Dokumentation

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ProudLeb

Dokumentation

Indlæg af ProudLeb » 04.01.2009 10:52:15

Jeg læste på ny i danmarks hjemmeside at man som mulig dokumentation der var at vise for at man faktisk og reelt har boet i sverige var kvittering for huslejebetaling.

mit spørgsmål er vil det for mig så være bedst at betale dem kontant og få en hånskrevet kvitering, eller hellere overfør dem fra min svenske konto til udlejerens konto, og derfra får en udskrift på det eller håndskrevet kvitering.

Tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.01.2009 11:48:49

Det kan vel være hip som hap, det vigtigste er blot, at du kan dokumentere, at du har betalt husleje.

Har du en svensk bankkonto, og har din udlejer en svensk bankkonto, er det vel lettest blot at overføre?

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 04.01.2009 16:21:35

Tak Skaanebo.

Ja, jeg har boet i sverige for et par år siden.

Jeg har både svensk Cpr og Nordea Bank.

Jeg bor til fremleje, hos en som er rejst til chile, i 3 måneder.
Det passer mig perfekt, jeg fik hans bank konto, og har aftalt at jeg overføre huslejen til ham, når han kommer tilbage kan han skrive en kvitering for modtagelse af husleje.

jeg har været meget heldig med at finde lejligheden, jeg havde 15 dage til at finde en i.
men det går som smurt indtil videre.

ProudLeb

Skatteverket

Indlæg af ProudLeb » 09.01.2009 10:09:21

Hej Igen.

Jeg var hos skatteverket i går, for at anmelde flytning til sverige.

Der var et par spørgsmål som jeg var lidt usikker på.

Min kone har fået schengen visum i 90 dage, vi flytter til sverige i en 10-11 ugers tid. for at vende tilbage til dk og søge efter Eu-reglen.

i Spørgeskemaet bliver der spurgt om jeg er gift og om min make flytter med til sverige.

Det er vel mest rigtigt at skrive min kones oplysninger og at hun flytter med ik ?... min kone har ingen cpr. har det nogen betydning for om hun overhovdet skal registreres som med flyttende part, da hun kun er her på et schengen visum ?

Så er det jo det at man bliver spurgt om hvor lang tid man regner med at blive i sverige, jeg sagde til manden hos skatteverket at det nok blev ca 2 år. jeg skulle ved lægge kopi af vores kontrakt som jeg self. ikke havde på mig.

men på min kontrakt står der jo at jeg kun bor som fremleje indtil 31 marts. vil det være en hindring, eller skal jeg bare hentyde til at det kun er midlertidligt indtil jeg finder noget andet/permanent ?

Hos skatteverket sagde de at det er ved at være sidst kald hvis jeg skal registrere mig som flyttet til sverige d 01-01-09, (05-01-09) ellers vil de registere mig som flyttet til sverige fra den dag de modtager anmeldelsen. lidt skidt men jeg prøver at forhandle mig lidt frem med dem.

Men jeg tror ikk det vil betyde noget, da jeg har en kontrakt der siger fra 01-01-09, og jeg har bon'er og diverse kviteringer fra 6 januar.

Vi holdt nytår i dk og flyttede til sveirge 5 januar. vil det ikke for mig være bedst at have rent mel i posen og melde min flytning til sverige fra 5 januar. eller må jeg skrive 01 januar.

Jeg vil ikke gøre noget forkert, og for mig gør det ikke noget at det er 5 dage som ikke tæller, da vi stadig vil nå at bo i sverige ja faktisk 11-12 uger inden vi rejser tilbage i slutningen af marst.

Håber på god og hurtigt vejledningen, Specielt da jeg er typen der hurtigt bliver usikker.

Tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2009 10:22:15

For at blive folkeregistreret i Sverige, skal du ganske rigtigt have til hensigt at blive boende i Sverige i en rum tid - i praksis i over et halvt år. Når Folkbokföringen spørger om dokumentation for dine boligforhold skal du derfor vise dem din lejekontrakt og forklare, at du er på jagt efter en ny bolig fra april.

Du skal naturligvis skrive, at du er gift, hvis det er tilfældet, men du skal ikke skrive, at din kone flytter med, for hun opholder sig kun i Sverige på et turistvisum, og hvis du skriver, at hun flytter med, skal de se bevis på hendes opholdstilladelse fra Migrationsverket, og det virker ikke som om, I har til hensigt at søge om en svensk opholdstilladelse.

Når blot I bor og opholder jer i Sverige i mindst 70 dage, burde der ikke være nogen problemer i, at Folkbokföringen først registrerer jer som indflyttet pr. 5. januar.

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 09.01.2009 11:13:03

Hej Skaanebo.

Tak for hurtigt svar.

Det er sådan at jeg skal svare på civilstånd, hvis jeg er gift om min make er med flyttande eller ej med flyttande, her skal jeg så ud fra din forklaring krydse af i ej med flyttande ?

Jeg har fået 2 sæt papir, (1) som er Förfråga flyttning till sverige, og det andet (2) Anmälan flytting til sverige.

I nr (1) spørger de om jeg har familie (gift), jeg krydser af ved ja.

Neden under spørger de så om min familie (min kone) flytter med til sverige hvor jeg kan krydse af i, Ja , Nej, bor redan i Sverige, eller flyttar hit.
og jeg kan skrive hende namn og personnummer/födelstid.

eller hvis hun bor i udlandet kan jeg skrive hvilket land. og hvor ofte jeg besøger hende. antal dage pr. måned.

I nr (2) Spørger de om civilstånd hvor jeg krydser af ved Gift, og skriver min kone oplysninger ind, og så har jeg igen 3 muligheder, at hun er med flyttande, ej med flyttande, eller redan folkbokförd.

hvi jeg har forstået dig korrekt skaanebo.

Skal jeg, i Nr (1)

1. Skrive ja, jeg har familie.
2. Min kone flytter ik med til sverige.
3. Hvor er hun så bosat henne ? hvilket land som de spørger om, skal jeg skrive hos mine forældre i dk. ? for jeg har allerede svaret på at jeg ikke har tilgång til bostad i utlandet, men det er vel nok at jeg ikke er på kontrakt på en lejlighed i udlandet ik ?

det andet sær nr (2)

1. civilstånd = Gift
2. Ej Medflyttande.

det skulle passe ik ?

så der er kun lige det med hvor min kone så opholder sig henne. hmm.
JEG KUNNE JO SKRIVE AT JEG IKE ER GIFT ELLER HAR FAMILIE ?
håber ik jeg er tilbesvær skaanebo.

Tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2009 13:26:28

ja, din "maka är ej medflyttande"

"3. Hvor er hun så bosat henne ? hvilket land som de spørger om, skal jeg skrive hos mine forældre i dk. ? for jeg har allerede svaret på at jeg ikke har tilgång til bostad i utlandet, men det er vel nok at jeg ikke er på kontrakt på en lejlighed i udlandet ik ?"

Jeg ved ikke, hvor din ægtefælle har fast bopæl og evt. opholdstilladelse henne, men hvis hun ikke har opholdstilladelse i Danmark, skal du ikke skrive Danmark på, men hendes hjemland, og evt. forklare, at hun i øjeblikket er på besøg som turist.

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 09.01.2009 14:42:27

Tak for svaret, Skaanebo.

Det bliver så det jeg gør.

Må jeg gerne arbejde i både dk og Sverige ?
tænkte på at ringe et svensk vikar bureau op, samtidigt med at jeg allerede arbejde for Adecco hver lørdag i Kbh.

Tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2009 15:26:16

Hvis du er dansk, må du naturligvis arbejde i både Danmark og Sverige. Men du skal være opmærksom på, at hvis du arbejder i både Danmark og Sverige samtidig, risikerer din danske arbejdsgiver at skulle betale svensk socialforsikring på ca. 33% af din danske løn, og det vil du næppe blive populær på. Så hvis du behøver mere arbejde, er det bedre enten at arbejde kun i Danmark eller kun i Sverige og ikke i begge lande samtidig

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 09.01.2009 18:47:39

Hej Skaanebo.

tak for svaret.

ProudLeb

Civilstand

Indlæg af ProudLeb » 13.01.2009 18:55:37

Hej.

Jeg var på skatteverket idag for at melde min flytning til sverige.

de trak mine oplysninger fra Dk, og her stod der at jeg var ugift, og jeg skulle sørge for at fortælle myndighederne i dk at jeg er gift... vil dette have nogen indflydelse på vore ansøningen efter eu-reglen når vi vende tilbage til dk ?

jeg sagde til dem at min kone er ikke registreret i EU, de sagde at det lige meget, hvis man bliver gift skal registere de hos folkeregisteret, eller kunne man bare blive gift igen og igen.

jeg syntes bare at det er lidt sjovt at jeg ikke står som gift, når jeg har søgt om visum til min kone, og har fået visum til min kone.

men skal jeg ringe til folkeregistreret og sige det, eller vente til vi vender tilbage til dk for at gør brug af eu-reglen ?

Tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.01.2009 19:13:51

Hvis I er blevet gift uden for Danmark får de danske myndigheder jo intet at vide, medmindre du selv fortæller dem det. Og den slags skal man jo sørge for at informere myndighederne om, så sørg endelig for at få det registreret også i Danmark

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 14.01.2009 18:57:22

Tak for svaret.

Skaanebo, når jeg skal bevise at jeg har været selvforsørgende, vil det for mig ikke være klart det bedste at tage en kopi eller få en kopi af min bank konto, fordi nu står der penge på,

og om 3 måneder vil der ikke være så mange penge tilbage, da vi bruger dem.

Skal jeg flytte mine penge fra min danske bank over til min svenske, eller er det total lige meget, bare jeg kan vise at jeg har haft nogle penge som jeg selvforsøger os med ?

jeg har ik arbejde pt, men satser på at finde noget, så jeg har i det mindste har lidt indkomst.
TAK.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.01.2009 19:17:38

Ja, bankudskrifter må være tilstrækkeligt. Om det er penge i en dansk eller svensk bank kan vel være underordnet, men igen skal I jo dokumentere et reelt ophold i Sverige, så jo flere ting, der peger på, at I reelt har boet og opholdt jer i Sverige, desto bedre.

ProudLeb

Indlæg af ProudLeb » 15.01.2009 08:44:06

Merci Skaanebo.

Besvar