Jeg er blevet gift med min kærester gennem 1,5 år - en kvinde fra Etiopien. Vi blev gift i januar 2025 i forbindelse med, at jeg besøgte hende for anden gang. Første gang vi mødtes, var sommeren 2023. Vi har været i daglig eller meget hyppig kontakt i hele perioden.
Min ægtefælle er 28 år og arbejder i en bank og har en 2-årig uddannelse. Jeg er 61 år. Ingen af os har børn. Efter i en længere årrække at have arbejdet som underviser på universitet er jeg ophørt med at arbejde og påbegyndt en anden uddannelse.Jeg har en dansk kandidatgrad og har undervist på dansk Jeg ejer en mindre ejerlejlighed. Jeg har ingen børn og min ægtefælle har heller ingen børn. Jeg har aldrig modtaget sociale ydelser men har som sådan ingen indtægt i øjeblikket (jeg lever at personlige midler).
Det er mit indtryk, at det bliver svært at få familiesammenføring til Danmark. Men måske er jeg for pessimistisk.
Er der nogen som har et par gode råd til, hvordan vi skal gribe det her an? Min ægtefælle vil formentlig godt kunne få visum til Danmark. Skal vi søge første gang hun kommer?
Der er trods aldersforskellen tale om en reel romantisk relation.
Stor aldersforskel - ingen børn
Re: Stor aldersforskel - ingen børn
Du er desværre ikke for pessimistisk, så jeg vil anbefale at du lægger en plan med en mindst tre måneder langt ophold i et andet EU-land. Det kan godt være som en del af din uddannelse, hvis det kan lade sig gøre at du fx tager et semester i udlandet.
1) Du flytter til et andet EU-land og bliver registreret der.
2) Du inviterer din kone, nu som ægtefælle til en EU-borger, som har ret til visum hurtigst muligt. HUSK at udfylde rubrik 17 med dine oplysninger og krydse af i 18 for 'ægtefælle'
3) Din kone kommer til dit EU-land, og flytter ind hos dig. Hun skal have en sygeforsikring. På hvilken måde afhænger af land og af din status. Derpå søger i om EU-opholdskort til hende.
4) Efter tre-fire måneders reelt ophold som (formoder jeg) person med tilstrækkelige midler (eller arbejdstager, hvis det lader sig gøre), kan I vælge at søge om en forhåndsgodkendelse af hendes danske EU-opholdskort (kort fås først efter tilflytning) ELLER tage chancen og flytte, og først derefter søge om dansk opholdskort.
Når det er EU-regler, er det myndighederne, som skal bevise at nogen er gift proforma. Efter danske regler mener de pr. automatik, at det er proforma, når der er 10 år eller mere i aldersforskel.
1) Du flytter til et andet EU-land og bliver registreret der.
2) Du inviterer din kone, nu som ægtefælle til en EU-borger, som har ret til visum hurtigst muligt. HUSK at udfylde rubrik 17 med dine oplysninger og krydse af i 18 for 'ægtefælle'
3) Din kone kommer til dit EU-land, og flytter ind hos dig. Hun skal have en sygeforsikring. På hvilken måde afhænger af land og af din status. Derpå søger i om EU-opholdskort til hende.
4) Efter tre-fire måneders reelt ophold som (formoder jeg) person med tilstrækkelige midler (eller arbejdstager, hvis det lader sig gøre), kan I vælge at søge om en forhåndsgodkendelse af hendes danske EU-opholdskort (kort fås først efter tilflytning) ELLER tage chancen og flytte, og først derefter søge om dansk opholdskort.
Når det er EU-regler, er det myndighederne, som skal bevise at nogen er gift proforma. Efter danske regler mener de pr. automatik, at det er proforma, når der er 10 år eller mere i aldersforskel.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG