SKAL man stille garanti ved turistvisum?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

SKAL man stille garanti ved turistvisum?

Indlæg af Hoping » 18.02.2009 19:59:53

Heisa.

Jeg har li et hurtigt spørgsmål omkring garantien.
Min forlovede kommer fra immigrations gruppen og vi har ansøgt om visum IGEN efter et afslag pga. fejl. Så vi venter nu på svar omkring deres nye afgørelse. I mellemtiden har jeg undersøgt lidt omkring bankgarantien m.m. Men jeg tænker om det er ALLE som skal stille den garanti. Ment på den måde, da vi jo ikke er gift er det så meget normalt at som regel skal stille garanti ved kærester/forlovede?
Stiller mig selv dét spørgsmål fordi min veninde for kort tid siden har fået visum til sin kæreste uden at skulle stille garantien.
Min forlovede har en shop i hjemlandet så på dén måde er han jo bundet, men ved ikke om det er noget de vurderer på?

At skaffe pengene til garantien ville nok ikke være det største problem, men undrer mig meget over at NOGLE skal stille den garanti imens andre ikke skal.. Kan ikke rigtig blive klog på deres system og regler.

Håber der er nogen derude som kan hjælpe lidt på mine spørgsmål?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.02.2009 21:00:56

Hvorvidt man skal stille garanti eller ej, kunne også hænge sammen med, om personen har haft et Schengen-visum tidligere og har overholdt sin visering fra tidligere.

Hoping

Indlæg af Hoping » 18.02.2009 21:07:00

Hei skaanebo.

Tak for svaret.. Han har ikke haft visum før eller søgt det.. Eller jow, vi søgte det jo for 25uger siden men fik afslag fordi min mor stod som ref. og jeg var hos ham pga. arbejde. Men grunden til jeg også tænker omkring den garanti er fordi jeg overvejer at rejse ned til ham igen nu her også håbe på at han kan få visum så vi kan rejse hjem sammen. Medmindre vi skulle stille garantien så skal jeg nok hjem og ordne det jo..

Men tak for svaret :-)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.02.2009 13:12:18

Jeg tror du må forvente at få kravet om garanti. Ja, det lyder lidt underligt, at nogle skal stille den, og andre ikke skal, selv om de er i sammenlignelige situationer. En ting er dog helt sikkert: Hvis I gifter jer inden han kommer herop, skal der IKKE stilles garanti for visum.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Hoping

Indlæg af Hoping » 19.02.2009 15:21:14

Ja, du har nok ret mht. garantien. Så er det måske bedst at jeg bliver her i DK indtil afgørelsen er truffet hvis garantien skal stilles. Syns bare det er så frustrende med den ventetid, og de kan ikke rigtig blive enige om hvilke informationer de skal sige når man ringer til US. Så nu håber jeg bare at der snart sker noget!

Jeg troede bare at de ofte vurderede på ansøgeren om hvordan han/hun nu er stillet sådan økonomisk samt hvad personen har i hjemlandet, men jeg forbereder mig selv på en garanti så :)

Delfinus
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af Delfinus » 19.02.2009 17:59:05

Som regel skal der altid stilles garanti ved 1. besøg. Men hvis I så igen skal søge en anden gang, og han har overholdt visumbetingelserne 1. gang, så plejer de ikke at stille garantien igen.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 19.02.2009 21:05:21

Hejsa.
Jeg boede i Tyrkiet förste gang vi sögte visum til min mand og der ordnede jeg garantien via min veninde og min bankraadgiver samt min mand som overförte pengene til min konto. Men hvis du giver en person en fuldmagt saa kan han/hun ordne det for dig mens du er ved din forlovede. Men vil bare sige at det er langt nemmere at være i dk og selv ordne det. Men da jeg boede dernede, var det nemmere for mig at klare det med en fuldmagt.

Hoping

Hvad skal der ske....

Indlæg af Hoping » 19.02.2009 22:35:36

Hei Jerry og andre !

Mange tak for jeres svar, det hjælper at vide lidt om hvad der er bedst.
Kan godt se det er nemmest hvis jeg blir i DK, men vi har ventet så længe nu og vi begge er så frustreret, så vi har begge brug for at ''se'' lidt til hinanden igen. Jeg arbejder normalt i TR men har udsat kontrakten indtil dette er på plads. Er bare bange for at jeg ikke ville kunne ha' muligheden for at ordne garantien hvis jeg er dernede (vi kunne jo være heldige at få tilladelsen mens jeg var i TR).. Men men men, mht. garantien, så stiller jeg den kontant - Hvorefter banken så skal berettige den overfor kommunen.
Jeg er ret ny i det her, men nogle af jer som ved man præcist skal gøre og hvad man modtager først HVIS tilladelsen bliver givet?

Ringede igen igen igen til US idag og spurgte om hvordan det foregik sådan præcist, så jeg i det mindste er forberedt..
Har læst en masse herinde men det ser ud til at det er meget forskelligt fra ansøger til ansøger.. Men hvis det er første gang man kommer til DK, så er det vel ens for alle mht. garanti og spørgeskemaet?

Nu er det sådan at vi har ansøgt om genoptagelse, og de siger hver gang at det tager indenfor 4ugers tid.. Dog er der gået længere tid nu.
Men jeg tænker det må være liii ved grænsen til det snart blir vores tur, så jeg har haft problemer omkring jeg skal rejse eller ej, men ser ud til at det er bedst at blive i DK..

Takker igen for jeres svar :)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.02.2009 03:57:02

Du må først stille garantien, når US beder om det. Pengene frigives, når udlændingen er ankommet til sit hjemland igen. Hvis han/hun i stedet bliver her i landet ud over den tildelte tid, eller søger I om familiesammenføring (FS) mens visummet endnu gælder, så hugger kommunen hele bankgarantien, og du vil blive mødt med krav om at stille en ny, højere garanti for FS.

Når visum tildeles, skal udlændingen tage til nærmeste danske repræsentation og medbringe sit pas. Visummet sættes derpå ind i passet, og han/hun kan frit rejse ind i DK. Du vil ligeledes få brev fra US med svaret.

Elsker min mand

Til Kim. bankgarantien

Indlæg af Elsker min mand » 05.03.2009 21:34:10

Er det rigtigt at man skal stille en ny bankgaranti hvis vi først søger om visum og så om familiesammenføring? Hvad mener du med at kommunen hugger bankgarantien?
Jeg vil gerne have min mand til Danmark og har tænkt at vi først søger om visum og når han er her, så søger vi om familiesammenføring, men det er måske ikke så smart? Jeg knokler for at få de 60.000 kr på konto og hvis jeg så skal til at have det dobbelte så vil jeg heller flytte tilbage til min mand.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.03.2009 23:03:03

Elsker min mand,

Rolig nu, det er ikke SÅ slemt, heldigvis. Det I skal gøre er, at når din ægtefælle er kommet herop på visum, så indgiver I indenfor den periode visummet er gyldigt en ansøgning om FS. Ansøgningen kan afleveres til nærmeste politi (hvis du bor i provinsen) eller direkte til US. Ansøgningen vil dermed få opsættende virkning, hvilket betyder, at din ægtefælles visum forlænges, så han kan blive her i landet indtil der kommer svar på FS-ansøgningen.

