Familiesammenføring hustru og hendes søn

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
WhiteBoyRick

Familiesammenføring hustru og hendes søn

Indlæg af WhiteBoyRick » 28.07.2026 19:57:39

Hej
Min kone og jeg er for ca. 4 år siden familiesammenført til Danmark gennem EU reglerne. I sin tid ville hendes søn ikke med til Danmark og har hele tiden opholdt sig i tredjelandet hos sin morfar.
Morfaren døde for 2 år siden, og sønnen har siden boet hos morfarens kone (ikke mormoren), men hun kan ikke tage sig af ham længere. Nu vil min kone så gerne have sønnen til Danmark.
Hvad er mulighederne for det? Han er 14 år. Min kone og jeg har ingen fælles børn. Hun har den fulde forældremyndighed over sønnen.
På forhånd tak.

Mvh

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Familiesammenføring hustru og hendes søn

Indlæg af Kim P. Nyberg » 31.08.2026 23:33:22

Den nemmeste måde I kan få ham til Danmark på, er ved at tage en ny tur til et andet EU/EØS-land, hvor han slutter sig til jer. Når han har boet hos jer dér, flytter I alle tre tilbage til Danmark igen, hvor både din ægtefælle og sønnen søger om dansk EU-opholdskort (din ægtefælle starter højst sandsynligt forfra).
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

WhiteBoyRick

Re: Familiesammenføring hustru og hendes søn

Indlæg af WhiteBoyRick » 04.09.2026 12:53:07

Hej Kim,
Mange tak for svar.
Jeg kan desværre ikke flytte ud af landet igen, da jeg har andre forpligtelser her også.
Er der andre muligheder?

Mvh

Besvar