vende tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2009 16:00:24

Kim: Det rådighedsbeløb, som kræves i Danmark, er mindre end i Sverige. Det skyldes, at Sverige ikke har noget, som svarer til starthjælp eller integrationsydelse. Før disse ultra-lave ydelser blev indført i Danmark, var det danske forsørgelseskrav også højere.

Et beløb på 15.000 DKK FØR skat, d.v.s. måske 11.000 efter skat, er ikke nok i Sverige til 2 voksne og 1 barn, hvis man samtidig har en forholdsvis høj husleje.

Der er altså ikke sket fejl i sagsbehandlingen her, problemet ligger snarere i, at simsim både er blevet gravid på et upraktisk tidspunkt, og så samtidig har fortalt de svenske myndigheder om dette.

I det hele taget undrer det mig en lille smule, at så mange gør livet så vanskeligt for sig selv ved at ville have familiesammenføring samtidig med, at de er gravide, lige har født eller er i gang med en uddannelse, som de ikke ønsker at tage orlov for.

Ved familiesammenføring pådrager man sig en umiddelbar forsørgelsespligt overfor et andet voksent menneske, og det kan være svært at leve op til den pligt, hvis man er studerende på SU eller er på barsel.

Man kunne jo også vælge at sige, at så må graviditet eller færdiggørelse af studiet vente, til familiesammenføringen er på plads, eller omvendt.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.02.2009 02:59:16

Nu tog jeg udgangspunkt i de 25.000 brutto, som er nævnt tidligere i tråden. Det er selvfølgelig rigtigt, at hvis vi taler om 15.000 brutto, så står den på vandgrød 10 gange om ugen :wink:
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

simsim
Geografisk sted: hrteds
Kontakt:

Indlæg af simsim » 13.02.2009 14:58:54

Tak Kim

Men nu har vi besluttede at jeg holder 20 ugers barsel med fuld løn på 25000 kr brutto, derefter skal jeg på arbejde, hvor min mand passer barnet ellers er han på vuggestue, hvis han får plads. På den måde har jeg fuld løn på 25000 kr brutto og 19000 danske kr netto.

så er problemet løst forhåbentlige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2009 15:26:26

Ja om ikke andet skal du da bare fortælle sagsbehandleren, at det er det, som er planen. For du kan jo ikke ligefrem være forpligtet til at holde en lang barselsorlov, og slet ikke, hvis dette forhindrer, at barnets far kan være hos jer!

Lykkes det for dit mand at finde sig et job, inden din barsel med løn er slut, så kan I jo bare bestemme jer om igen. Og det behøver I vel næppe overhovedet at underrette de svenske udlændingemyndigheder om. For til den tid vil din mand vel allerede have sit opholdskort, og det er jo ikke sådan, at der foretages løbende kontrol hver anden måned af, om forsørgelseskravet stadig er opfyldt.

Det er en kontrol, som foretages èn gang for alle, når man søger, med det formål at sikre, at man ikke kommer til at "ligge værtslandets sociale system til urimelig last i begyndelsen af opholdet".

Helt og lykke med det hele!

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 14.02.2009 05:31:02

Tak Fundiver

Man ved aldrig hvad de kan finde på af undskyldninger igen for ikke at give min mand OT.

Men min arbejdsgiver har skrivet ti dem at vi aftalte efter de 20. uge af barsel med fuld løn på 25000 kr, vil jeg vende tilbage til arbejdet.

håber at det er nok dokumentation for de tror hvad jeg siger

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 24.02.2009 16:10:50

hej alle. jeg har stadigvæk ikke fået svare fra migrationverket domstolen ang min mands sag. Og jeg er blevet ret negativ og træt af det hele :( .

Skaanebo:

jeg har et Par spørgsmål, forhåbenlig jeg kan få svare på det.

1) Kan jeg vende tilbage til DK med min mand og søge OT efter EU regler, selom han ikke har OT i sverige?

2) som sagt før at min mand var som asyl ansøger i sverige, men har ikke et visum på sin pas der beviser at han er kommet lovligt i landet, men vi kan bevise at vi bor sammen i sverige, vil det skabe nogle problemer for os?

Jeg arbejder, har ikke noget problemer med bolig, da jeg lavede bolig granti bevis, hvor jeg har den første priotet når jeg vender tilbage.

er gravid hvor det viser at vi har seriøse forhold samme. har bus korte fra malmø til KBH siden jeg flyttede dertil. har bevis på at jeg opsagte min bolige i Dk.

ER det Muligt at vende tilbage til DK???????

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2009 16:44:30

1) Ja det har ingen betydning for sagen, om din mand har OT i Sverige eller ej, hvis I flytter videre til Danmark.

2) I princippet har det heller ikke nogen betydning, at din mand har søgt om asyl eller opholdt sig i Sverige uden visum. Det har dog den betydning, at han ikke må rejse ind i Danmark, før de danske myndigheder har udstedt et visum til ham. Hvilket de så skal gøre efter en særlig haste-procedure.

Juridisk set er der ingen tvivl om, at hvis du allerede har boet i Sverige så længe, at du har været "reelt etableret" i Sverige, så har du nu ret til at flytte til Danmark og bede de danske myndigheder om at udstede først visum og siden opholdskort til din mand, hvis du i øvrigt opfylder forsørgelseskrav m.m.

Men du må dog nok forvente at møde megen modvilje og mistænksomhed i Udlændingeservice, når de finder ud af, at din mand har været asylsøger i Sverige. Det er bestemt ikke den slags sager, som de hopper rundt på tungen af jubel over.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2009 16:48:18

simsim skrev:
1) Kan jeg vende tilbage til DK med min mand og søge OT efter EU regler, selom han ikke har OT i sverige?
Din mand kan ikke lovligt rejse ind i Danmark, da han ikke har noget gyldigt Schengen-visum og heller ikke nogen opholdstilladelse til et andet Schengen-land, der normalt vil give lov til indrejse i op til tre måneder. Men I kan indgive ansøgning efter EU-retten på Danmarks ambassade i Stockholm eller muligvis det danske konsulat i Malmö, som så sender sagen videre til Udlændingeservice i Danmark. De vil så efter en tid meddele, at din mand vil være berettiget til et EU-opholdsbevis, og herefter har I så op til 6 måneder til at finde en bolig i Danmark og flytte til Danmark.
simsim skrev:
2) som sagt før at min mand var som asyl ansøger i sverige, men har ikke et visum på sin pas der beviser at han er kommet lovligt i landet, men vi kan bevise at vi bor sammen i sverige, vil det skabe nogle problemer for os?
Når blot I kan bevise, at I har haft et reelt samliv i Sverige, så burde der ikke være nogen ko på isen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2009 16:52:51

P.S. Som fundiver199 også er inde på, så kan du også flytte til Danmark, hvis du allerede har bolig parat. Dernæst henvender din mand sig så på Danmarks ambassade eller konsulat og beder om et visum til Danmark efter EU-retten, som skal udstedes "uden unødigt ophold". Om han samtidig indleverer ansøgning om opholdsbevis er for så vidt underordnet, det kan han også gøre, når han er ankommet til Danmark hos Udlændingeservice. Men hvis I søger om visum til din mand efter EU-retten, må I nok forvente, at det tager noget tid, da sagen er noget forkludret som følge af din mands asylansøgning i Sverige.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 25.02.2009 09:59:39

Hej Alle

Idag rigede jeg til US og forklarede dem min situation og spurgte dem om hvordan det skal forgå når jeg søger visum.

Damen anbefalede mig at søge FS efter EU regler med det samme, da det med at min mand søgte asyl i sverige og vi har FS sag kørende også der, spiller ikke så meget rolle når man søger efter EU regler.
håber det er sandt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.02.2009 19:49:10

Var Udlændingeservice parat til at lade din mand indlevere sin ansøgning om et dansk EU-opholdsbevis hos Udlændingeservice i København? Eller skulle det ske på konsultatet i Malmø eller ambassaden i Stockholm?

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 26.02.2009 16:16:31

Hej skaanebo.

Damen jeg talte med sagde at jeg kan godt idlevere vores ansøgning i udlændingservise i KBH, så længe min mand har skrevet under ansøgningen så kan jeg godt aflevere det i kbh.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.02.2009 17:44:06

Mener du, at du skal aflevere ansøgningen på din mands vegne hos Udlændingeservice i København, men at de ikke vil lade din mand rejse ind i Danmark? Han kan altså ikke blive i Danmark på processuelt ophold?

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 26.02.2009 20:51:59

Ja, At jeg skal aflevere ansøgnig på min mands vegne her i DK. Hvis min mand skal have processuelt ophold i DK, skal han først søge visum og under ansøgning ka det behadle sage om det ka give ham processuelt ophold i DK. såda har jeg forstået det

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.02.2009 21:10:51

Okay, men så håber jeg da sandelig også, at de udsteder visum "uden nødigt ophold", som reglerne foreskriver, for i samme øjeblik du flytter din adresse til Danmark, for at din mand skal kunne gøre krav på at få et dansk EU-opholdsbevis, så vil din mands verserende sag hos Migrationsdomstolen jo stå virkelig dårlig, fordi han så åbenlyst ikke kan søge om et svensk EU-opholdsbevis, og så står og falder hans ophold i Sverige jo med, om Migrationsdomstolen bevilger ham asyl eller ej - og hvis ikke, så står han jo til at blive deporteret fra Sverige.

Så sørg endelig for at din mand indgiver visumansøgning på den danske ambassade i Stockholm efter EU-retten lige så snart, du har flyttet din adresse til Danmark.

Besvar