Arbejdstilladelse ægtefælle + diverse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 13:06:10

P.S. Og kan I slet ikke holde ud at skulle væk fra hinanden igen, så var det måske også muligt, at du kunne holde ferie og tage med din kone tilbage til hendes hjemland, hvorefter I måske endda, hvis de svenske myndigheder er hurtige, kan tage sammen til Sverige, inden din ferie er slut.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 13:20:58

P.P.S. Og hvis I lige er blevet gift i Danmark eller Sverige, så er det jo heller ikke helt tosset at tage på bryllupsrejse. Og det er for så vidt ikke noget krav, at hun skal søge et visum til Sverige fra sit hjemland. Det kan hun gøre fra et hvilket som helst sted i Verden, det skal bare være udenfor EU / Schengen.

Vælger I at gøre sådan, så check dog lige, hvordan I får hendes bankgaranti frigivet. Men det kan måske helt enkelt ske ved, at hun melder sin ankomst på den danske ambassade i det land, I er rejst til, i stedet for ambassaden i sit hjemland.

Kravet må vel således bare være, at man skal bevise, at man har forladt Schengen, ikke at man er rejst hjem. Så I kan f.eks. tage en måneds bryllupsrejse til et land, hvor Sverige har sin egen ambassade, så behandlingen af en visum-ansøgning ikke bliver unødigt kompliceret og langvarig, bare fordi det skal gå gennem et andet lands repræsentation.

Og dagen efter I ankommet til jeres ferieland, tager I så sammen op på den danske ambassade for at få frigivet bankgarantien samt på den svenske for at søge om et nyt visum til Sverige.

forest

Indlæg af forest » 15.02.2009 13:32:53

@skaanebo, @fundiver

Der er tale om Uganda. Jeg har surfet lidt rundt på Migrationsverkets hjemmeside og jeg synes nemlig ikke det står klart, hvornår der bevilges besøgsvisum. Nogle luftige vendinger om at hvis det skønnes at ansøger vil tage varigt ophold (lig DK) eller hvis ansøgeren ikke har familie eller job at vende tilbage til (kan blive et problem), så kan der afvises.

Men hvis vi er gift, er det åbenbart lige ud af landevejen efter EU-reglerne, det er sgu gode nyheder!

Jep, man kan godt anstrenge sig lidt for at spare 56.000, selvom kærlighed som bekendt ikke kan gøres op i penge. Men - hehe- hvorfor lige en bil fra Polen? Skulle de være billigere end i Sverige? Er der noget Slotty/SEK kursarbitrage inde i billedet? Miljøpræmien på SEK 10,000 bortfalder i øvrigt til sommer har jeg hørt, så kan jeg lige stresse over det også:-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 14:21:38

Det er meget billigt at købe biler i Polen lige nu, idet schloty ligger på det laveste niveau siden 2004. SEK er ganske vist også faldet en del, men priserne på små billige biler har altid været meget lavere i Polen end i Sverige, fordi det er et fattigt land. Så fabrikkerne er nødt til at sætte priserne lavt for overhovedet at sælge noget. Foruden at forhandlerne givetvis har lavere omkostninger til både husleje og lønninger, og derfor også kan klare sig med en mindre avance end i Sverige eller Danmark.

Den nye Ford KA Titanium er slet ikke prissat i Sverige endnu, men at dømme ud fra priserne på lignende biler vil den komme til at ligge på mindst 110.000 SEK = 77.000 danske. Så der er en besparelse på over 20.000 DKK minus transportomkostninger m.m. ved at tage en tur over Østersøen og købe fuldstændig den samme bil i Polen.

Jeg har lige siddet og kigget på det her i weekenden, og selv på danske plader vil den omtalte Ford KA Titanium havne på godt 90.000 DKK mod en listepris hos dansk forhandler på 130.000 DKK, altså en endnu større besparelse end i Sverige.

I grunden er det mærkeligt, at der ikke er flere danskere, som benytter sig af muligheden for at købe en fabriksny bil i et andet EU-land. Den har ellers eksisteret i et par år nu, efter at Danmark blev tvunget til at ændre princippet for afgiftsberegning, så det nu er den faktiske indkøbspris + transportomkostninger, der bestemmer registreringsafgiften, og ikke den danske importørs listepris.

Men det er nok simpelthen ikke gået op for ret mange endnu, at man overhovedet har den mulighed. Og før finanskrisen fik alle de valutaer, som ikke er knyttet til euroen, til at rasle ned, var det også sjældent, at der var de store besparelser at hente ved det.

Men nu er der altså, og så er det da bare om at benytte sig af muligheden, medens den er der! For det varer næppe ved for evigt, at man kan købe en fabriksny Ford Ka Titanium i Polen for 55.000 DKK. Enten kommer den polske schlozty til at stige igen eller også sætter Ford prisen op i Polen, for den pris kan de næppe tjene mange penge ved at sælge til!

Vil man have en lidt større bil, kan den helt nye faceliftede Toyota Yaris, som ikke engang er introduceret i Danmark endnu, f.eks. fås på danske plader for 133.000 DKK med 1,3 liters benzinmotor og aircondition.

Tilsvarende listepris for den gamle model i Danmark, og endda uden aircondition, er næsten 180.000 DKK. Det er da en besparelse, som er til at tage og føle på, og fabriksgarantien gælder i hele EU, så længe bilen bare er købt i et EU-land og man sørger for, at alle papirerne er i orden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 14:28:19

P.S. Beklager dette noget "off topic" emne, som jeg fik drejet tråden ind på. Det var egentlig mest ment som et forsøg på opmuntring at fortælle om, hvad man f.eks. kunne få for 56.000 DKK, i stedet for bare at aflevere dem til den danske stat.

Når det hele har været lidt surt, så kan det jo være rart, hvis der er noget positivt at se frem til i den anden ende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 14:47:36

P.S. Der er ingen grund til at få stress over, at den svenske miljøpræmie bortfalder til sommer. Det er ganske vist ikke afklaret endnu, men de sætter sandsynligvis noget andet i stedet. F.eks. en (endnu) lavere årlig vægtafgift for særligt økonomiske biler, men til gengæld en højere vægtafgift for uøkonomiske biler.

Og kommer der imod forventning ikke en ny ordning i Sverige, så er markedet, både i Sverige og resten af Europa, fyldt med gode brugte biler, som er raslet ned i pris p.g.a. finanskrisen og den deraf følgende svigtende købelyst hos forbrugerne.

Så I skal nok få noget at køre i, hvis I flytter til Sverige, uanset hvad :D

forest

Indlæg af forest » 15.02.2009 16:19:28

Jamen tak for opmuntringen :D

Jeg er stadig lidt luren ved det der med at søge det 2. besøgsvisum efter de 4 uger i Danmark. På Migrationsverkets hjemmeside kan man læse følgende:

"Ett visum är tidsbegränsat och gäller under högst
tre månader per halvår. Det innebär att om du
vistats tre månader inom Schengenområdet måste
du vara utrest tre månader för att få ett nytt
Schengenvisum."

Vi har jo søgt et 90 dages visum til DK, men idéen er at hun allerede rejser hjem efter 30 dage. Men er hun er jo bevilget et 90 dages visum, men udnytter det bare ikke. Skal vi allerede nu meddele US at vi ønsker visummet barberet ned til 30 dage, eller bliver det automatisk indført i stickeren, når de ser datoen 30 dage senere på retur-flybilletten?

Spørgsmålet er, hvad betyder "vistats" på svensk? Hvis det betyder BEVILGET, så holder den vel ikke at søge 2. besøgsvisum dagen efter hjemkomst til Uganda?

VH Forest

P.S. Ja der er penge at spare på bilkøb i Polen, så er det bare lige om den svenske ford-forhandler får citron-mund, når man sender sin parallelimporterede Ford til service, men man kan jo vælge at være ligeglad. Hvordan vil du forresten få bilen fra den polske forhandler til Tolden i Sverige? Så skal du ud og skaffe polske prøveplader og sådan noget, medmindre du har en kammarat med en autotrailer..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.02.2009 16:55:46

vistas = tilbringe, opholde sig, altså tidsrummet for hvor længe, man planlægger at besøge Sverige

Men kriterierne fra Lifos er jo irrelevante, hvis I gør brug af EU-retten, altså hvis I først gifter jer og dernæst søger om et svensk visum

Om det danske visum stadig vil være gyldigt, afhænger af, om det er med 'single entry' eller 'multiple entries' - det har I selv anført, da der blev søgt om visum - hvis det er single entry, så betyder det intet, at det gælder i 90 dage, men hun kun opholder sig i Danmark i 30 dage, for så udløber visum, så snart hun stempler ud af Danmark/Schengen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 17:23:41

Det afgørende er, om man har opholdt sig i Schengenområdet eller ej, ikke om man havde et visum, som gav en mulighed for det. Det er jeg næsten 100% sikker på.

Reglen hedder således, at en ikke-EU borger må opholde sig i Schengen 3 måneder indenfor en 6 måneders periode på turistvisum. Var den første indrejse 1. januar, så må personen altså være i Schengen-området i alt 3 måneder frem til 1/7, og hvordan disse måneder fordeles, det er fuldstændig ligegyldigt. Det er også muligt på forhånd at søge om et multi-entry visum, så man kan rejse ind og ud af Schengen flere gange i perioden.

Noget helt andet er, at den begrænsning overhovedet ikke kan være gældende, hvis man er familiemedlem til en EU-borger. Så har man nemlig ret til sådan helt generelt at opholde sig i det EU-land, hvor denne bor.

D.v.s. selv om din kæreste lige har været 3 måneder i Danmark på et schengenvisum og herefter er rejst hjem, så må hun stadig have ret til at indrejse i netop Sverige, men til gengæld også kun Sverige, umiddelbart efter.

Men det er dog muligt, at I i den situation ville blive nødt til at søge et opholdskort til hende med det samme, fordi hendes 3 måneders ophold i Danmark "tæller med" i beregningen og hun derfor ikke kan få et nyt visum. Her må jeg indrømme, at vi er ude i nogle detaljer, som jeg ikke har overblik over, og det er der sikkert heller ikke ret mange andre, der har.

Jeg mener dog ikke, at reglerne i Opholdsdirektivet indeholder nogen "3 måneder inden for 6 måneder" bestemmelse. Og der er jo tale om to helt forskellige regelsæt, selvom myndighederne i de fleste EU-lande muligvis ikke rigtig er blevet klar over dette endnu. Din kæreste søger nemlig i givet fald ikke om et turistvisum til Sverige, men udnytter sin generelle ret til som hustru til en i Sverige bosat EU-borger at rejse ind og ud af Sverige, som hun har lyst til.

Hvad angår det med Ford-forhandleren, som får "citron-mund", når du møder op med din parallelimporterede bil. Jamen det skal du ganske rigtigt bare ignorere. Han har ikke noget som helst at være sur over, og det er altså ikke anderledes, end hvis du møder frem til service eller garantireklamation i København med en bil, du har købt hos en forhandler i Jylland.

Hele pointen i EU er netop, at landegrænserne ikke må udgøre nogen forhindring for hverken det ene eller andet. Og ærlig talt er det ret utroligt, at så mange mennesker, også i f.eks autobranchen, stadig ikke har fundet ud af det, selv nu her 36 år efter, at Danmark blev medlem af EU.

Netop den sydsvenske forhandler er dog givetvis efterhånden ganske vant til at se parallelimporterede biler fra specielt Danmark, så det er svært at tro, at han kan blive ved med at lave "citronmund" over det hver gang.

Dog er det klart, at du nok ikke skal forvente kulance fra den svenske importør, hvis du selv har indført en bil fra Polen eller Danmark. Men man kan også lave mange reparationer for f.eks. 20.000 DKK.

I Tyskland har der længe eksisterende en hel skov af parallelimportører, som skaffer bilerne hjem fra andre EU-lande og sælger dem videre til kunderne langt under de tyske listepriser. Det er kun i Danmark, at vi ikke rigtig kender så meget til det fænomen endnu.

