Fra FN's Verdenserklæring om Menneskerettighederne

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DanmarkNepal
Indlæg: 20
Tilmeldt: 08.07.2022 23:02:38

Fra FN's Verdenserklæring om Menneskerettighederne

Indlæg af DanmarkNepal » 15.06.2024 11:44:05

Artikel 16, stk. 1:
Uden begrænsninger af racemæssige, nationalitetsmæssige eller religiøse grunde har mænd og kvinder, der har nået myndighedsalderen, ret til at gifte sig og stifte familie. De har krav på lige rettigheder med hensyn til indgåelse af ægteskab, under ægteskabet og ved dettes opløsning.
Fuld tekst her: https://menneskeret.dk/files/media/doku ... ng_fil.pdf

Jeg ved godt, at det virker lidt bombastisk/dramatisk, men oplever du/I at ovenstående bliver overholdt i en dansk kontekst?

mhg
Indlæg: 381
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Fra FN's Verdenserklæring om Menneskerettighederne

Indlæg af mhg » 18.06.2024 07:03:51

Jeg vil tro, at dem der får afslag på at få en ægteskabsattest ikke føler at denne rettighed bliver overholdt.

Erklæringen indeholder ikke noget om at ægteskab mellem to personer af forskellig nationalitet giver dem ret til at bo i hvilket af der to lande, de ønsker.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

DanmarkNepal
Indlæg: 20
Tilmeldt: 08.07.2022 23:02:38

Re: Fra FN's Verdenserklæring om Menneskerettighederne

Indlæg af DanmarkNepal » 20.06.2024 16:09:25

Selv bor jeg ikke i Danmark og har ikke planer om at gøre det. Det har min kone heller ikke. Jeg taler udelukkende om selve vielsen, som man forsøger at forhindre.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3264
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Fra FN's Verdenserklæring om Menneskerettighederne

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.07.2024 20:58:03

De danske myndigheder har sat nogle krav op for at forhindre dels tvangsægteskab, dels arrangerede ægteskaber. At de stiller nogle krav op, er der i sig selv ikke noget i vejen for, og det er heller ikke i strid med verdensmålene. Men det kan selvfølgelig godt diskuteres, hvorvidt de forskellige elementer i kravene er uforenelig med verdensmålene og menneskerettighedskonventionen.

Hvis vi for eksempel tager kravet om, at at parret skal have kendt hinanden i omkring et år forud for vielsen, kan man sige, at det krav kunne gå for langt. For der er vel forskel på, om man har boet sammen i hele perioden, eller om man kun har besøgt hinanden et par gange om året i kort tid ad gangen. Og, ja, det gør da en forskel. Men pointen fra lovgivers side er, at jo længere tid et par har kendt hinanden og været fysisk sammen, jo bedre kender man også hinanden. Hvorimod dem, der bliver "gift ved første hik", stort set ikke kender hinanden, og risikoen for proforma derfor er overhængende.

For mit eget vedkommende er det største problem, at har myndighederne først hevet proforma-kortet op ad skuffen, er det i praksis fuldstændig umuligt at få den ned i skuffen igen. Jeg har set masser af par, som har fået proforma-kortet smidt i hovedet, og uanset hvor meget de tager til genmæle, får de ikke et ben til jorden, for myndighederne fastholder anklagen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar