HJÆÆÆLP MIG!!!!!!!!

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dilava

HJÆÆÆLP MIG!!!!!!!!

Indlæg af Dilava » 03.02.2009 22:56:26

Hej jeg er en ung pige som har et stort problem:(
Min forlovede er kommet til Dk med et turist visum i december men hans visa udløber her i slutnigen af februar, det er her vores store problem opstår. Vi havde tænkt os at flytte til malmö, leje hus osv og på den måde følge de svenske regler for ophold og familesammenføring. Men da jeg DESVÆRRE ikke har kunne finde arbejde, selvom jeg har gjort ALT hvad der kunne forlanges af mig. Derudover har vi ikke haft tid nok til at klarer alt dette. Nu stor vi her uden at vide hvad vi skal gøre :(
Vi har bestilt tid på rådhuset og skal giftes næste uge, men kan det hjælpe os på nogen måde? Hvad kan jeg gøre for at vi ikke bliver skilt fra hinanden?
Han kan ikke søge om ophold i dk eller sverige på nuværende tidspunkt, og han må IKKE sendes tilbage til hjemlandet da myndighederne vil sende ham til militæret! HVAD SKAL VI GØRE??????????????????????
Vil finde en løsning hurtigst muligt

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2009 23:27:03

Kan I evt. klare jer, hvis du studerer og får SU? Og nøjes med et billigt værelse i Malmø i første omgang? Mange uddannelsesinstitutioner har netop begyndt et nyt semester nu og tager ofte nye studerende ind i løbet af den første uge, når der er ledige pladser. Det giver dig også lidt tid til at finde et studiejob/fuldtidsjob, så økonomien kan blive lidt bedre.

aspirations345

Indlæg af aspirations345 » 04.02.2009 03:34:48

Ja som skaanebo siger, vil det være en god ide at tage en uddannelse.
SU giver 5200 kr før skat plus må du tjene 7200 kr før skat om måned, og så må du også låne 2400 kr fra SU. Det giver mindst 10400 kr om måned efter skat,tror jeg, hvis du kan finde et studiejob, måske weekendvagter på plejehjem, eller som opvasker.
Håber I finder ud af det, men det bliver dyrt at pendle fra malmø hverdag. Prøv at kigge på www.formidlingen.dk, de har mange jobs der som handicaphjælper, ledsager,o.s.v. Lønnen er 118 kr i time,plus tillæg, og løn under oplæring, plus forskellige kursus med løn, og der er mangel på arbejdskræft der. Hvad gør man ikke for kærlighed!

Dilava

Indlæg af Dilava » 04.02.2009 11:49:57

Efter jeg fandt ud af jeg skulle arbejde fuldtid for at kunne tjene nok til at flytte til malmö og forsørge mig selv og min forlovede meldte jeg mig ud af mit studie. Det er den største fejl jeg har begået for det var ik nogen god idé eftersom jeg stadig ik har et fast arbjede :( Nu får jeg heller ikke SU men min familie er villige til at hjælpe mig når det gælder penge.
Det er sååå fustrerende, hvis bare der var andet jeg kunne gøre ville jeg ikke vente 1 sekund.

aspirations345

Indlæg af aspirations345 » 05.02.2009 18:14:22

Hej Dilava,
Godt at høre at din forældre vil hjælpe dig økonomisk. Der er ikke mange forældre der gider det, så du er heldig.
Men, prøv at komme tilbage til en uddannelse. Det vil tage din forlovede/mand mindst 3 år før han har lært dansk og fået et rimelig betalt job i dk, men du kan gøre en uddannelse færdig på 2,3 år(IT-datamatiker), eller 3,5 år (sygeplejerske, radiograf, bioan alytiker, o.sv), alle jobs giver mindst 28,000 kr om måned i løn, og så er din fremtid sikret.
Pas på ikke at blive gravid mens du er arbejdsløs og uden for studie, du vil ikke få noget økonomisk stotte i denne situation, plus vil det gør det liv mere stresset.

Dilava

Indlæg af Dilava » 06.02.2009 20:14:15

Da der ikke er lang tid til hans visa udløber vil vi finde den hurtigste løsning på vores problem. Det er svært at starte på en uddannelse her og nu da de fleste begynder til sommer. Den mulighed vi har foran os nu er at han kan søge om ophold i dk indtil jeg får lejlighed i malmø og job i dk, til den tid (1-2 mdr) vil jeg kunne søge om familiesammenføring til os i sverige...hvis jeg ik tager helt fejl. Jeg vil bare ungå at han skal rejse væk fra mig igen det er 2 gang vi skilles fra hinanden :( Har du andre foreslag vil jeg meget gerne hører dem, for er desperat efter hjælp.....

aspirations345

Indlæg af aspirations345 » 06.02.2009 21:48:39

Hej Dilava,
Du har hørt om EU retten ikke? Jeg troede at I havde økonomisk problemer. Men hvis dit sprøgsmål er, hvordan I kan bo sammen uden at blive skilt fra hinanden, så skal I bruge EU regler. Bo i et andet EU land i mindst 10 uger, og komme tilbage til dk, og søge om familiesammenføring efter EU regler, hvis de giver afslag kan I klage, eller bo i Malmø som mange andre gøre, og læse/ arbejde i Dk.
Du kan læse om EU regler og familiesammenføring her på forum, eller på nyidanmark.dk.

Dilava

Indlæg af Dilava » 07.02.2009 22:43:33

Ja jeg kender godt til EU-reglerne derfor vil vi også søge om familesammenføring i sverige, mens jeg kan sørge for de nødvendige betingelser indefor EU-reglerne såsom bolig, fast arb osv. Derefter kan min forlovede og jeg tage til Malmø og søge familiesammenføring derfra.
Da alt dette tager tid, må han søge om ophold i dk mens jeg kan dække de betingelser der kræves af mig. Jeg vil ikke have han skal reje væk til et andet land, derfor vil jeg gøre alt for at det skal undgås. :(
Det er VIRKELIG stressende ikke at være i stand til at gøre noget ved sin situation, specielt nu hvor det er utrolig svært at finde arbejde på grund af finanskrisen. Håber på det lykkedes snart og at vi har heldet med os..

Besvar