Skal du selv hente en bil i f.eks. Polen og have den til Sverige eller Danmark, så skal den ganske rigtigt op og køre på en trailer, eller også skal du leje et sæt polske grænsenummerplader på et polsk motorkontor. Hvordan dette nærmere foregår netop i Polen, det har jeg ingen idé om. Men den store fordel ved netop Polen er, at man kan sejle direkte til både Sverige og Danmark, og dermed er det altså ikke nødvendigt også at skulle gennem andre EU-lande på vejen.

Som et kuriosum var jeg sidste sommer rundt til en stribe danske bilforhandlere for at kigge på nye biler og fortalte i den forbindelse til nogen af dem den - delvis sande - historie, at jeg overvejede at flytte til Sverige. Og 2 steder - 2 filialer af det samme store danske firma - var jeg faktisk ude for, at man ved henholdsvis manipulation og direkte løgne forsøgte at bilde mig ind, at det så enten ikke kunne svare sig for mig at købe en bil i Danmark, eller at jeg ikke havde ret til dette.

Og det på trods af, at en europæisk bilforhandler fuldstændig entydigt er FORPLIGTET til at sælge til listeprisen til en hvilken som helst kunde, uanset dennes nationalitet.

Forklaringen på denne adfærd er formentlig, at man gerne vil forsøge at "beskytte" de noget lavere indkøbspriser, som den danske importør får fremfor f.eks. den svenske (det var før SEK faldt til 70 øre) ved at forhindre al for megen reeksport fra Danmark.

Måske forståeligt nok, men jeg må indrømme, at jeg blev dybt forarget over, at man specielt det ene sted direkte stod og løj mig lige op i mit åbne ansigt for at forhindre mig i at benytte mig af mine lovsikrede rettigheder. Og som følge heraf har jeg naturligvis ikke tænkt mig nogensinde at handle hos det firma.

Og tåbeligt var det jo også, for VAR jeg virkelig flyttet til Sverige på det tidspunkt og HAVDE jeg virkelig købt bil, så havde jeg naturligvis bare købt den hos en anden forhandler, som ikke stillede sig an på denne måde. Det store flertal af danske forhandlere, som jeg talte med, havde således overhovedet ingen problemer med at sælge en bil til en kunde, som boede i Sverige. Det var kun dette ene firma. Som i øvrigt efter hvad jeg har hørt også har et dårligt rygte på andre områder.

forest

Indlæg af forest » 15.02.2009 17:23:46

@Skaanebo

Det er et singleentry visum, så det er jo heldigt. Undskyld hvis jeg ber' om at få skåret det ud i pap (man bliver hurtigt paranoid i det her game):

DET VIL SIGE AT: Hvis vi er gift og jeg er bosat i Sverige, så kan EU-reglerne overrule "max 3 ud af 6 mdr - Schengen - reglen", og min kone kan rejse ligeså tosset hun vil til Sverige, så længe hendes hendes ophold ikke overstiger 3 mdr. ad gangen. Det eneste hun skal gøre, er at udfylde en blanket og fremvise vielsesattest og pas. Er det rigtigt forstået?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 17:31:45

Ja det vil jeg mene, at det er.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.02.2009 17:42:43

Hvis man har opbrugt sin "kvote" på 3 måneders Schengen-visum og ønsker indrejse til Sverige umiddelbart efter, kan den svenske ambassade udstede et nationalt svensk visum, som alene giver ret til indrejse til Sverige, men altså ikke gælder til andre Schengen-lande.

Her kan der dog så blive problemer i lufthavnen, hvis der ikke findes nogen direkte flyruter mellem fx Uganda og Sverige, for man må fx ikke mellemlande i et andet Schengen-land, men så er løsningen måske at mellemlande i London, Istanbul, Ankara eller Moskva i stedet - bare det er en lufthavn uden for Schengen-området.

forest

Indlæg af forest » 15.02.2009 18:00:54

@fundiver

Okay, jeg begynder at fatte sammenhængen. Men som du selv skriver et sted er det ikke sikkert at alle myndigheder har forstået at Schengen og Opholdsdirektivet er to forskellige regelsæt. Det vigtigste for mig er så, hvad der er VISUM-PRAKSIS i Sverige. Men hvis min ægtefælle søger visum til Sverige under EU-reglerne og samtidig sørger for at overholde "3 ud 6 af mdr. reglen", så burde det hele være med livrem og seler. Er du enig?

Jeg kan bekræfte din historie om danske bilforhandleres manglende lyst til at sælge tax-free. Sidst jeg boede i Sverige ringede jeg til en stor nordsjællandsk bilforhandler og bad om et tilbud ekskl. reg. afgift. Han smækkede bare røret på. Generelt tror jeg man skal se sig godt for, hvis man køber parallelimporterede biler ved et lagersalg. Bilen kan godt have stået i vind og vejr i 2 år på havnen i Marseille og rustet. Så det er nok en god idé at undersøge standen og produktionsåret i stelnummeret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2009 18:57:21

forest skrev:@fundiver

Okay, jeg begynder at fatte sammenhængen. Men som du selv skriver et sted er det ikke sikkert at alle myndigheder har forstået at Schengen og Opholdsdirektivet er to forskellige regelsæt. Det vigtigste for mig er så, hvad der er VISUM-PRAKSIS i Sverige. Men hvis min ægtefælle søger visum til Sverige under EU-reglerne og samtidig sørger for at overholde "3 ud 6 af mdr. reglen", så burde det hele være med livrem og seler. Er du enig?.
Ja fuldstændig enig.
forest skrev:Jeg kan bekræfte din historie om danske bilforhandleres manglende lyst til at sælge tax-free. Sidst jeg boede i Sverige ringede jeg til en stor nordsjællandsk bilforhandler og bad om et tilbud ekskl. reg. afgift. Han smækkede bare røret på. Generelt tror jeg man skal se sig godt for, hvis man køber parallelimporterede biler ved et lagersalg. Bilen kan godt have stået i vind og vejr i 2 år på havnen i Marseille og rustet. Så det er nok en god idé at undersøge standen og produktionsåret i stelnummeret.
Helt sikkert, men der behøver altså ikke at være tale om en gammel bil, bare fordi den er parallelimporteret. Omtalte Ford Ka Titatium står til en listepris på cirka 54.000 DKK i Polen og cirka 80.000 DKK i Tyskland. De to lande har omtrent samme moms (21-22%) og ingen registreringsafgift, så ergo er listeprisen ganske enkelt næsten 50% højere i Tyskland end den er i Polen.

Og en tysk parallelimportør kan derfor sagtens få en forretning ud af at tage fuldstændig fabriksnye biler hjem fra Polen og sælge dem til sine tyske kunder langt under den tyske listepris. Det er således en total skrøne, at parallelimporterede biler altid er nogle, som har stået flere år på et overskudslager et eller andet sted.

Men bilproducenterne lever naturligvis højt på, at nogle gerne betaler op til 50% mere for den samme vare, fordi de er nervøse for, at den billige vare ikke er lige så god som den dyre. Ligesom nogle gerne betaler 50% eller måske 300% mere for ikke-patentbeskyttet medicin, bare fordi tabletten har det "rigtige" navn.

Tager man som privatperson selv til et andet EU-land og køber sin bil der, jamen så er der jo slet ikke noget at være bekymret for. Så er den naturligvis lige så flunkende ny som den bil, man kan købe hos en dansk eller svensk (hvis man bor i Sverige) forhandler. Forskellen er alene, at der er en del mere bøvl og nogle omkostninger forbundet med at købe den i et andet EU-land end det, hvor man bor.

Bortset fra det kan også en bil købt hos en autoriseret forhandler udmærket have stået på lager i op til flere år, og dette bør man i så fald naturligvis få at vide, når man køber den, og det bør også influere på prisen. Lige nu er der f.eks. rigtig mange 2008-modeller på lager rundt omkring, som ikke er blevet solgt endnu.

forest

Indlæg af forest » 15.02.2009 19:52:57

Ja det bliver skægt at shoppe lidt rundt på det svenske (eller polske) bilmarked og se hvad man prutte sig til når den tid kommer.

SKAANEBO og FUNDIVER - I har været myreflittige i denne streng som har været vidt omkring. Jeg vil dog tillade mig at åbne en ny streng med problemer/spørgsmål omkring visum/opholdskort til ægtefælle til EU-borger bosat i Sverige.
Jeg håber I også her vil byde ind når I har fået puster.
VH Forest

Besvar