Min mand og jeg blev gift for ca. 2 år siden og i løbet af 5 måneder fik han dansk opholdstilladelse og flyttede op til mig. Jeg er dansk statsborger.
Vi har forsøgt at blive familiesammenført med min mands 15-årige datter, men fik afslag på selve ansøgningen og på klagen til Integrationsministeriet.
Vi har overvejet at flytte til Sverige, men har mange spørgsmål i hovedet... Min mand har dansk opholdstilladelse som er afhængig af ægteskabet med mig. Kan min mand automatisk flytte med til Sverige, eller skal han tilbage til Tyrkiet for at vi kan søge opholdstilladelse fra Sverige?
Min mand er momsregistreret i DK, kan han beholde sit firma selvom vi flytter til Sverige?
Hvor lang tid tager det normalt at få familiesammenføring med barn når man søger fra Sverige?
Jeg håber at der er nogen der kan svare på disse spørgsmål, da vi virkelig ikk har kunnet hente hjælp hos Integrationsministeriet og Udlændingestyrelsen.
[/b]
Familiesammenføring med ægtefælles datter efter EU regler
Hej melzo
Jeg kan desvære ikke hjælpe med noget
Men er nysgerrig, da konen og jeg er ved at søge om FS, uden hendes søn, da det passer bedst sådan, det er så meningen at vi vil søge FS for hendes søn, om ca. 12 mdr, til den tid er han 14 ½ år.
Nu er jeg jo meget bekømret om vi havner i samme situation som jer
Hvor gammel var din mands datter, da i søgte om FS til hende ??
Ønsker jer alt mulig held
Mvh. Alf
Jeg kan desvære ikke hjælpe med noget
Men er nysgerrig, da konen og jeg er ved at søge om FS, uden hendes søn, da det passer bedst sådan, det er så meningen at vi vil søge FS for hendes søn, om ca. 12 mdr, til den tid er han 14 ½ år.
Nu er jeg jo meget bekømret om vi havner i samme situation som jer
Hvor gammel var din mands datter, da i søgte om FS til hende ??
Ønsker jer alt mulig held
Mvh. Alf
-
fundiver199
Jeg har en 4 gode og en dårlig nyhed til jer.
Den gode nyhed nr. 1 er, at din mand har ret til familiesammenføring med sin datter, så længe hun er under 21 år, hvis I søger efter EU-reglerne.
Den gode nyhed nr. 2 er, at I kan søge efter EU-reglerne, hvis I flytter til Sverige.
Den gode nyhed nr. 3 er, at det ikke er nødvendigt, at din mand forlader Schengenområdet, medens jeres ansøgning behandles af de svenske myndigheder.
Den gode nyhed nr. 4 er, at har I først boet sammen et stykke tid i Sverige, så kan I også søge efter EU-reglerne, hvis I flytter tilbage til Danmark igen.
Den dårlige nyhed er, at din mand formentlig ikke kan bevare sit danske firma, hvis I flytter til Sverige. Jeg ved i hvert fald, at det ikke er tilladt for 3. lands borgere med opholdstilladelse i Sverige at arbejde i Danmark. Så uden at vide det 100% vil jeg tro, at de heller ikke må drive en virksomhed i Danmark.
Så lidt groft sagt bliver din mand derfor sandsynligvis nødt til at vælge mellem sit firma og sin datter.
Den gode nyhed nr. 1 er, at din mand har ret til familiesammenføring med sin datter, så længe hun er under 21 år, hvis I søger efter EU-reglerne.
Den gode nyhed nr. 2 er, at I kan søge efter EU-reglerne, hvis I flytter til Sverige.
Den gode nyhed nr. 3 er, at det ikke er nødvendigt, at din mand forlader Schengenområdet, medens jeres ansøgning behandles af de svenske myndigheder.
Den gode nyhed nr. 4 er, at har I først boet sammen et stykke tid i Sverige, så kan I også søge efter EU-reglerne, hvis I flytter tilbage til Danmark igen.
Den dårlige nyhed er, at din mand formentlig ikke kan bevare sit danske firma, hvis I flytter til Sverige. Jeg ved i hvert fald, at det ikke er tilladt for 3. lands borgere med opholdstilladelse i Sverige at arbejde i Danmark. Så uden at vide det 100% vil jeg tro, at de heller ikke må drive en virksomhed i Danmark.
Så lidt groft sagt bliver din mand derfor sandsynligvis nødt til at vælge mellem sit firma og sin datter.