Skal man blive i Sverige under ansøgningen?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fribo
Geografisk sted: Danmark

Skal man blive i Sverige under ansøgningen?

Indlæg af Fribo » 10.01.2009 14:59:08

Hej.
Min mand har ansøgt om opholdskort i Sverige gennem eu-reglerne, og vi venter nu på svar. Hans 3 måneders turistvisum udløber i næste uger.

Må han derefter forlade Sverige så vi kan tage på ferie til f.eks. Berlin eller skal han blive i Sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.01.2009 16:02:15

Under processuelt ophold må man ikke forlade landet.

Hvis visum er udløbet, og han ikke har fået en opholdstilladelse, må han derfor blive hjemme i Sverige.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 11.01.2009 00:51:29

Hej.
Ja reelt set maa han ikk engang tage til dk, hvis man skal fölge reglerne helt, för han har faaet sit opholdskort.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.01.2009 04:51:42

Som andre har været inde på, må din mand ikke rejse til andre EU-lande, så længe han er på processuelt ophold i Sverige. Uden at det skal lyde som en opfordring, er grænsekonstollen jo dog meget begrænset mellem Sverige, Danmark og Tyskland, så man kan selvfølgelig vælge bare at tage chancen, hvis det er meget vigtigt at komme til Berlin eller København. Men der er jo altså også en risiko for, at din mand kan blive bedt om at vise sit pas af det almindelige politi, hvis han ser "sortsmusket" ud og færdes på offentlige steder som f.eks. det indre København eller Berlin. Og så vil fanden jo også være løs i Laksegade.

Uden at jeg ved det med sikkerhed, vil jeg til gengæld tro, at det er fuldt legitimt at rejse tilbage til sit hjemland eller et 3. land udenfor Schengen, medens en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne bliver behandlet. Men det er muligt, at "bordet fanger" i den situation, d.v.s. at man i så fald først kan komme ind i Schengen igen, når ansøgningen er færdigbehandlet.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Er det sandt?

Indlæg af Nordstjernen » 10.02.2009 23:15:50

fundiver199 skrev:Uden at jeg ved det med sikkerhed, vil jeg til gengæld tro, at det er fuldt legitimt at rejse tilbage til sit hjemland eller et 3. land udenfor Schengen, medens en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne bliver behandlet. Men det er muligt, at "bordet fanger" i den situation, d.v.s. at man i så fald først kan komme ind i Schengen igen, når ansøgningen er færdigbehandlet.
Er der nogen, der kan be- eller afkræfte denne oplysning?? Det troede jeg ellers ikke var muligt, eftersom man vel skal stå til rådighed i Sverige, mens man venter?

-NS

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.02.2009 23:59:01

Man kan ved henvendelse til Migrationsverket få et stempel i sit pas, der giver lov til at indrejse til Sverige igen under processuelt ophold.

Det vil typisk være i akutte situationer ved alvorlig sygdom/dødsfald i familien i ens hjemland, hvor man så kan tage hjem på besøg og vende tilbage til Sverige efterfølgende, selv om man endnu ikke har fået en svensk opholdstilladelse. Et sådant stempel gælder dog alene til indrejse til Sverige, man kan altså ikke rejse ind via fx Københavns lufthavn.

Nordstjernen

Indlæg af Nordstjernen » 11.02.2009 00:07:01

skaanebo skrev:Man kan ved henvendelse til Migrationsverket få et stempel i sit pas, der giver lov til at indrejse til Sverige igen under processuelt ophold.

Det vil typisk være i akutte situationer ved alvorlig sygdom/dødsfald i familien i ens hjemland, hvor man så kan tage hjem på besøg og vende tilbage til Sverige efterfølgende, selv om man endnu ikke har fået en svensk opholdstilladelse. Et sådant stempel gælder dog alene til indrejse til Sverige, man kan altså ikke rejse ind via fx Københavns lufthavn.
Okay og i øvrigt tak for det hurtige svar.
Hvad så hvis der er forholdsvis kort tid tilbage inden man må formode at få et svar på ansøgningen? Er et sådant stempel så nødvendigt, hvis man altså får et ja? Jeg mener altså at rejse tilbage til Sverige i tilfælde af et ja på ansøgningen, og ellers blive i min mands hjemland. Giver det mening?

-NS

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.02.2009 00:53:21

Du bør under alle omstændigheder kontakte Migrationsverket og aftale det med dem.

Hvis man har indgivet ansøgning i Sverige og afventer svar på ansøgningen, og man så vælger at rejse ud af Sverige og hjem, så skal den svenske ambassade/konsulat jo underrettes af Migrationsverket, når opholdstilladelsen bevilges, og man skal have sin sticker eller EU-opholdsbevis udstedt af ambassaden.

Nordstjernen

Indlæg af Nordstjernen » 11.02.2009 00:59:57

skaanebo skrev:Du bør under alle omstændigheder kontakte Migrationsverket og aftale det med dem.

Hvis man har indgivet ansøgning i Sverige og afventer svar på ansøgningen, og man så vælger at rejse ud af Sverige og hjem, så skal den svenske ambassade/konsulat jo underrettes af Migrationsverket, når opholdstilladelsen bevilges, og man skal have sin sticker eller EU-opholdsbevis udstedt af ambassaden.
Mange tak for svarene!

-NS

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 27.03.2009 22:36:07

Hvor længe går der egentlig fra man søger opholdskort i sverige til det kommer?

Min kone og jeg står i den situation at hun skal hertil (Sverige) på processuelt ophold, idet hun har brugt sin schengen kvote... og vi kan som jeg forstår det ikke flytte viddere til DK efter 10 uger, da hun ikke må forlade sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2009 08:32:14

Normalt udsteder Sverige et opholdskort i løbet af højest 3 måneder og nogle gange mindre. For signaturen "LM" tog det f.eks. bare 6 uger. 3 måneder er 13 uger, så det gør ikke den helt store forskel, hvis man alligevel ønsker, at ægtefællen skal være sammen med en i de 10 uger, hvor man under alle omstændigheder skal bo i Sverige.

Og ærlig talt er det måske det rareste og sikreste at få udstedt et opholdskort til sin ægtefælle i det andet EU-/EØS-land, selvom det ikke er strengt nødvendigt. Så i jeres tilfælde, hvor din kone måske kan komme til Sverige 2-3 uger efter, at du er flyttet dertil, så skal du måske gå efter at blive i Sverige i 4 måneder, så der med sikkerhed er tid nok tid, at de svenske myndigheder kan nå at udstede både visum og opholdskort til din kone.

Det er i hvert fald surt at have sagt sin bolig op og så stå i en situation, hvor man får en masse bøvl med myndighederne, fordi konen hverken har visum eller opholdskort, som giver hende ret til at rejse ind i Danmark.

Principielt set kan dette problem dog løses ved at søge om et visum på den danske ambassade i Stockholm, inden man flytter til Danmark. Men så skal man også have ulejlighed og udgifter med det, oven i alt det andet papirarbejde. Og man skal leve med usikkerheden om, hvor længe den danske ambassade vil være om at udstede et visum.

Så mon ikke det var rarere i stedet at bruge den tid på nogle mere fornøjelige gøremål, som f.eks. at invitere kæresten lidt ud i det Malmøske restuations- og natteliv, medens I venter på hendes opholdskort, eller tage på weekendudflugter til nogle af de mange dejlige steder, som der findes i Sverige?

Se det som en oplevelse, at I får 2-3 måneder sammen i Malmø, og ikke som en straf, der skal overstås så hurtigt som muligt.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 28.03.2009 10:50:57

Hej igen,

Ok. Nu opholder min kone sig i Thailand for tiden, og de lange timer alene har givet mig masser af tid til at læse op på reglerne.

Og så gik jeg lige lidt i panik over at man ikke kan flytte til Danmark efter de 10 uger fordi lejekontrakten kun gælder til og med september (dvs. ca. 5 måneder efter hun har sluttet sig til mig).

Men hvis der kun går 3 måneder er vi jo næsten tilbage til den oprindelige køreplan - var lidt bange for 6-7 måneder med dertilhørende problemer med at finde ny bolig og flytte IGEN!

Besvar