Ægteskab med EU-borger

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CHICA

Ægteskab med EU-borger

Indlæg af CHICA » 17.12.2008 21:43:44

Hej
Er der nogen, der ved, om man som eu-borger er bedre stillet hvis man er gift med sin danske partner, eller har man de samme rettigheder, som hvis man ikke er gift.
Jeg fik at vide fra statsforvaltningen, at det ikke havde nogen betydning, hvorvidt man er gift eller ej. Jeg blev også informeret om, at vi skulle have oprettet en bankgaranti, hvis vi gifter os. Jeg troede kun, at man skulle stille bankgaranti, hvis man kom fra lande uden for EU... Er der nogen der bekræfte elleer afkræfte disse påstande?

manman

Indlæg af manman » 05.01.2009 14:34:17

Du siger det ikke har nogen betydning samtidigt med at der skal stilles garanti hvis man gifter sig. Der er vist sket lidt forvirring.
Mig bekendt er der heller ingen forskel om man er gift eller ej. Måske mht. til at man ser samlet på forsøgergrundlaget - det gjorde man nu ikke i mit tilfælde. Der var min kone (fra EU) som skulle bevise at hun kunne forsørge sig selv.
Hvis man som EU borger ikke har arbejde skal man stille en form for en garanti eller på anden måde bevise at man kan forsørge sig selv. I mit eget tilfælde skulle vi vise at vi havde nogle penge i banken.

Besvar