Dansk/Albansk ægtepar

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TEU42

Dansk/Albansk ægtepar

Indlæg af TEU42 » 07.09.2018 17:23:40

Jeg skriver for min danske niece (25 år) der i april blev gift med en albansk mand (26 år) og nu ønsker de at bosætte sig i Danmark. De har ingen børn og har begge ren straffeattest. Jeg håber meget på at vi kan finde hjælp herinde til at få råd og vejledning om hvordan vi griber sagen an.

Min niece arbejder i London da hun bliver kæreste med en albaner der arbejder i England uden at have tilladelse til at opholde sig i og arbejde i England. De bor sammen i London i et par år indtil den dag hvor han bliver tilbageholdt og placeret i en lejr for illegale indvandrere. Det ender med at han frivilligt rejser tilbage til Albanien i starten af 2018. I foråret 2018 mødes de i Danmark hvor de blev gift og tilbragte en uges tid sammen inden de igen rejste til hhv. Albanien og England. Så søgte de om ophold/visum i England til ham som de så netop har fået afslag på.
Der er ikke noget der tyder på at de engelske myndigheder har indberettet hans ulovlige ophold til SIS; Schengen Informationssystem. Men hvordan checker vi det uden at løbe unødig risiko i forhold til om sagen så bliver indberettet når vi spørger til dette?

Nu ønsker de at bosætte sig i Danmark og deres bopæl bliver i første omgang ved hendes forældre. Vi ved at han kan komme hertil visumfrit da han har et biometrisk pas, udstedt i år.

Vi har så følgende spørgsmål:
- Skal de ansøge om familiesammenføring når de kommer til Danmark?
- Er ”familiesammenførings-vejen” den rette? Han vil næppe kunne finde arbejde med indtjeningskravet på de ca. 420.000 kr. for at få opholds- og
arbejdstilladelse.
- Er det rigtigt at manden ikke kan arbejde, ikke får sygesikringskort mens familiesammenføringssagen behandles? Kan han gå i sprogskole?
- Andet vi skal være opmærksom på? Gode råd modtages gerne.

Enhver hjælp vil blive meget værdsat. Så på forhånd tak.
Vh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk/Albansk ægtepar

Indlæg af mh1 » 11.09.2018 15:52:54

Læs her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... g/flyttedk

Og hvis niecen pt har arbejde, bør han søge om visum til England igen, som ægtefælle til en EU-borger. Der MÅ IKKE gives afslag, medmindre han er til fare for rigets sikkerhed. Og visum skal gives hurtigst muligt.

Når der søges, skal der krydses af i rubrikkerne 33 og 34. De bør opholde sig sammen i England nogle uger, før de flytter til DK, det vil gøre det hele meget lettere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar