Først og fremmest:
Jeg har arbejdet i Tyrkiet igennem 2 år og har været sammen med min kæreste ligeså længe. Langt om længe fik jeg ham overtalt til at komme med til DK og se hvor jeg kommer fra, dvs. også at se julen her i DK.
Efter erfaringer fra veninder m.m. valgte vi at lade min mor stå som reference eftersom det var dét vi mente var bedst. Jeg ringede endda til ambassaden i Ankara for at få det bekræftet og da var det en fr. Susan Harding Smith som mente at det var det rette eftersom jeg jo arbejdede i Tyrkiet og vi begge ville hjem til DK for at besøge min familie.
Da vi ansøgte ved ambassaden blev der sagt 10ugers ventetid, så vi venter spændt - Efter noget tid og der er gået 12 uger ringer jeg til ambassaden og får at vide at sagen ligger hos US, som jeg så ringer til. Får derefter at vide at en svigermor IKKE kan inviterer hvilket jeg syns lød underligt, kvinden fra US snakked så om reference-skift men måtte ikke vejlede mig til hvad der var bedst at gøre. Så jeg ringer tilbage til ambassaden og snakker med ovennævnte Susan H. Smith, hvilket bekræfter at DET KAN LADE SIG GØRE og hun mente at jeg ikke bør lave et ref.skift hvor jeg så SELV ville stå som ref.(pga. jeg jo arbejde i Tyrkiet m.m.) Så jeg valgte at lade det være som det nu var.
Mit arbejde er slut og jeg blir nødt til at rejse hjem. Vi ansøgte midten af September og jeg rejser hjem sidst i December.
Efter 20 ugers ventetid ringer jeg igen til US sidst i Januar og får derefter at vide at vi har fået afslag pga ref. personen. Det lød:
''man kan ikke få visum for at besøge en ven og eftersom I ikke er gift så er der ingen relation mellem din mor og din kæreste''..
Fair nok, den kan jeg godt acceptere da det så er min/vores fejl fra starten at ha' lyttet til én fra ambassaden istedet for US - på trods af det synes jeg dog stadig at deres ventetid, system og information er dybt råddent! De taler åbenbart ikke ''samme sprog''. Da jeg jo mener at det er DEM som har vejledt mig i den forkerte retning fra starten. Meget muligt at ''damen'' fra ambassaden ikke sidder i US til dagligt, men de arbejder da under samme system og burde videregive samme info til alle.
Efter lang diskution hvor jeg spørger 50 gange om der slet ikke er nogle muligheder for mig nu så blir jeg opfordret til at søge om en ''anmodning til genoptagelse af sagen''.
og det skal tilføjes at herren i tlf'en først opfordrede mig til dette EFTER jeg sagde at jeg ville klage.
Men mit spørgsmål er nu om der er nogle ''derude'' som evt. har erfaring med dette? om hvor lang ventetid der kan gå nu?
Vi ventede trods alt 20uger på det første afslag og der er nu gået 3uger siden jeg sendte den nye ansøgning.
Håber at høre fra Jer.. På forhånd Tak.
Først afslag, derefter anmodning om genoptagelse=ventetiden?
Lyder underligt!
Hejsa
Det lyder meget maerkeligt. Jeg har en veninde, hvis foraeldre flere gange (3) har inviteret hendes kaereste uden problemer. Hun boede paa davaerende tidspunkt hjemme.
Jeg er selv i gang med at soege og har lige som dig boet to aar i Tyrkiet. Nu skal jeg hjem, og planen er, at min kaereste gennem snart 3 aar skal besoege mig til sommer.
Jeg har adresse hos min faster og onkel og skal bo hos dem i starten, indtil jeg finder et job og en lejlighed. Jeg inviterer min kaereste sammen med min familie, for det er jo deres hus, jeg bor i, saa jeg kan ikke invitere ham selv.
Nu bliver jeg da helt nervoes, naar jeg hoerer din historie, men din mor inviterede ham maaske selv? Var du ikke naevnt i invitationen? Har du adresse hos din mor?
Sikke noget rod, jeg haaber, at det lykkes for jer.
Mvh Falken
Det lyder meget maerkeligt. Jeg har en veninde, hvis foraeldre flere gange (3) har inviteret hendes kaereste uden problemer. Hun boede paa davaerende tidspunkt hjemme.
Jeg er selv i gang med at soege og har lige som dig boet to aar i Tyrkiet. Nu skal jeg hjem, og planen er, at min kaereste gennem snart 3 aar skal besoege mig til sommer.
