Svensk statsborgerskab
-
Svensk statsborgerskab
Hej. Jeg er dansker, og hvis jeg og min ikke EU partner flytter til sverige, og bosaetter os sammen der, hvor mange aar skal vi saa bo der foer han kan ansoege om svensk statsborgerskab?
Og samme sporgsmaal til tyskland ogsaa?
Mvh
Forresten tusind tak for al den hjaelp man faar herinde:)
Og samme sporgsmaal til tyskland ogsaa?
Mvh
Forresten tusind tak for al den hjaelp man faar herinde:)
-
Re: Svensk statsborgerskab
Forresten har vi vaeret gift i to aar, jeg ved ikke om det betyder noget??
Det tager som udgangspunkt 5 år i Sverige at blive svensk statsborger, medmindre du selv bliver svensk efter to år, for så vil han kunne blive svensk efter tre år.
Lovgivning i Tyskland kan jeg desværre ikke hjælpe med.
Lovgivning i Tyskland kan jeg desværre ikke hjælpe med.
-
Tak for din hjaelp
Hvis det tager mig to aar at blive svensk, og saa tager det ham tre aar at blive svensk, saa bliver det ialt fem aar haha
Hvis det tager mig to aar at blive svensk, og saa tager det ham tre aar at blive svensk, saa bliver det ialt fem aar haha
Ja, det kunne man tro, men faktisk regner de ikke sådan.
Lad os sige, I flytter til Sverige i år. Det betyder, du kan søge om svensk statsborgerskab i 2023. Og når du så er svensk, vil din mand faktisk kunne søge om svensk statsborgerskab allerede i 2024, når I har boet sammen uafbrudt i tre år.
Lad os sige, I flytter til Sverige i år. Det betyder, du kan søge om svensk statsborgerskab i 2023. Og når du så er svensk, vil din mand faktisk kunne søge om svensk statsborgerskab allerede i 2024, når I har boet sammen uafbrudt i tre år.
-
Hej skaanebo. Tusind tak for din hjaelp.
Husk, der er nogle betingelser for at få svensk statsborgerskab, bl.a. må man ikke have forfalden gæld til inddrivelse hos fogeden, og man må heller ikke være dømt for noget kriminelt. Desuden skal man kunne dokumentere, hvad man har levet af i de forgangne to/tre år.
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Tysk statsborgerskab kan en udlænding, som ikke er gift med en tysk statsborger, først gøre sig håb om efter 8 års bopæl, bestået sprogprøve, ren straffeattest for alle 8 år og bevis for at have været selvforsørgende i alle 8 år.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Min kone har EU opholdskort. Hvis jeg nu søger om svenskpas, kan min kone søge om Svensk pas når hum har boet i Sverige i 3 år eller skal hun søge fra ny om opholdskort med svenske regler? Er lidt forvirret.
Forudsætningen for at få statsborgerskab er, at man først har opnået permanent ophold. Og hvis I kun har søgt om opholdskort efter EU-regler, tager det 5 år, før hun får permanent ophold.
Men der er regel om pas efter 3 år men svensk lov. Vil det betyde min kone skal have et byt opholdskort efter svenske regler først, og derefter kan søge pas?
Hun har eu opholdskort på 5 år nu.
Hun har eu opholdskort på 5 år nu.
Ja, hvis der ikke er søgt om opholdstilladelse allerede, tager det mindst 2 år at få permanent opholdstilladelse og derefter kan man så søge om statsborgerskab, hvis man har boet uafbrudt i Sverige i mindst 5 år eller 3 år, hvis man er gift/sambo med en svensker.