Vi skal til at finde ud af det da den udløber i år. Som jeg ser det kan vi ikke få permanet opholdstilladelse da de kræver man har haft fuldtidsbeskæftigelse i de sidste 3 år. - nu kan jeg lige se de også skriver følgende her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... _eu_lande/
"Arbejdstagere med 12 måneders uafbrudt beskæftigelse kan ansøge om bevis for tidsubegrænset ophold, hvis arbejdstageren har haft lovligt ophold i Danmark i 5 år. En sådan ansøgning skal indgives til Statsforvaltningen."
Så nu håber jeg de betragter hendes tidligere arbejde og at hendes nuværende uddannelse som SOSU-medhjælper tæller som arbejde.
--------------------------------------------------------------------------
Problemet er at de ikke bare stoler på at man kan forsørge sig selv. Dvs. man skal bevise det. Enten via kontoudtog eller
via arbebejde. Som udgangspunkt skal man tjene det der svare til startshjælpssatsen, hvilket er ca.5.527 kr./mdr.
Mht. til danskundervisning så kan det være lidt nemmere hvis man har opholdstilladelse igennem familliesammenføring. Hvis man
er EU borger er der nogle kommuner der betaler og andre der ikke gør. I vores tilfælde betalte kommunen så hun kun skulle
betale 500 kr. pr. modul.
Så alt i alt så er det måske smartest at gå efter familliesammenføring hvis man lever op til de krav.
Bemærk iøvrigt at hun må opholde sig uden opholdstilladelse ikke bare 3 måneder men 6 måneder hvis hun er jobsøgende.