Hej,
Jeg har et par spørgsmål angående oplysninger indgivet til um i forbindelse med FS ansøgning.
Vi indgav vores FS ansøgning i slutningen af maj men har siden fundet ud af, at jeg åbenbart ikke anses som dansk statsborger. Det viser sig nemlig, at min mor, som er født i Canada af en engelsk mor og dansk far (de var gift) men har boet i dk siden hun var 4mdr, aldrig har fået erklæret indfødsret. Det burde være en formaliasag, da vi har alle dokumenter, der beviser hendes indfødsret. Men det betyder jo så, at jeg, der er født i dk af dansk far og (åbenbart canadisk) mor, ikke har dansk indfødsret og anses som canadisk statsborger. Vildt bizart at finde ud af i sit 38. leveår!
MEN nu er vi så i gang med at ansøge om min mors fødselsretserklæring, hvilket kan tage 10-12 mdr. Mine spørgsmål lyder:
1. bør jeg bringe dette for um’s opmærksomhed og i så fald hvordan? Og kan det skade vores ansøgning hvis vi IKKE gør det?
2. Kommer vores FS ansøgning til at tage 10-12 mdr EKSTRA at behandle? Og hvordan finder man ud af det?
3. Skal vi gøre noget anderledes i forhold til vores 2,5årige datter, som så åbenbart er amerikansk-canadisk?
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig, da jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til disse nye informationer. Og jeg tør ikke helt kontakte um hvis det kan kan sætte os i en dårligere situation. Øv! Og vores sag var ellers lige så nem og ligetil...
På forhånd tak!
Ændrede forhold
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ændrede forhold
Din mormor blev efter dagældende dansk lov dansk statsborger ved ægteskab med din danske morfar, hvis de blev viet inden 1. januar 1951.
Din mor har derfor i givet fald ikke andet statsborgerskab end dansk, og den med at man skal søge om bevarelse trods opvækst i DK er en forholdsvis ny regel, som ikke gjaldt for hende.
Din mor har derfor i givet fald ikke andet statsborgerskab end dansk, og den med at man skal søge om bevarelse trods opvækst i DK er en forholdsvis ny regel, som ikke gjaldt for hende.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Undskyld det sene svar!!
Min mormor og morfar blev gift i 1959, og min mor er født i 1961, så derfor skal hun søge om bevarelse af indfødsret. UM sagde, at det er en ret gammel regel, men den er bare først kommet langt frem i lyset i nyere tid pga den store tilstrømning... I øvrigt bør det nævnes, at min mormor aldrig blev dansk statsborger (hun søgte aldrig herom. Hun havde opholds- og arbejdstilladelse).
Jeg er ret sikker på, det vil være en dårlig ide at tilbageholde disse oplysninger for UM, men hvordan dælan skal man lige formulere denne situation uden at ansøgningen kastes lige i arkiverne? Og når det nu er min mand, der er ansøger, og mig der er reference, hvordan/hvorhenne indgiver jeg disse nye oplysninger?
På forhånd tak!
VH.
Min mormor og morfar blev gift i 1959, og min mor er født i 1961, så derfor skal hun søge om bevarelse af indfødsret. UM sagde, at det er en ret gammel regel, men den er bare først kommet langt frem i lyset i nyere tid pga den store tilstrømning... I øvrigt bør det nævnes, at min mormor aldrig blev dansk statsborger (hun søgte aldrig herom. Hun havde opholds- og arbejdstilladelse).
Jeg er ret sikker på, det vil være en dårlig ide at tilbageholde disse oplysninger for UM, men hvordan dælan skal man lige formulere denne situation uden at ansøgningen kastes lige i arkiverne? Og når det nu er min mand, der er ansøger, og mig der er reference, hvordan/hvorhenne indgiver jeg disse nye oplysninger?
På forhånd tak!
VH.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Prøv at finde facebooksiden ‘Dobbelt Statsborgerskab’ og stil dit spørgsmål til: Eva Gregers Jørgensen.
Hun ved meget mere om reglerne for statsborgerskab end jeg, og har hjulpet flere gennem junglen af regler fra de forskellige år.
Hun ved meget mere om reglerne for statsborgerskab end jeg, og har hjulpet flere gennem junglen af regler fra de forskellige år.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG