Oplysninger til Statsforvaltningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
19911991

Oplysninger til Statsforvaltningen

Indlæg af 19911991 » 17.06.2018 20:42:38

Jeg er dansk statsborger og min mand og jeg har søgt via eu reglerne til Sverige og jeg har boet her siden oktober måned. Min mand kom i januar.
Vi søgte familiesammenføring i Sverige i februar og i Danmark i marts.
Vi bor stadig i dverigr

Det var dog først i april måned at jeg opdagede at min el regning skulle ændres til mit navn.
Er det en sikker begrundelse for afslag ?

Vi har endnu ikke hørt noget fra Statsforvaltningen omkring supplerende oplysninger. Ved ikke hvornår det er normalt at de skriver.

19911991

Re: Oplysninger til Statsforvaltningen

Indlæg af 19911991 » 18.06.2018 09:11:01

Er der ingen der har erfaringer med dette???

Weygan

Indlæg af Weygan » 18.06.2018 10:36:16

Jeg vil gerne forsøge at besvare for dig, men jeg er selv i færd med hele processen. Jeg bor dog som inneboende, med alt inklusiv i lejen og kontrakten. Så jeg har disse ting stående som 'beviser' sort på hvidt deri.

Det vigtigste er, at du kan bevise at du reelt og faktisk bor på adressen. Hvordan du beviser det, er op til dig, da du har ansvaret for bevisførelsen. Hvis du har betalt via din bank, så kan det måske ses der, og at beløbet matcher og hvem der er betalt til. MEN, gør dig selv den tjeneste, at du får det ændret nu. Det har jeg læst i en anden tråd, at man blot kan ringe til el-selskabet og få gjort. Det lød ikke til at være besværligt eller kompliceret overhovedet.

Derved har du jo dit navn fra næste faktura, som du jo kan aflevere til dem - evt. af eget initiativ eller hvis de efterspørger det.

Du har jo også en masse andet som du kan bruge til at bevise du reelt bor i Sverige; lejekontrakt, indkøb (betalt via banken), en svensk bankkonto måske, en kontrakt fra dit arbejde hvis du arbejder i Sverige eller dokumentation for din pendling over øresund hvis du arbejder i Danmark. Hvis du reelt har boet og opholdt dig i Sverige siden Oktober, så har du en del måneder, som du kan forelægge dem. Det kan også være lægekvitteringer, breve med dit navn og adresse på osv. og andet som kan bevise du har boet der. Internet regninger, tv abonnement, medielicens fra radiotjänesten osv. osv.

Hvis I søger om forhåndsgodkendelse, så bliv i Sverige indtil I får svar på, at I må rejse til Danmark :-)

Men igen, jeg er ikke en af eksperterne herinde. Skaanebo og mh er generelt rigtig flittige til at dele ud af deres viden, så tag deres ord for mere end mit, da jeg bare er en person i samme båd som dig :-)

19911991

Indlæg af 19911991 » 18.06.2018 18:28:54

Tak for dit svar Waygan

Besvar