Arbejde i DK.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
worthy42

Arbejde i DK.

Indlæg af worthy42 » 01.02.2009 15:12:17

Hejsa. Min kone (som er fra Thailand) og jeg har nu boet 5 år i Sverige og min kones ans. om PUT ligger hos migrationsverket. Det har taget en del længere end vi havde regnet med (pt. 3 mdr.) men vi håber og forventer at der snart sker noget. Mit spøgsmål er så, når og hvis det kommer, kan hun så påbegynde arbejde i DK. Eller skal hun have svenskt pas før at det gir mulighed for at arbejde i DK?

Hvis hun ikke opnår PUT, hvordan stiller man sig så? Skal hun så rejse hjem og så søger man om EU ophold igen forfra?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2009 15:55:12

Din kone skal have svensk statsborgerskab for at arbejde i Danmark, hvis I bor i Sverige. At få PUT burde være en ren formsag, hvis grundlaget for hendes ophold stadig eksisterer. D.v.s. hvis hun stadig bor sammen med dig, og I i øvrigt opfylder de få krav, som der er.

I kan i princippet når som helst flytte til Danmark, hvis din kone gerne vil arbejde i Danmark, og søge FS efter EU-reglerne. Men da I allerede har boet 5 år i Sverige, burde I nok overveje at blive i Sverige, til din kone har fået svensk statsborgerskab.

Flytter I til Danmark inden da, så starter I helt forfra med 5 års midlertidig opholdstilladelse, og der går p.t. mindst 9 år, før man kan blive dansk statsborger.

worthy42

Indlæg af worthy42 » 01.02.2009 16:09:51

Ok, tak for svaret. Lidt ærgeligt da min kammerat står og skal bruge et par hænder i sit firma og gerne ville ansætte min kone i DK. Mht. flytning til dk. Så bliver det ikke lige forløbigt da vi lige har købt ny lejlighed i Sverige og befinder os godt her.

Kan vi forvente at komme ind til en samtale vedr. PUT eller får man det normalt med posten?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2009 16:46:27

Ja det er ret ærgerligt - og også uforståeligt i betragtning af den mangel på arbejdskraft, som vi havde indtil for få måneder siden - at Danmark ikke tillader 3. lands borgere, som bor i andre EU-lande, at pendle over grænsen til Danmark og arbejde. Men det er et led i hele den "Dansk Folkeparti" politik, som desværre har sejret på udlændingeområdet de sidste 10 år.

Skal din kone arbejde for din vens firma i Danmark, medens I bor i Sverige og hun er thailandsk statsborger, kan dette desværre kun lade sig gøre på måder, som er ulovlige. Såsom at hun arbejder på en anden persons danske skattekort eller slet og ret arbejder sort. Men det er jo noget værre snavs at rode sig ud i.

worthy42

Indlæg af worthy42 » 01.02.2009 17:24:09

Ja, vi er ikke interesseret i at udsætte hverken min ven eller min kone for problemer som det kan medføre.

Mht. PUT. Når man først har det, hvor længe skal man så forvente der går når man søger om svenskt pas? Vi vil søge så snart det kommer i hus, men der er som skrevet gået lidt tid med det. Jeg tjener helt fint, nok til at vi snilt klarer den, især her ovre. Men min kone er først for nyligt begyndt på skole da de seneste 5 år er gået med at finde løsninger og vi har haft dilemmeaer om hvor vi skulle bo. Derfor har hun været hjemme og vi har hele tiden udskudt at hun skulle i skole da det ville være noget rod hvis vi skulle flytte tilbage til dk. Nu har vi afgjort en gang for alle at blive i sverige. Men i den forgangne periode mangler der så at sige papirer på job og skolegang da der ikke har været noget. Det har været hjemmegående for hendes vedkommende. Hvad mener du/i mht. om det skulle blive et problem når vi skal søge om svenskt pas? (i forventning om at PUT går igennem)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.02.2009 19:15:11

Sverige er ret liberal med at give statsborgerskab - det vigtigste er, at man ikke er dømt for noget kriminelt, og at man ikke skylder det offentlige penge.

Når det er sagt, er det et meget subjektivt skøn fra en sagsbehandler, om din kone vil opfylde kravene til at få svensk statsborgerskab, hvis hun så at sige ikke taler et ord svensk og intet har gjort for at integrere sig i det svenske samfund. I kan naturligvis forsøge, og får I afslag, må din kone så gøre en større indsats for at integrere sig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2009 23:22:55

Uden at kende noget som helst til de svenske myndigheders praksis m.h.t. at tildele statsborgerskab, så ville jeg nok selv vente, indtil der var blot en smule positivt at vedlægge ansøgningen.

Altså at din kone har lært i hvert fald lidt svensk (dokumenterbart via deltagelse i kursus) samt haft job i Sverige i bare nogle få måneder. Selvfølgelig kan man bare søge igen senere, hvis man får afslag, men det er vel trods alt altid lidt af en psykisk nedtur at få "nej".

worthy42

Indlæg af worthy42 » 05.02.2009 18:24:48

:P Så kom den PUT vi har gået og ventet på idag! :P Pyha hvor er det en lettelse.

Besvar