Trin-for-trin - EU-reglerne - sekundær fri bevægelighed
Re: Trin-for-trin - EU-reglerne - sekundær fri bevægelighed
Opdatering: Min hustru (serbisk) har fået godkendt sin ansøgning om dansk EU-opholdstilladelse (5 år), og SIRI spurgte ikke om yderligere dokumentation for opholdet i EU-landet (Tjekkiet), efter vi havde indgivet ansøgningen (sagsbehandlingstiden var lidt over to måneder). Det peger jo på, at de 3 måneder i sammenhæng i gæstelandet op til ansøgningstidspunktet var "nok", og at SIRI i sin praksis tilsyneladende ikke spørger yderligere ind og kræver dokumentation for, at de 3 måneder i streg ligger helt op til indrejse-tidspunktet. Det ville også på en måde også være absurd, fordi vi ikke var indrejst endnu. Men vi ved reelt ikke om de ville have spurgt om dokumentation for de 3 måneder i træk i gæstelandet op til indrejse-tidspunktet, hvis vi var indrejst til DK, mens ansøgningen blev behandlet af SIRI, eller var indrejst først og så havde ansøgt (b og c ovenfor i trin-for-trin). Jeg, EU-borgeren, boede dog reelt næsten 4 måneder i træk i gæstelandet (og dokumenterede det), inden vi sendte ansøgningen afsted online og ventede så på svar, mens vi opholdt os i Tjekkiet (a). Alt det her bare for at hjælpe par, der læser med her i fremtidige ansøgninger. Det ville være nyttigt, hvis vi kunne samle erfaringer fra SIRI's praksis fra par, der har benyttet b og c. Vi vil klart anbefale a: at ansøge online og vente i gæstelandet på svar. En lille hage ved det er, at man skal have optaget biometri på en ambassade udenfor DK (ellers risikerer vi jo at være indrejst) og det koster ca. 1700 kroner.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Man skal passe på ikke at tolke de mindst 3 måneder alt for perfidt. Hvis I for eksempel var taget til Danmark med det ene formål at få ordnet biometri, og derefter var taget tilbage til gæstelandet, ville de med overvejende sandsynlighed ikke blive tolket som værende udrejst. Det vil jo heller ikke komme en unionsborger til skade, hvis han/hun bor i Flensburg eller Malmö, arbejder i Danmark og pendler frem og tilbage hver dag.
Grunden til, at SIRI ikke har spurgt nærmere ind til jeres ophold i gæstelandet, er med meget stor sandsynlighed dine 4 måneder dernede forud for din ægtefælles ankomst. Og vel at mærke 4 måneder, som du har dokumenteret med analytisk grundighed. Dermed er vi ude over den med mindst 3 måneders dokumenteret ophold.
Jeg er meget enig i, at det kunne være rigtig fint med noget feedback på udlændingemyndighedernes praksis, ikke kun hos SIRI, men også på Udlændingestyrelsens område. Det sker desværre ikke så meget her på forum, men det er noget, som ofte deles i forskellige facebookgrupper.
Grunden til, at SIRI ikke har spurgt nærmere ind til jeres ophold i gæstelandet, er med meget stor sandsynlighed dine 4 måneder dernede forud for din ægtefælles ankomst. Og vel at mærke 4 måneder, som du har dokumenteret med analytisk grundighed. Dermed er vi ude over den med mindst 3 måneders dokumenteret ophold.
Jeg er meget enig i, at det kunne være rigtig fint med noget feedback på udlændingemyndighedernes praksis, ikke kun hos SIRI, men også på Udlændingestyrelsens område. Det sker desværre ikke så meget her på forum, men det er noget, som ofte deles i forskellige facebookgrupper.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Tusind tak, Kim. Altid en fornøjelse og lærerigt at høre fra dig! Ja, vi kunne formentlig have taget til DK og fået lavet biometrien, men vi ville ikke tage chancen, så SIRI kunne hævde vi var indrejst, og at min hustru så var udrejst "ulovligt" tilbage til sin bopæl... Uvisheden er jo nærmest bygget ind i systemet - det skal være besværligt og uvist med risikoen for et fejltrin hængende over hovedet. Det er i hvert fald min oplevelse af processen.
Men nu er vi næsten i mål med processen, men et nyt spørgsmål melder sig: Kan min hustru, efter vi er indrejst i DK, men mens hun venter på, at SIRI sender det danske EU-opholdskort til vores adresse, rejse frit på sit tjekkiske EU-opholdskort (både i EU og udenfor EU)? Eller skal hun i de 4-6 uger (som SIRI siger det tager at sende det danske opholdskort) søge om tilbagerejsetilladelse hos SIRI, hvis hun vil rejse? Eller er der en tredje mulighed, som jeg har overset... Tak endnu en gang
Men nu er vi næsten i mål med processen, men et nyt spørgsmål melder sig: Kan min hustru, efter vi er indrejst i DK, men mens hun venter på, at SIRI sender det danske EU-opholdskort til vores adresse, rejse frit på sit tjekkiske EU-opholdskort (både i EU og udenfor EU)? Eller skal hun i de 4-6 uger (som SIRI siger det tager at sende det danske opholdskort) søge om tilbagerejsetilladelse hos SIRI, hvis hun vil rejse? Eller er der en tredje mulighed, som jeg har overset... Tak endnu en gang
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
I realiteten tager det en måneds tid eller to nu til dags.
Hun bør søge om en tilbagerejsetilladelse i en situation, som du nævner her.
Hun bør søge om en tilbagerejsetilladelse i en situation, som du nævner her.
Tusind tak for rådet, Kim. Ja, jeg kom faktisk igennem til SIRI på telefonen, og de bekræftede det samme, altså tilbagerejsetilladelse, så der ikke er noget at komme efter.
Jeg bliver helt bekymret, når der skrives, at SIRI kan tolke det som indrejst. Vi har været forbi for at få optaget biometri og anden gang bedt om tilbagerejsetilladelse, selvom vi ikke var indrejst(her mener jeg flyttet). Er det ensbetydende med, at vi nu bliver anset som indrejst? Vi har jo fortsat svensk adresse, og er jo vendt tilbage til Sverige efter at have ordnet de administrative opgaver. Vi har dog bolig fra oktober måned.
Jeg er med på, at der er forskel på fysisk og administrativ indrejse, men SIRI tolker vel ikke indrejse som de lige lyster, eller?
Jeg er i forvejen forvirret over vores tilbageflytning, da vi af praktiske grunde kommer til at stå uden fast bopæl i Sverige indtil vi flytter ind d. 1 oktober, hvor ægtefællen i den periode besøger familie i udlandet mens jeg finder steder at bo hos venner ( kort overgangsperiode på en måned).
Jeg er med på, at der er forskel på fysisk og administrativ indrejse, men SIRI tolker vel ikke indrejse som de lige lyster, eller?
Jeg er i forvejen forvirret over vores tilbageflytning, da vi af praktiske grunde kommer til at stå uden fast bopæl i Sverige indtil vi flytter ind d. 1 oktober, hvor ægtefællen i den periode besøger familie i udlandet mens jeg finder steder at bo hos venner ( kort overgangsperiode på en måned).
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Med "indrejst" forstås normalt at man har passeret landegrænsen, uden at dette nødvendigvis har noget med flytning at gøre. Det ligger jo også i selve ordet.
Så vidt jeg kan se hos SIRI, kan man kun få en tilbagerejsetilladelse, hvis man har et "særligt behov" for det. Vi havde planlagt at udrejse fra Bulgarien tilbage til danmark, søge om opholdskort og holde jul, og så rejse til USA over nytår for at besøge min mands familie. Men jeg tænker ikke familiebesøg og nytårsfejring gælder som "særlige behov"? Behøver min mand overhovedet en tilbagerejsetilladelse, hvis han stadig har 75 ud af de 90/180 dage på hans schengen visa waiver tilbage på dét tidspunkt?
Ellers må alternativet jo være at rejse til DK, så til USA og tilbage til DK igen og så ansøge om opholdskort - men vil det give problemer ift. ikke at være rejst direkte til DK og have søgt om opholdskort efter at have forladt Bulgarien?
Sidste alternativ vill være at behold vores lejlighed i Bulgarien og rejse tilbage dertil efter jul i DK og nytår i USA og så forsøge at søge om opholdskort derfra. Er dét mere tilrådeligt? Ville virkelig ønske det ikke var så convoluted.
Ellers må alternativet jo være at rejse til DK, så til USA og tilbage til DK igen og så ansøge om opholdskort - men vil det give problemer ift. ikke at være rejst direkte til DK og have søgt om opholdskort efter at have forladt Bulgarien?
Sidste alternativ vill være at behold vores lejlighed i Bulgarien og rejse tilbage dertil efter jul i DK og nytår i USA og så forsøge at søge om opholdskort derfra. Er dét mere tilrådeligt? Ville virkelig ønske det ikke var så convoluted.
Jeg er ikke helt klar over, om det er korrekt sat op, men nu prøver jeg 
Nyt emne: Min søn er flyttet til Sverige med sin koreanske kone. De har fået lejlighed og han pendler til sit job i Danmark. Han har søgt personnummer bevis og de er i gang med at søge opholdstilladelse til min svigerdatter. Skal hun oprette en ny sundhedsforsikring inden de indsender ansøgningen eller er hun dækket af min søns forsikring gennem arbejdet, fordi de er gift.
Nyt emne: Min søn er flyttet til Sverige med sin koreanske kone. De har fået lejlighed og han pendler til sit job i Danmark. Han har søgt personnummer bevis og de er i gang med at søge opholdstilladelse til min svigerdatter. Skal hun oprette en ny sundhedsforsikring inden de indsender ansøgningen eller er hun dækket af min søns forsikring gennem arbejdet, fordi de er gift.
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Der er kommet en ny OD2/A-C ansøgningsskema, som sikkert er en helt del nemmere at arbejde med, end papirudgaven:
https://www.nyidanmark.dk/da/Nyheder/20 ... Rk3RYwk_rw
https://www.nyidanmark.dk/da/Nyheder/20 ... Rk3RYwk_rw
jeg flytter til flensborg om 2 månder og har nogle sprøgsmål
min telefon virker fint i tyskland men skal jeg opsige den og få tysk abonomang?
skal jeg skifte til en tyskbank?
skal min bil være på tyske plader? og være forsikret i tyskland?
min telefon virker fint i tyskland men skal jeg opsige den og få tysk abonomang?
skal jeg skifte til en tyskbank?
skal min bil være på tyske plader? og være forsikret i tyskland?