Fornyelse af opholdstilladelse og særbarn der bliver 18 år

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cattaleya

Fornyelse af opholdstilladelse og særbarn der bliver 18 år

Indlæg af Cattaleya » 22.01.2019 12:46:37

Hej forum. Jeg håber på at kunne få lidt svar herinde på nogle spørgsmål. Jeg er familiesammenført med min mand og til januar 2020 skal vi søge om fornyelse af opholdstilladelse hvor jeg læser mig frem til at den næste opholdstillaldelse hvis den bliver givet, så vil være for 4 år. Her til kommer så mit spørgsmål, hvis min mand forhåbentligt får den fornyet vil han så stadig få 4 år hvis min søn i mellem tiden fylder 18 år? Min søn er 15 år nu og jeg sidder allerede og er nervøs for hvad der kommer til at ske i fremtiden da vi fik FS med vægt på særbarn. Når min søn fylder 18 år vil vi jo ikke længere leve op til de krav eller mangel på samme, vil min mands opholdstilladelse så blive inddraget i det øjeblik min søn fylder 18 år eller vil de udregne at han får opholdstilladelse de 2 år frem blot til min søn fylder 18 år? Mvh Cattaleya

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fornyelse af opholdstilladelse og særbarn der bliver 18 år

Indlæg af mh1 » 22.01.2019 18:17:14

Nej, man inddrager ikke en opholdstilladelse fordi den danske ægtefælles særbarn fylder 18.

MEN der er praksis for at de almindelige betingelser for fs kan ‘genoplives’, hvis fravigelsesgrunden ikke længere er til stede. Dvs. at de betingelser, som I evt. fik dispensation fra (sikkerhedsstillelse, beskæftigelse mv.) muligvis bliver aktuelle fra og med at din søn bliver 18 år, eller helt sikkert ihvertfald for den næste forlængelse. Jeg kan ikke finde praksis eller vejledning om, hvornår i forhold til en 18-års fødselsdag man ‘genopliver’ betingelser som er fraveget pga. særbørn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Cattaleya

Indlæg af Cattaleya » 22.01.2019 20:51:27

Nej jeg kan heller ikke finde svar på det og jeg ringede til US idag og heller ikke de kunne hjælpe mig med et svar desværre. For uanset hvad så vil min mand miste sin opholdstilladelse her når de genopliver betingelserne da jeg er på ressourceforløb de næste 4 år ihvertfald. For jeg tænker ikke at det har nogen synderlig betydning at min mand har været i arbejde fra dag 1 han fik opholdstilladelse her🤔

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.01.2019 16:20:27

Det står jo faktisk klart og tydeligt: “Undtagelser fra selvforsørgelseskravet

Hvis Udlændingestyrelsen så bort fra selvforsørgelseskravet, da du fik din nuværende opholdstilladelse, skal I som udgangspunkt heller ikke opfylde kravet, når du søger om forlængelse.

Hvis grunden til, at der blev set bort fra kravet, ikke længere er til stede, vil I dog skulle opfylde kravet alligevel.

Det kan fx være tilfældet, hvis der blev set bort fra kravet fordi din ægtefælle/samlever havde samvær med sine mindreårige særbørn, og dette samvær nu er ophørt eller børnene er fyldt 18 år.”

MEN altså, hvis man bliver skilt, gælder følgende: “Dine personlige forhold tages i betragtning

Hvis der er personlige forhold hos dig, som gør, at en inddragelse eller en nægtelse af forlængelse vil være særligt belastende for dig, vil opholdstilladelsen ikke blive inddraget eller nægtet forlænget.

Udlændingestyrelsen ser bl.a. på:

Din tilknytning til det danske samfund, herunder hvor lang tid du har været i Danmark.
Alder, helbredsforhold og andre personlige forhold.
Tilknytningen til personer, som bor i Danmark.
Konsekvenser for dine herboende nære familiemedlemmer.
Manglende eller lille tilknytning til hjemlandet.
Om du vil lide overlast i hjemlandet”’

De samme elementer bør efter min mening tages i betragtning i jeres tilfælde.

Desuden: Tidligere stod dette på nyidanmark: “Arbejdsmakedstilknytning/fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft: Hvis man har haft opholdstilladelse i Danmark som fx flygtning eller familiesammenført, men ens opholdstilladelse er blevet inddraget eller nægtet forlænget, kan man få en ny opholdstilladelse, hvis man gennem længere tid har haft fast arbejde eller har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed.

Det samme gælder, hvis man har haft opholdstilladelse som fx medfølgende familiemedlem til en arbejdstager eller studerende, og den oprindelige opholdstilladelse er blevet inddraget.”

Det står så ikke mere som en mulighed, men gælder muligvis alligevel.
mh
Rådgiver for ÆUG

Cattaleya

Indlæg af Cattaleya » 24.01.2019 10:44:35

Tusinde tak for din tid til at svare. Vi må se hvad der sker når tid er til fornyelse.

Besvar