Søge sammenføring gennem ægtefællen eller på baggrund af børnene?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
WifeMom4

Søge sammenføring gennem ægtefællen eller på baggrund af børnene?

Indlæg af WifeMom4 » 17.09.2024 22:23:50

Hej! Jeg forsøger at hjælpe en familie med familiesammenføring i Danmark.
Baggrundsinfo:
Mand med statsborgerskab fra land uden for EU, har en opholdstilladelse i et europæisk land. Gift med en dansk statsborger og har 4 børn en på 8, en på 5, 2 og 0 år, hustru og børn bor i Danmark og børnene er også danske statsborgere.
Jeg kan så læse mig frem til at der er en masse krav og undtagelser og at man kan søge enten via børnene eller ægtefællen. Derfor er det ikke helt lige til umiddelbart.

*Er der nogen erfaring her med, hvem det giver bedst mening at søge igennem? Børn eller ægtefælle?*

Bonus info til vurdering:
Hvis der søges via ægtefælle:
Familien i Danmark bor i et såkaldt ghetto-område, men det var måske alligevel lige meget når man har børn?
Desuden har hustru ikke været i arbejde i Danmark grundet uddannelser, udlandsophold og barsler. Dog har hun boet de sidste 3 år i træk i Danmark. Jeg kunne se der muligvis stod noget om et 5 årligt beskæftigelseskrav som jeg ikke helt kunne tyde om det også gælder her med børn i billedet. Derudover bankgarantien og gebyr er det noget man kommer udenom?

Hvis der søges via børn:
Det er kun de to ældste der før har boet sammen med både moren og faren samlet i det europæiske land faren har opholdstilladelse i, men de har altså ikke boet med faren de seneste 3 år. Han kommer pt på besøg når det kan lade sig gøre med at få fri fra arbejde osv. Kan det muligvis svække det sagsbehandlerne skal anse med at være afhængig af forældren der søger? De to store børn ønsker selvfølgelig deres far kunne bo hos dem igen fremfor blot at have en feriefar. Børnene trives i Danmark og ville have det hårdt med at skulle forlade skole, slægt, venner og fritidsaktiviteter, hvilket de må, hvis ikke faderen på sigt kan komme til at bo i Danmark med dem.

Er der evt andet der overses her eller bør rettes opmærksomhed på?

mhg

Re: Søge sammenføring gennem ægtefællen eller på baggrund af børnene?

Indlæg af mhg » 20.09.2024 12:35:30

Sådan som du beskriver det, kan der ikke med held søges om fs med børnene. Det kan der kun, hvis barnet/børnene ENTEN bor sammen med begge forældre, ELLER hvis der består et faktisk afhængighedsforhold mellem barnet/børnene og den, der søger opholdstilladelse. Man kan næppe lægge til grund, at der består et faktisk afhængighedsforhold mellem barnet/børnene og faderen, når børnene ikke har boet sammen med faderen i de seneste tre år.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

tosa

Indlæg af tosa » 25.09.2024 11:51:19

mhg skrev:
20.09.2024 12:35:30
Sådan som du beskriver det, kan der ikke med held søges om fs med børnene. Det kan der kun, hvis barnet/børnene ENTEN bor sammen med begge forældre, ELLER hvis der består et faktisk afhængighedsforhold mellem barnet/børnene og den, der søger opholdstilladelse. Man kan næppe lægge til grund, at der består et faktisk afhængighedsforhold mellem barnet/børnene og faderen, når børnene ikke har boet sammen med faderen i de seneste tre år.
Men det er vel moderen der er dansk statsborger, som har særbørn. Som jeg læser det, er det kvinden der bor i DK, der har 4 børn, og gerne vil familiesammenføres med en mand der er statsborger i et land udenfor EU, og kvinden bor sammen med sine børn her i Danmark.

Er det ikke denne regel der gælder i den givne situation?
https://www.nyidanmark.dk/da/Ord-og-beg ... -b%C3%B8rn

mhg

Indlæg af mhg » 28.09.2024 07:58:49

De kan søge fs som ægtefæller.

Ved ansøgning kan de søge om dispensation fra visse krav på grundlag af det ældste barns tilknytning til DK, HVIS børnene har en sådan tilstrækkelig tilknytning. Ansøgningsgebyr skal betales, men kan evt. blive refunderet.

Børn anses for at have selvstændig tilknytning til DK, hvis de op til ansøgningstidspunktet har boet ca. 6 år i DK, og har haft en almindelig dansk opvækst med dagpleje/institution og skole.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar