Ret til barselsdagpenge for udenlandsk kæreste

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lottekm
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25.09.2024 17:57:15

Ret til barselsdagpenge for udenlandsk kæreste

Indlæg af lottekm » 25.09.2024 18:05:33

Hej,
Jeg og min herboende amerikanske kæreste har søgt om familiesammenføring (som samboende par) og venter på svar.
Samtidig planlægger vi snart at starte familie. Vi søger information om, hvad der skal til for at min kæreste kan få adgang til barselsdagpenge. Er det et krav, at vi er gift?
Vil min kæreste kunne, under forudsætning af, at vi bliver tildelt vores familiesammenføring, have ret til barselsdagpenge som medlem af en a-kasse, hvis de øvrige krav er opfyldt - også uden ægteskab? Jeg kan forstå, at der er et opholdskrav og et krav om minimum antal arbejdstimer i månederne op til, at barslen starter. Er der andre krav, vi bør være særligt opmærksomme på? Del meget gerne links til steder, hvor vi selv kan læse mere.

Tak :)

mhg
Indlæg: 380
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Ret til barselsdagpenge for udenlandsk kæreste

Indlæg af mhg » 28.09.2024 08:05:22

Det har ingen betydning for retten til (barsels)dagpenge om man er gift. Det er udelukkende opholds- og arbejdskrav, der skal opfyldes.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar