familiesammenføring til sverige uden at være gift
hej jeg har købt hus i sverige og så vil jeg gerne ha min thai kærste op til mig og bo hun er 30år vi har kendt hinanden i 4 år og vi har en søn på snart 2 år.....og vi vil ikke giftes forløbig .....vi vil bo i sverige ........hvordan klare vi den......vil blive meget glad for noget hjælp!!!!!! jeg kan sku ikke finde udaf elle de regler!!
MVH
mac1900
MVH
mac1900
Hvis I ikke har boet sammen tidligere i mindst 18 måneder, har I kun et valg, og det hedder Sveriges nationale regler for familiesammenføring.
Læs ÆUG's vejledning til Sverigesløsningen på http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf
og læs mere på www.migrationsverket.se hvor du skal gå ind og læse teksterne som om du var svensk statsborger (ikke dansk, for så kommer du til EU-reglerne).
Læs ÆUG's vejledning til Sverigesløsningen på http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf
og læs mere på www.migrationsverket.se hvor du skal gå ind og læse teksterne som om du var svensk statsborger (ikke dansk, for så kommer du til EU-reglerne).
1000 tak skaanebo.....vi har boet sammen i thailand jeg ved ikke om det gælder!!!!!!!
Hvis I har boet sammen i mindst 18 måneder i Thailand og kan dokumentere det, kan I vælge at gøre brug af EU-reglerne i stedet, da I så er sidestillet med et ægtepar.
Det kan dog være mere fordelagtigt for jer at gøre brug af Sveriges nationale regler, for her vil I så ligeledes blive betragtet som et etableret par, og din sambo vil dermed kunne få en permanent svensk opholdstilladelse ved første ansøgning.
Forskellen mellem EU-regler og nationale svenske regler er i korte træk, at man ved EU-regler skal være selvforsørgende og kan indgive ansøgningen, mens tredjelandsborgeren opholder sig i Sverige. Ved brug af de nationale regler skal ansøgningen indgives i hjemlandet (Thailand), og din sambo må så vente der, indtil der er givet en opholdstilladelse. Man opnår dog en hurtigere permanent opholdstilladelse ved brug af de nationale regler, og i jeres tilfælde kan I muligvis få en permanent opholdstilladelse allerede ved første ansøgning.
Det kan dog være mere fordelagtigt for jer at gøre brug af Sveriges nationale regler, for her vil I så ligeledes blive betragtet som et etableret par, og din sambo vil dermed kunne få en permanent svensk opholdstilladelse ved første ansøgning.
Forskellen mellem EU-regler og nationale svenske regler er i korte træk, at man ved EU-regler skal være selvforsørgende og kan indgive ansøgningen, mens tredjelandsborgeren opholder sig i Sverige. Ved brug af de nationale regler skal ansøgningen indgives i hjemlandet (Thailand), og din sambo må så vente der, indtil der er givet en opholdstilladelse. Man opnår dog en hurtigere permanent opholdstilladelse ved brug af de nationale regler, og i jeres tilfælde kan I muligvis få en permanent opholdstilladelse allerede ved første ansøgning.
tak igen Skaanebo for de hurtige svar
.....har det noget at sige jeg er førtids pensionist efter en ulykke............og jeg kan godt stille en garanti...
men tak igen Skaanebo du er til stor hjælp herinde
men tak igen Skaanebo du er til stor hjælp herinde
Ved brug af Sveriges nationale regler stilles der ingen krav til jeres økonomi. Ved brug af EU-reglerne skal du som sagt være selvforsørgende, dvs. din førtidspension skal være tilstrækkelig stor til, at to personer + jeres barn kan leve af den (i praksis skal I nok have mindst 8000 SEK til overs at leve for om måneden, når alle faste udgifter er betalt).
Umiddelbart ville jeg dog i jeres tilfælde søge efter de nationale regler, hvis I ellers kan leve adskilt i de ca. 6 måneder, som det normalt tager at behandle en ansøgning via Sveriges ambassade i Bangkok
Umiddelbart ville jeg dog i jeres tilfælde søge efter de nationale regler, hvis I ellers kan leve adskilt i de ca. 6 måneder, som det normalt tager at behandle en ansøgning via Sveriges ambassade i Bangkok
Skaanebo skal jeg opholde mig i sverige imens vi søger eller kan jeg godt flyve til thailand så vi rejser sammen når vi få svaret jeg kan jo også tage med på ambassaden når hun søger.....lige meget var så gør vi det på den måde du siger..........Tak igen Skaanebo 
Som jeg har forstået det, har du allerede hus i Sverige og er også folkeregistreret i Sverige. Det sidste er sådan set det vigtigste, fordi du dermed også har et svensk personnr. Det skal I nemlig bruge, når din sambo indgiver ansøgning på ambassaden - du skal hente et personbevis på Skatteverket til formålet. Det må højst være en måned gammel, når det indleveres på ambassaden. Men du kan fint opholde dig i Thailand i nogle måneder. Du skal blot være opmærksom på, at Migrationsverket sender dig et spørgeskema med posten ca. en måned efter, at din sambo har været til samtale på ambassaden. Dvs. du skal sørge for at få videresendt eller læst din post i Sverige, mens du er i Thailand.
til Skaanebo
jeg flyver til dk på lørdag og gør handlen færdig på huset i malmø...jeg bliver i dk en 3-4 uger..... så skal jeg nok først lave mit svenske personnr 14 dage før jeg flyver tilbage til thailand og gå på ambassaden for der går jo nok hurtig en uge eller to før det kommer med posten!!!!
jeg flyver til dk på lørdag og gør handlen færdig på huset i malmø...jeg bliver i dk en 3-4 uger..... så skal jeg nok først lave mit svenske personnr 14 dage før jeg flyver tilbage til thailand og gå på ambassaden for der går jo nok hurtig en uge eller to før det kommer med posten!!!!
er der nogen af jer der kan finde det her link på engelsk så vil jeg være glad
http://www.migrationsverket.se/blankett ... T77_sv.pdf
http://www.migrationsverket.se/blankett ... T77_sv.pdf
Desværre. Men blanketten sendes jo også til dig med posten, hvis det ellers er relevant, og det er jeg som nævnt ikke så sikker på, at den er, fordi den blanket er beregnet for "nyetablerede forhold", og jeres vil sikkert regnes for at være et "etableret forhold". Det er også den forskel, der gør, at din sambo sikkert kan få en permanent opholdstilladelse ved første ansøgning.
Når du køber hus i Sverige, mener jeg, at du får et svensk personnr. med det samme. Du skal så blot sørge for at få et særligt personbevis "med ändamål uppehållstillstånd" påført
Når du køber hus i Sverige, mener jeg, at du får et svensk personnr. med det samme. Du skal så blot sørge for at få et særligt personbevis "med ändamål uppehållstillstånd" påført
Emne: familiesammenføring til sverige uden at være gift
tak igen Skaanebo for de hurtige svar........så der skal nok komme et par gode flaker rødvin din vej når jeg kommer på plads i sverig.....så jeg håber alt går godt og jeg husker det hele ....min hukomelse er lig med o efter min ulykke så det har taget mig så lang tid med bare små simple ting.....så jeg skal nok læse dine svar mange gange ........og jeg er over lykkelig jeg ha dem så mange tak det er godt at der rare mensker som dig Skaanebo som gider hjælpe en som mig 
til Skaanebo
hej skaanebo jeg kan ikke se nogen steder på det skema hvor hun skal skrive mit svenske personnr og adressen i sverige ....har jeg fådet fat i det forkerte skema......... det heder 114021 og for vors søn 112021 ...håber du/i kan hjælpe mig ......inden jeg flyver til dk i morgen så jeg har styr på alt inden jeg tager til sverige og ordner det sidste med hus!!!!!!!
til skaanebo
er det en fordel at vi flytter penge ind på min gærestes bankbog og viser eller er det lige meget jeg kan huske det gjorde vi da vi laved visum til dk for ferie eller skal de se noget fra mig som hun skal ha med.....tak igen for fin hjælp skaanebo