriges løsningen men har ikke fået det gjort det endnu... vi sidder lige pt. og har insendt en appel for anden gang og venter på at høre om Phil (min mand) må blive i dk mens appellen køre? hvis han får lov har vi et passende tidsrum til at finde en lelighed osv... i sverige :o) ellers ved vi ikke lige pt. hvad vi kan gøre...

mvh heidi

Heidi&co.

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 14:26:59

jeg glemte helt at sige at ja vi har fået 2 gange afslag til fammilliesammenføring indtil vidre...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2009 17:05:55

Hvilken nationalitet har din mand og hvilken begrundelse har Udlændingeservice givet for deres afslag? Når jeg spørger, så er det selvfølgelig fordi, at det vil gøre det langt lettere for mig og andre at danne os et overblik over, hvad problemet er, hvis vi må få disse ting at vide.

Men det er naturligvis helt op til dig.

Heidi&co.

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 17:46:15

hej igen :o)

jamen jeg har ingen betænkligheder ved at fortælle om os og vores situation. tænkte bare på at oprette en debat der ville komme andre til gode i samme situation ( det er de færeste der har tid til at gå alt igennem ;O)

Phillip er fra Australien, vi har været sammen i 5år nu... samt været gift i 1½år. sammen har vi Tobias på 1år. vi har ansøgt om familliesammenføring og fået 2gange afslag pga. en appel. det føste afslag var udelukket baseret på Phillips alder han fylder først 24 til sep. i år! men pga. vores appel blev de nød til at uddybe grundlaget... og det sidste afslag vi fik for 14dage siden var så udpenslet lidt mere end det første... men denne gang siger de som sidst at det er pga. hans alder :o( og ud over det, ser de ikke at vi har nogen hindring, for at rejse til Australien. Tobias er ikke gammel nok til at have sit eget selvstændige tilknytningskrav til Danmark så ham bliver der ikke taget højde for :o(

så lige pt. som vi står nu... skal Phil være ude af landet inden i morgen!
vi har fået hjælp af den gratis retshjælp til at skrive endnu en appel. som ved en fejl blev sendt til ulændinge service og ikke ministeriet. udlændinge service lovede at afsende appellen samme dag som vi snakkede med dem men da vi ringede til ministeriet i dag havde de ikke fået vores appel. straks efter ringede vi til udlændingeservice og rigtig nok lå den stadig hos dem :O( vi måtte ikke hente den i dag så vi selv kunne aflevere den... øv... så lige nu er der bare en masse tanker og spørgsmål som er lidt svært at sortere i :)

mvh heidi

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2009 17:57:55

Hvis du orker det, så vil jeg klart anbefale dig at flytte til Sverige. Så slipper I både for mere bøvl med 24-års reglen, og for en masse andre regler og bøvl. Både medens I bor i Sverige, og når I 10 uger senere flytter tilbage til Danmark og afleverer en ansøgning efter EU-reglerne.

Du slipper således bl.a. for at stille bankgaranti og for boligkravet, og din mand bliver på en række punkter bedre stillet i Danmark, end han er efter de danske regler. F.eks. må han begynde at arbejde, lige så snart I flytter tilbage til Danmark igen, og da I har et barn sammen, så har han også ret til at blive i Danmark, selvom I bliver skilt.

Læs Sverigesfolderen (link på forsiden under EU-regler) og nogle af de mange andre indlæg i dette forum.

Man må ærlig talt ryste på hovedet over, at de danske regler skal være så firkantede, at man giver afslag til en person, som er 23½ år gammel og har et barn med en dansk statsborger.

Men heldigvis er der altså en forholdsvis let vej udenom denne idioti i form af EU-reglerne. Det kræver bare, at du finder et værelse eller en lejlighed i Sverige, som I kan leje i mindst 3 måneder. Eller naturligvis i et andet EU-/EØS-land, men skal du passe et job på Sjælland, så er Sverige jo nok det mest praktiske sted at bo.

Kig f.eks. efter boligannoncer her:

www.blocket.se

Heidi&co.

Indlæg af Heidi&co. » 09.03.2009 18:49:31

ja vi har mere eller mindre besluttet nu at flytte til sverige nu men tror ikke vi vender tilbage til Danmark min mand har efterhånden mistet al respekt for Danmark :o( men ok jeg forstår ham godt!
vi håber bare sådan at får lov at blive mens appellen køre så vi kan nå at opsige denne lejlighed vi bor i her i Danmark samt finde noget godt at bo i, i Sverige :9 jeg arb. med noget freelance så jeg kan nemt pakke min danske løn sammen og flytte til sverige så længe jeg har mit internet hehe...;)
jeg har faktisk et par spørgsmål mere... når jeg har indregistreret mig i sverige kan min mand så straks ansøge om opholdstilladelse? og er der ikke noget med at han må arb. fra dag 1 når han har ingivet den?

mange tak for de forskellige links og svar :o) jeg må vist læse lidt mere... synnes bare det er en uendelig strøm af info på dette område ...

mvh heidi

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.03.2009 19:25:58

Jeg forstår godt, at din mand er ved at miste tålmodigheden med de danske myndigheder. Han skal blot huske, at hvis I bruger EU-reglerne, har de danske myndigheder ikke længere nogen indflydelse på, hvad I må og ikke må.

Ja, hvis I bruger EU-reglerne, må din mand tage abejde straks ansøgningen om opholdskort er indleveret. Han behøver altså ikke vente på, at hverken sagsbehandling bliver færdigt, eller opholdskortet bliver tilsendt. Men han må kun tage arbejde i Sverige, hvis det er der I bosætter jer.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2009 20:23:47

Jeg forstår også godt, at din mand er blevet meget træt af de danske myndigheder og måske overfører denne fustration på hele det danske samfund.

Men jeg synes også, at I er blevet rådgivet dårligt og/eller har truffet en fjollet beslutning. For det er altså ret forudsigeligt, at man får afslag næsten uanset hvad, hvis den ene part er < 24 år gammel. Så det var rent ud sagt spild af tid, at I overhovedet forsøgte at få FS i Danmark via de nationale regler.

Og det er smadderærgerligt, at der skulle gå et år med at finde ud af det, når I kunne have flyttet til Sverige med det samme og dermed sparet jer selv for en hård tid og en masse fustrationer.

Men nu må I bare forsøge at glemme fortiden og kigge fremad i stedet. Og her er der måske andre ting, der bør spille ind på en beslutning, end tidligere problemer med Udlændingeservice. Som Kim skriver er I totalt ude over alt det der, hvis i først kommer ind under EU-reglerne.

Og måske er der også ting, der trækker i Danmark, trods alt. Som f.eks. omgangskreds og/eller bedre jobmuligheder for din mand. Men naturligvis er det også muligt at skabe sig en god tilværelse i Sverige, og der er også mange gode sider ved det svenske samfund. F.eks. lave leveomkostninger, hvis den ene part eller begge har en "dansk" løn.

Så det er selvfølgelig helt op til jer. Det vigtige er, at er I først bosat i Sverige, så har I derefter et reelt frit valg.

Besvar