Du skal ikke have pengene op ad lommen to gange. Som du selv har skrevet i en anden tråd, er I gift (fremgår også af dit valgte profilnavn herinde), og alene derfor kan US ikke forlange at du stiller garanti for visummet. Der er kommet nye regler for stillelse af garanti for ægtefællesammenføring her pr. 1. marts, og dem har jeg ikke helt haft tid til at sætte mig ordentligt ind i endnu, så dem vil jeg helst undlade at kommenterer på for nuværende. Men jeg ved at profilen Holmes har fuldstændig styr på den del.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.03.2009 23:31:31

Det skaber måske en del forvirring, at nogle skal stille garanti for visum, og andre skal ikke. Men forskellen ligger dels i, om man er gift eller om man "bare" er kærester og dels i, om ansøgeren har været her i landet før og overholdt betingelserne.

* Er man gift: Ægtefællen kommer til Danmark på visum. Der må ikke stilles krav om bankgaranti for visum, da formålet med vedkommendes besøg må anses for tydeligt fra start i kraft af ægteskabet. Ansøgning om FS skal dog indgives indenfor den periode visum er gældende, ellers bliver vedkommende udvist af landet. Ved at indgive FS-ansøgning mens visum er gældende, får vedkommende processuel ophold. Altså at vedkommendes visum forlænges, indtil US tildeler/afslår FS (han/hun har lovligt ophold i Danmark under hele sagsbehandlingen).

* Er man kærester: Er det første gang kæresten kommer til Danmark, kan US forlange garantistillelse. Har vedkommende været her i landet før og i øvrigt har overholdt alle betingelser for visum, herunder vedrørende udrejsefrister, stilles der som regel ikke krav om garanti. Kæreste-delen her gælder i øvrigt også besøg af andre familiemedlemmer og venner. Hvis kæresteparret mens visummet er gyldigt gifter sig, og derfor søger om FS, er betingelserne for visum ikke overholdt. Derfor vil den stillede garanti for visummet blive konfiskeret af kommunen. Og der skal stilles ny garanti for FS.

* Er vedkommende statsborger i et andet EU-land, skal der ikke søges visum, og der skal ej heller stilles garanti. Vedkommende vil pr. automatik være dækket ind under EUs regler om fri bevægelighed. De nationale danske krav har altså i disse tilfælde ingen som helst betydning.

fundiver199

Re: Til Kim. bankgarantien

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2009 23:51:02

Elsker min mand skrev:Er det rigtigt at man skal stille en ny bankgaranti hvis vi først søger om visum og så om familiesammenføring? Hvad mener du med at kommunen hugger bankgarantien?
Jeg vil gerne have min mand til Danmark og har tænkt at vi først søger om visum og når han er her, så søger vi om familiesammenføring, men det er måske ikke så smart? Jeg knokler for at få de 60.000 kr på konto og hvis jeg så skal til at have det dobbelte så vil jeg heller flytte tilbage til min mand.
Indtil 1. marts var det sådan, at det ansås for at være en form for misbrug, hvis man søgte om visum til Danmark og herefter, inden dette visum søgte om en anden form for opholdstilladelse, f.eks. familiesammenføring.

Tankegangen bag det var vel, at man skulle søge om familiesammenføring med det samme, hvis det var det, man ønskede. Og derfor "straffede" man denne fremgangsmåde ved at inddrage den bankgaranti, som var stillet for turistvisum. Hvis der altså var stillet en sådan garanti. For det skal der, som Kim skriver, langt fra altid.

Siden 1 marts er der dog mulighed for, at man også kan få frigivet den bankgaranti, som er stillet for et turistvisum, hvis udlændingen inden udløbet af sit visum søger om en anden form for opholdstilladelse, og hvis denne ansøgning ikke er åbenlyst grundløs eller alene har til hensigt at forlænge opholdet, medens sagen behandles.

Før 1. marts måtte man derfor sige, at det var meget usmart at søge om FS, medens udlændingen var i Danmark, hvis der var stillet bankgaranti. Nu kan man derimod godt gøre det, men der er stadig en vis risiko ved det, fordi garantien stadig kan blive inddraget, hvis Udlændingeservice vurderer, at ansøgningen alene havde til hensigt at få lov til at blive i Danmark, til man fik sit afslag.

Besvar