Haster! Aflevering af ansøgning uden lovligt ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Haster! Aflevering af ansøgning uden lovligt ophold

Indlæg af azade » 25.01.2009 23:49:06

Jeg har akut brug for et svar idet jeg har gået og planlagt noget, der nu viser sig måske ikke at være muligt.

Min mand har ikke fået opholdskortet i hus endnu i Sverige, men vi står uden tag over hovedet d. 1. februar, så derfor havde vi planlagt at tage til den danske ambassade i Stockholm på tirsdag for at aflevere vores ansøgning om FS efter EU-reglerne.

Jeg har hele tiden troet at min mand så ville få processuelt ophold i Danmark efter indgivelse af ansøgningen, men det er åbentbart et uklart område. I morgen vil jeg ringe til US men tvivler på at få et klart svar fra dem.

I tråden her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/php ... um.php?f=7
står der så (godt nok Danmark -> Sverige), at man kan rejse ind i landet og straks indgive ansøgningen.
Vil det så sige, at vi kan tage til København og indgive vores ansøgning der i stedet?
Jeg er nemlig helt sikker på, at US ved et foredrag sagde, at man ikke behøver at have lovligt ophold for at indgive en ansøgning.
På den anden side står der i ansøgningsskemaet, at US i visse tilfælde kan nægte at modtage en ansøgning.

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro og føler efterhånden at vi bliver drevet godt rundt i manegen. Vi står og skal til Stockholm om knap to dage og så dukker der igen forhindringer op.

Hvis min mand ikke kan indrejse i Danmark efter at have indgivet ansøgningen i Stockholm, kan han så bare vente i Sverige indtil den svenske OT kommer? Eller kan man heller ikke have to sager løbende (en i DK en i SE) på samme tid, for så kan han jo hverken opholde sig i DK eller SE efter indgivelse af ansøgningen og så kan vi jo starte helt forfra.

Håber ikke indlægget er så forvirrende som jeg føler mig lige nu.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.01.2009 00:04:07

Hvis I har søgt om svensk opholdsbevis, kan din ægtefælle blive boende i Sverige, indtil han/hun får svar på sin ansøgning, og Migrationsverket får jo intet at vide fra Danmark om, at han/hun evt. også har søgt om opholdsbevis til Danmark. Men flytter din ægtefælle adresse fra Sverige til Danmark, vil den svenske ansøgning automatisk blive annulleret.

De enkelte tilfælde, jeg kender til, hvor folk har fået afslag på en opholdstilladelse i Danmark og derfor i huj og hast har måttet flytte til Sverige, fordi den udenlandske parts opholdstilladelse var udløbet, og man hverken havde gyldigt visum eller opholdstilladelse, har det været sådan, at man først har fået en telefonisk aftale med Migrationsverket, hvor de altså indvilgede i rent undtagelsesvist at modtage ansøgningen om EU-opholdsbevis til Sverige.

Man kan altså ikke som tredjelandsborger på processuelt ophold i Danmark uden videre rejse til Sverige. Et processuelt ophold gælder jo kun for det land, hvor der er indgivet ansøgning, og det varer kun, indtil der er truffet afgørelse i sagen. Ved afslag skal man altså rejse ud (hjem). De svenske myndigheder har dog ofte været meget forstående og behjælpelige i sådanne situationer, men langtfra altid! Der har også været sager hvor fx afviste asylansøgere i Danmark har rejst til Sverige for at gifte sig med en dansker, men er blevet arresteret inden de kunne blive gift på rådhuset, fordi de simpelthen opholdt sig ulovligt i Sverige.

Vi befinder os med andre ord i ukendt farvand. Det sikreste ville absolut være, hvis I bliver boende i Sverige i mindst 70 dage og venter på at få et svensk EU-opholdsbevis, inden I søger til Danmark.
Senest rettet af skaanebo 26.01.2009 01:22:10, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2009 01:02:21

Som Skaanebo skriver, er det helt klart nemmest og sikrest, hvis man gennemfører flytningen fra Sverige til Danmark på et tidspunkt, hvor ens ægtefælle rent faktisk har lov til uden videre at rejse ind i Danmark uden først at skulle have udstedt et visum eller anden form for indrejsetilladelse. D.v.s. hvor ægtefællen enten opholder sig i Sverige på et gyldigt turistvisum, eller har fået udstedt en opholdstilladelse / opholdskort i Sverige.

Tager vi udgangspunkt i selve Opholdsdirektivet, så er jeres situation den, at din ægtefælle p.t. ikke har noget visum eller andet, som giver hende ret til at indrejse i Danmark. Hvis du som EU-borger flytter til Danmark og afleverer en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne til de danske myndigheder, så er deres første pligt derfor hurtigst muligt at udstede et visum til din ægtefælle, så hun kan slutte sig til dig.

Men de skal altså først udstede et visum, før hun må rejse ind i Danmark, og sprøgsmålet er, om de i virkeligheden ikke har lov til at være både uger og måneder om den opgave, uden at det for så vidt er i strid med Opholdsdirektivet?

Og i den tid vil hun jo befinde sig i lidt af et ingenmands land, idet hun er i Sverige, hvor hun kun har lov til at være, fordi det var meningen, at I skulle bo der sammen. Og i og med, at du allerede er flyttet videre til Danmark, så er grundlaget for hendes processuelle ophold i Sverige jo for så vidt faldet bort.

Uden at jeg ved det med sikkerhed, kan der derfor sagtens foreligge en situation, hvor din ægtefælle principielt set burde rejse helt ud af Schengen og afvente, at de danske myndigheder udsteder det visum til hende, som de skal.

Som Skaanebo skriver kan myndighederne - i dette tilfælde de danske - jo så være mere eller mindre forstående overfor situation og f.eks. acceptere at lade din ægtefælle rejse ind i Danmark og tildele hende processuelt ophold, selv om hun strengt taget ikke er i besiddelse af noget papir, som giver hende ret til at sætte foden på dansk jord.

Men her kan man vel godt frygte, at de danske myndigheder måske generelt vil være mindre forstående end de svenske. Det er jo ikke med deres gode vilje, at danske statsborgere overhovedet benytter EU-reglerne i Danmark.

EU-reglerne sikrer jer således, at I kan bo sammen i Danmark, hvis I ønsker dette. Men de sikrer ikke, at I kan slippe for at vente på, at de danske myndigheder udsteder et visum, som giver din ægtefælle lov til at rejse ind i Danmark, hvis hun ikke har denne ret i forvejen. Og det har hun ikke, hvis hun befinder sig i Sverige på processuelt ophold.

azade

Indlæg af azade » 26.01.2009 02:25:56

Mange tak for jeres svar begge to, de er guld værd!

Dvs. at vi må blive her i Sverige indtil min mands opholdskort foreligger? Vi har ventet i to måneder på det nu, så der burde snart ske noget.
I så fald må vi finde en crash-løsning her i Sverige indtil da.

Men vi kan altså godt søge om opholdskort i Danmark også, og derefter flytte til Danmark når opholdskortet fra Sverige kommer?

Jeg ringer i alle tilfælde lige til US i morgen for at høre, om der ikke er mulighed for at få processuelt ophold hvis vi indgiver ansøgningen i Stockholm.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.01.2009 15:09:42

I kan sagtens søge om EU-opholdsbevis til Danmark, men være bosat i Sverige. I får så 6 måneder til faktisk at flytte fra Sverige til Danmark, når I får tilsagn om et dansk EU-opholdsbevis.

Hvad sagde Udlændingeservice, da du talte med dem i dag?

azade

Indlæg af azade » 26.01.2009 20:54:13

US kunne ikke komme med et opklarende svar, men de sagde dog at de "helst ser, at man bliver i det land som man har indgivet ansøgningen i" - og et held og lykke blev det også til :D

Senere fik jeg fat i vores sagsbehandler på Migrationsverket, som var utrolig sød. Hun sagde at sagen lå klar, således at min mand vil få opholdskort i denne eller læste uge.
Så vi har besluttet at finde en lappeløsning indtil da og vente med at indgive ansøgningen om dansk opholdskort indtil min mand kan rejse ind i landet. Lidt surt med de togbilletter til Stockholm...

Jeg vil helt klart anbefale andre i fremtiden, at de er sikre på at have tag over hovedet indtil opholdskortet foreligger eller tage tilbage til Danmark efter de 70 dage så ægtefællen stadig har indrejsestilladelse.
Det har kostet en hel del unødvendige søvnløse nætter.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2009 21:19:59

azade skrev:Jeg vil helt klart anbefale andre i fremtiden, at de er sikre på at have tag over hovedet indtil opholdskortet foreligger eller tage tilbage til Danmark efter de 70 dage så ægtefællen stadig har indrejsestilladelse.
Det har kostet en hel del unødvendige søvnløse nætter.
Det er også lige præcis den lære, som jeg vil anbefale andre at drage af jeres historie. Tænkte på at skrive det i mit første svar men lod være, da der jo ikke er nogen grund til at træde på én, som allerede ligger ned :)

Men det lyder da godt, at I kan forvente at få et svensk opholdskort allerede om 1-2 uger. Så må I jo flytte på vandrehjem eller lignende i mellemtiden. Eller finde en sofa hos nogle venner, som I kan overnatte på. Det kan man godt klare, når det kun drejer sig om nogle få uger.

azade

Indlæg af azade » 26.01.2009 23:10:27

Ja det skulle ikke være så svært at ordne noget overnatning i så kort tid. Jeg tvivler på at den svenske udlejer vil give besked når brevet om opholdskortet kommer, men der har også været post der aldrig kom frem til os før fx fra Skatteverket, så jeg må bare prøve at ringe til Migrationsverket løbende.

Jeg har i øvrigt fået en utrolig positiv indstilling til de svenske myndigheder og tvivler på om vi skulle have satset på en fremtid her i stedet.

Håber der er nogen, der kan tage ved lære af vores historie, så kan de i al fald slippe for noget af usikkerheden, der nok altid er forbundet med proceduren. Det er rart at man kan finde nogle svar her på forummet så man kan rejse sig fra støvet igen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2009 07:50:26

I kan vel stadig nå at ændre jeres planer og blive i Sverige i en længere periode, det kræver jo så blot, at I relativt hurtigt finder et nyt sted at bo.

Og ja det er da bestemt en overvejelse værd helt "frivilligt" at vælge at bo i Sverige fremfor Danmark. Lige nu er fordelene endda ekstra store p.g.a. den lave svenske krone, som betyder, at en dansk løn virkelig har stor købekraft i Sverige. For dansk-udenlandske par reduceres den fordel dog betydeligt ved, at den udenlandske part ikke må arbejde i Danmark men kun i Sverige. En holdning og adfærd fra de danske politikeres side, som jeg i øvrigt kun kan ryste inderligt på hovedet over.

Tænker man rigtigt langsigtet, kan den udenlandske part dog blive svensk statsborger efter 5 år, og så er der for alvor mulighed for at have en høj levefod ved, at begge parter pendler over grænsen til Danmark og arbejder.

Man må dog forvente, at de meget store prisforskelle, som der lige nu er mellem Danmark og Sverige, på sigt vil blive mindre igen. Enten fordi den svenske krone vil styrkes, når finanskrisen er overstået, eller fordi den svage krone vil medføre prisstigninger i Sverige, eller en kombination af begge dele.

Renset for afgifter sælges en del fabriksnye biler faktisk billigere i Sverige lige nu end de gør i det afgiftsplagede Danmark, og den situation vil næppe være holdbar på sigt. Kommer den svenske krone ikke tilbage, så vil bilproducenterne givetvis hæve deres priser i Sverige over en årrække, og tilsvarende gælder for alle mulige andre varer.

Men lige nu og her kan man altså gøre nogle rigtig gode handler i Sverige, hvis man har penge at købe for. Og naturligvis ikke kun m.h.t. biler. Det gælder mere eller mindre for alting, og vigtigst af alt måske også for boliger, hvis man vel at mærke betaler kontant eller finansierer med et lån i danske kroner.

Besvar