Jeg har adresse hos min faster og onkel og skal bo hos dem i starten, indtil jeg finder et job og en lejlighed. Jeg inviterer min kaereste sammen med min familie, for det er jo deres hus, jeg bor i, saa jeg kan ikke invitere ham selv.
Nu bliver jeg da helt nervoes, naar jeg hoerer din historie, men din mor inviterede ham maaske selv? Var du ikke naevnt i invitationen? Har du adresse hos din mor?
Sikke noget rod, jeg haaber, at det lykkes for jer.
Mvh Falken
Det er MEGET underligt!
Heisa Falken.
Ja, det er meget mærkeligt derfor besluttede jeg mig for at skrive dette indlæg. Alle mine veninder som tidligere har fået deres kærester til DK, er det deres forældre som har inviteret - Netop derfor mente vi at det var bedst på dén måde. Specielt da jeg jo ikke er bosat i DK pt.
Jeg har adresse hos min onkel men vi skulle jo begge hjem og besøge min mor,derfor hende som ref.person og hendes adresse.
Jeg er nævnt i invitationen og US vidste udmærket godt omkring min tilværelse at jeg arbejde i Tyrkiet osv, det var der blevet informeret om hver gang jeg ringede ind for at tjekke.
Og som skrevet var denne en vejledning fra ambassaden i Ankara!
Man kan sige at det primært var min mor som inviterede ham fordi han jo skulle bo hos hende, men jeg var noteret i invitationen om at hun gerne ville se os begge to til Jul i DK.
Jeg vil helst ikke sige hvad du skal gøre da jeg selv føler mig lidt røvrendt. Som jeg skrev i ''indlægget'' sagde de til mig fra US at man ikke kan få visum til at besøge en ''ven'' og så længe jeg ikke var gift med min kæreste så var der ingen relation mellem ham og min mor. Men sjovt nok er det så dét mine veninder har gjort gennem tiden, derfor vi ikke mente det ville være et problem. Men vi tog desværre fejl, og den ventetid var ikke andet end frustrende og lang!
Men jeg synes du skal ringe til US hurtigst muligt og få klart svar fra dem om HVAD du bør gøre.. Det var så vores fejl dengang at vi tog ambassadens råd og ikke ringede til US til at starte med. Så ring til US, det kan jeg kun anbefale..
Vi håber også snart at der sker noget, nu er der gået 25uger siden vi startede med dét projekt så vi håber at komme igennem snart.
Held og lykke til Jer også
Ja, det er meget mærkeligt derfor besluttede jeg mig for at skrive dette indlæg. Alle mine veninder som tidligere har fået deres kærester til DK, er det deres forældre som har inviteret - Netop derfor mente vi at det var bedst på dén måde. Specielt da jeg jo ikke er bosat i DK pt.
Jeg har adresse hos min onkel men vi skulle jo begge hjem og besøge min mor,derfor hende som ref.person og hendes adresse.
Jeg er nævnt i invitationen og US vidste udmærket godt omkring min tilværelse at jeg arbejde i Tyrkiet osv, det var der blevet informeret om hver gang jeg ringede ind for at tjekke.
Og som skrevet var denne en vejledning fra ambassaden i Ankara!
Man kan sige at det primært var min mor som inviterede ham fordi han jo skulle bo hos hende, men jeg var noteret i invitationen om at hun gerne ville se os begge to til Jul i DK.
Jeg vil helst ikke sige hvad du skal gøre da jeg selv føler mig lidt røvrendt. Som jeg skrev i ''indlægget'' sagde de til mig fra US at man ikke kan få visum til at besøge en ''ven'' og så længe jeg ikke var gift med min kæreste så var der ingen relation mellem ham og min mor. Men sjovt nok er det så dét mine veninder har gjort gennem tiden, derfor vi ikke mente det ville være et problem. Men vi tog desværre fejl, og den ventetid var ikke andet end frustrende og lang!
Men jeg synes du skal ringe til US hurtigst muligt og få klart svar fra dem om HVAD du bør gøre.. Det var så vores fejl dengang at vi tog ambassadens råd og ikke ringede til US til at starte med. Så ring til US, det kan jeg kun anbefale..
Vi håber også snart at der sker noget, nu er der gået 25uger siden vi startede med dét projekt så vi håber at komme igennem snart.
Held og lykke til Jer også