SU må man få det?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
vietnamlars

SU må man få det?

Indlæg af vietnamlars » 16.07.2018 16:28:41

Hej

Er der en risiko ved at søge/få SU som jo er en form for offentlig hjælp og det må man vist ikke modtage når man har en
imidlertidig opholdstilladelse eller?
Min kone er fra Fillippinerne og familiesammenført med mig og vil gerne søge SU da hun starter på SOSU assistent uddannelsen her
til august 2018

Mvh
Palawan

Calle2

Re: SU må man få det?

Indlæg af Calle2 » 16.07.2018 16:50:56

SU er ikke en "forbudt" ydelse, da den udbetales ud fra "lov om statens uddannelsesstøtte" - og ikke ud fra "lov om aktiv socialpolitik" eller intergrationsloven. Dog skal man så vidt jeg kan se have været her i 2 år, før man kan få SU.

http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbor ... atsborger/

vietnamlars

Indlæg af vietnamlars » 16.07.2018 17:02:58

Hej igen,

Det er fordi der står nedenstående under su.dk jeg bliv nervøs over selvom der er anført som studerende

Du kan miste dit opholdsgrundlag
Er du tredjelandsstatsborger, det vil sige statsborger i et land uden for Norden eller EU/EØS, og har du opholdstilladelse i Danmark som studerende, må du ikke modtage offentlig hjælp til forsørgelse, blandt andet SU. Det kan have konsekvenser for din ret til ophold i Danmark, hvis du modtager SU (som er en offentlig hjælp til forsørgelse). Det er dit eget ansvar, at du overholder de regler, der gælder for din ret til ophold i Danmark. Har du spørgsmål til reglerne for dit ophold i Danmark, skal du kontakte udlændingemyndighederne – se www.nyidanmark.dk.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.07.2018 13:07:34

Hun har jo ikke opholdstilladelse som studerende hun har som familiesammenført, så lad nu være med at fremtrylle ikke-eksisterende problemer.

Men hun skal have boet i DK, og I skal have været gift i to år, før hun kan få SU.

I øvrigt: Som sosu-elev får man åbenbart nogle steder løn.

https://www.foa.dk/social-sundhed/min-f ... pi-af-loen
mh
Rådgiver for ÆUG

vietnamlars

Indlæg af vietnamlars » 19.07.2018 17:44:18

Tak for svaret Mh

Ja men man bliver jo lidt paranoid efter 15 år med US hvis mål synes efterhånden at være kun at finde små fodfejl så de fryd kan
afvise folk der vil have deres opholdstilladelse forlænget med opbakning fra snart alle politiske partier :oops:

Besvar