Hjælp til familiesammenføring med baby

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofiebb

Hjælp til familiesammenføring med baby

Indlæg af sofiebb » 05.03.2025 15:28:42

Hej alle,

Jeg håber, at nogen herinde kan hjælpe eller dele erfaringer, da vi står i en udfordrende situation.

Min mand, Nabil, er 22 år (bliver 23 i juni 2025), og vi blev gift den 24. januar 2025. Vi venter vores første barn sammen, med termin den 4. juli 2025. Vores største ønske er, at han kan komme til Danmark så hurtigt som muligt, så han kan være her under graviditeten og fødslen samt være en del af vores barns liv fra starten.

Jeg bor i Danmark og har altid gjort det, så min tilknytning til landet er stærk. Nabil bor i Marokko, og vi er bekymrede for, hvordan vi bedst kan sikre, at vi kan bo sammen som familie her i Danmark.

Jeg ved, at 24-års-reglen kan være en stor udfordring for os, da han stadig er 22 år. Dog håber vi, at vores situation – hvor vi venter et barn sammen – kan give os en mulighed for dispensation. Vi vil meget gerne høre fra nogen, der har erfaring med lignende sager:

Kan vi søge familiesammenføring nu, eller skal vi vente?
Er der nogen mulighed for at få dispensation fra 24-års-reglen, når vi har et barn sammen?
Hvad er den hurtigste og mest realistiske måde at få ham til Danmark på?
Er et turistvisum en mulighed, mens vi venter på en beslutning om familiesammenføring?
Vi leder også efter en god advokat eller jurist med erfaring i familiesammenføringssager, da vi gerne vil have professionel hjælp til at sikre, at vi gør alt korrekt fra starten. Hvis nogen har gode erfaringer med en advokat, må I meget gerne dele anbefalinger.

Jeg vil virkelig sætte stor pris på råd, erfaringer og vejledning fra nogen, der har været i en lignende situation.

På forhånd tak for al hjælp!

Mvh Sofie

mhg

Re: Hjælp til familiesammenføring med baby

Indlæg af mhg » 08.03.2025 11:29:49

Nej, barn i vente giver IKKE dispensation for 24-års-reglen. Hvis den gjorde, ville den næppe overhovedet have nogen virkning.

MEN: Hvis han kan få besøgsvisum, så han er hos dig de seneste 90 dage op til fødslen (beregn 14 dage ud over fastsat termin), vil han kunne søge om familiesammenføring med barnet, og der er der ingen 24-års-regel. Han kan IKKE søge, før barnet er født! Når ansøgningen er indsendt, vil han med stor sikkerhed få processuelt ophold, dvs. kan opholde sig lovligt i DK, indtil han får godkendt ansøgningen.

Problemet er, om han tildligere har haft Schengenvisum og er rejst pænt ud uden at overskride visum. Hvis han ikke har, og det altså er første gang, han vil søge visum, er det formodentlig svært at få 90 dage. Det kunne evt. løses ved at han enten søger til en uge nu her, rejser hjem, og så senere søger til 80- 82 eller færre dage tættere på fødslen.

Læs om muligheden og betingelserne for familiesammenføring med barn (AO 1): https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... tatsborger
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar