4 Vigtige spørgsmål vedr. Visum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Weygan

4 Vigtige spørgsmål vedr. Visum

Indlæg af Weygan » 24.05.2018 10:26:18

Hej igen,

Slettede der gamle indlæg og lavede et nyt og meget kortere med kun små 4 spørgsmål, håber de er lige til at besvare! :-)

Da vi er så tæt på nu, har min kone og jeg nogle enkelte ting, vi gerne vil udrede afgørende, inden vi sætter i gang. Vi søger om visum allerede nu, så det er klar til at vi kan tage hjem sammen fra Tyrkiet til August, da jeg skal på ferie der. Så følges vi ad.

Kort: Jeg er grænsegænger. Bor som inneboende i Sverige, i en separat stående bygning, kun for mig, med eget køkken, badeværelse osv. Arbejder i Danmark. Jeg har fået svensk personnummer, om-registreret bil, svensk bankkonto, særligt sundheds kort + Blå kort fra Udbetaling Danmark. Alle indkøb osv. er foretaget i Sverige via min danske bankkonto/kort (skal til at bruge min svenske bankkonto/kort nu hvor jeg endelig har fået den).

Vores mål
At flytte til Danmark og bo sammen - Sverige er kun midlertidigt, indtil vi kan flytte videre.
Samtidig er Sverige en "plan B" såfremt DK helt giver afslag.. Målet er dog Danmark!

spørgsmålene:
Vi bruger ansøgningsformular 119031 fra Svenske Migrationsverket: https://www.migrationsverket.se/downloa ... 031_en.pdf

1. Ved ansøgning om visum OG invitationen, skal vi ærligt fortælle ved ansøgning og evt. interview at visum er med henblik på at tilslutte sig mig, unions borgeren i Sverige, og at søge opholds kort efterfølgende og hun ikke har til hensigt at returnere, såfremt vi får accept i vi opfylder kravene. Eller skal vi holde det for os selv og bare oplyse at hun skal på besøg i 3 måneder og vil returnere?

2. Er det korrekt, at vi ikke skal udfylde felterne: 19, 20, 31, 32 og 33, men derimod resten og i sær felt 34 og 35, som fortæller at jeg er en EU borger? Hun har vores originale danske vielsesattest med dansk apostil klar som dokumentation for at være min kone.

I ansøgningsskemaet står: "The field marked with * shall not be filled in by family members of EU,EEA or CH citizens (spouse, child or dependent ascendant) while exercising their right to free movement. Family members of EU,EEA or CH citizens shall present documents to prove this relationship and fill in fields No 34 and 35."

3. Bærer det nogen risici at indrejse til Schengen via Danmark og tage toget videre over grænsen til Sverige? Eller er det sikreste at flyve direkte til Sverige?.

4. Udbetaling Danmark fortæller, at vi skal have kvittering fra Migrationsverket, før de kan give min kone det blå sygesikringskort. Kan vi uden problemer indgive ansøgning hos Migrationsverket om opholdskort og få en kvittering, uden først at tegne en omstændig og dyr privatforsikring som så skulle opsiges igen? Jeg vil så eftersende dem kopi af det blå sygesikringskort / kvittering derpå, når vi har fået det fra Udbetaling Danmark. Min kone vil i forbindelse med VISUM tegne den obligatoriske forsikring et visum kræver, der dækker hende i de 3 måneder visum gælder.

Håber de få spørgsmål er til at besvare, da vi står og skal i gang nu :-)

atwinther

Re: 4 Vigtige spørgsmål vedr. Visum

Indlæg af atwinther » 24.05.2018 15:26:33

Hej
Jeg var ellers ved at tage tilløb til at svare på nogle af de andre spørgsmål, men det var en stor mundfuld!!

1. Der er to visum'er. Der er turstvisum, som er for turister. Det bliver afvist hvis i søger med henblik på at blive. Heldigvis kan i benytte besøgsvisum, som du også selv har fat på

https://www.migrationsverket.se/downloa ... 031_en.pdf

Og her står det
https://www.migrationsverket.se/English ... izens.html

"Your family have a right to Swedish visas if they need them to be able to travel here. After they have arrived in Sweden, they can then submit an application for residence cards. Visa applications are submitted to a Swedish embassy or consulate general in the country where they live. Close relatives of an EU citizen do not need to pay any fees when applying for a visa to accompany the EU citizen to an EU country."

Dette er præcis hvad i vil, og der skal i bare være helt ærlige - hun rejser til sverige for at få opholdskort. I følger formålet med visa'et

2. Korrekt. 34 og 35 det er dit navn, og det er "spouse"

3. Nej. I har jo et besøgsvisum, så den er fjong

4. Jeg var ikke selv grænsegænger, men jeg indgav min ansøgning UDEN nogen dokumentation, og så eftersendte det hele. (De havde glemt, ja glemt, vores første ansøgning, så det sku gå rigtig stærkt til sidst). Fik godkendelse efter 2 måneder... så jeg vill mene du bare indgiver og eftersender

Og til sidst... tag det heeeeelt roligt. Det er slet ikke så slemt. Ingen krav til bolig, og den slags når det er residence card. Bare du har lidt indkomst så går det, og i er gift. Da du skriver i har bil registreret, og hist op og kom herned, så er der altså ingen ko på isen.

Weygan

Indlæg af Weygan » 24.05.2018 23:14:02

Tusind tak for de fyldestgørende svar atwinther.

Ja, jeg kunne bare se min tråd var blevet set flere gange over et par dage, og tænkte den nok var så lang, at den ikke blev læst. Så tog chancen med en ny og meget kortere - og fjernede nogle af de spørgsmål, som ikke var akutte for os lige her-og-nu. Men jeg takker fordi du var ved at tage tilløb. Det kan være du kan besvare lidt flere af mine spørgsmål, når jeg lige stiller dem - hvis ikke en anden gør. Lige nu holder jeg dog fokus på det der står for døren: "Visum" og derefter "Opholds kort-ansøgningen"

Vi kontaktede visum kontoret i Tyrkiet, som siger at vi ikke kan søge visum, hvis vi ikke skriver at hun vil rejse retur til Tyrkiet igen og kun besøger mig, også selvom jeg er EU-borger, der udnytter min ret til fri bevægelighed. De sagde til hende, at vi ikke måtte skrive, at hun har til hensigt at blive i Sverige, og tilslutte sig mig.. Det blev vi lidt forundrede over. Min kone kontakter ambassaden i Ankara på mandag, for at stille dem spørgsmålene, og forhåbentligt få nogle svar.

Vi har indtil videre plan om at være ærlige i invitationen og ansøgningen dog, med mindre nogen her eller ambassaden selv siger det modsatte. Det vi gør er jo efter EU direktivet, hvor jeg har ret til at hun tilslutte sig mig i Sverige, også med henblik på at blive i landet og søge opholds kort. Så vi forstod ikke at hun fik af vide af visum servicekontoret, at det ikke kunne lade sig gøre. Håber ambassaden giver et lidt bedre svar. Det vi gør, er jo fuldt ud lovligt og efter reglerne..?

Prøver at være rolig, men det er svært indtil vi får et "ja". Både i Sverige, men sågar også Danmark, da det er målet. Men på alt hvad jeg har regnet på, så burde vi opfylde kravet til os, og til mig som EU borgeren. Har været nervøs om de vil sige min økonomi er god nok, men det burde den være ud fra http://www.socialstyrelsen.se/hittaratt ... vberakning

Ved du (eller en anden der læser) om det er OK at udfylde invitationen, udskrive og underskrive den, scanne den og sende den til hende på e-mail? eller SKAL det være originalen underskrevet og sendt til hende med posten fysisk? (det er også noget vi dog spørger ambassaden om mandag).

atwinther

Indlæg af atwinther » 25.05.2018 10:23:16

Hej
Hvad visumkonterer (private firmaer) siger er ikke nødvendigvis rigtigt. De har tit, ikke ret. Det vigtige er ambassaden.

Jeg er sikker på at folk som har svaret på spørgsmål herinde i årevis kan bekræfte det, så du ikke bare skal lytte til folk som mig, der egentlig også er i samme båd som dig omend et par skridt foran.

Og bare ring til ambassaderne. Jeg har haft god erfaring med det. Eventuelt skriv hvis de er helt umulige at komme i kontakt med. Tit svarer der en person med et telefonnummer på, og så kan du derefter spørge om du må ringe til ham/hende. Og ellers lad være med at vente til på Mandag? Bare afsted med email :) Må jeg foreslå du holder det kort og præcist. Ja/nej spørgsmål om muligt

Din ansøgning til sverige er lidt ligegyldig sådan set. Hun må jo være der så længe den er under behandling, og så skal i skal i videre til Danmark. Det er da rart at få den, men ikke nødvendigt.

Mht udfyldning så forstår jeg ikke helt dit spørgsmål? Så vidt jeg ved skal du ikke skrive noget under selv. Kun hende.
1. Fyld den ud online
2. Gem som .pdf.
3. Email pdf til hende (uden underskrift)
4. Bed hende print den ud og underskriv.

Thor

Weygan

Indlæg af Weygan » 25.05.2018 11:13:44

Hej igen Thor,

Det er invitationen som jeg spørger til, om kan sendes på email til min kone, efter jeg har udfyldt og underskrevet den. (jeg skal underskrive nederst).
https://www.migrationsverket.se/English ... iends.html

form 241011
https://www.migrationsverket.se/downloa ... 011_en.pdf

Det er den, som jeg tænker på, om jeg blot kan udfylde digitalt -> udskrive og underskrive -> scanne og sende til hende på e-mail, eller om de SKAL have originalen, når der er underskrift på. Selvom vi har retten til, at hun kan tilslutte sig mig, så skal jeg vel stadig invitere hende som på almindelig vis ved visumansøgning?

Sandt med Sverige. Vi ansøger for at sikre os, at hun kan blive i Sverige i mens vi afventer svar fra Danmark, samt har det som en "plan b", hvis nu Danmark ikke tror på at jeg faktisk bor her, og jeg skal fremføre yderligere beviser :-)

Det er altid rart at få input fra en, som er igennem samme situation, så jeg er glad for at du deler dine erfaringer!

Elaaa

Indlæg af Elaaa » 25.05.2018 12:08:46

Jeg ved ikke om det er de samme visum regler der er gældende i Sverige som i Danmark. Men vi søgte om besøgsvisum til min mand fra Ambassaden i Istanbul i marts måned, de var meget behjælpelig under hele forløbet. Og ja vi skulle også bevise at han skulle tilbage, selvom vi skulle søge familiesammenføring. Men vi fortalte ikke ambassaden vi vil søge familiesammenføring, ellers ville han få afslag fik vi oplyst af advokaten.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.05.2018 12:13:28

Hver enkelt ambassade kan stille krav til, om man vil have originale papirer, eller om man accepterer kopier/print. Derfor må man nødvendigvis spørge den pågældende ambassade.

atwinther

Indlæg af atwinther » 26.05.2018 11:32:30

Altså

Nu har jeg ikke selv søgt vha, beøgsvisum. Jeg søgte som sagt et almindeligt turistvisum (til danmark, for det hele er jo schengen), og der sagde vi hun tog tilbage, men det gjorde hun så ikke. Dette er turistvisum, der må man ikke give dem en ide om at man har tænkt sig at blive, så bliver det afvist.

Umiddelbart er mit gæt at både visumcenter og advokat tror du snakker om dette "almindelige" visum, som ikke har noget med EU regler at gøre. Det har også en fee for at ansøge

Så er der Eu - besøgsvisum. Det har ingen fee, og jeg tror altså ikke du behøver invitation. Du skal nærmest bare bevise at du selv har ret til at være i landet, og at i er gift. Dit folkebevis fra skatteverket.se og et marriage certificate. Det burde være det. Men som skaanebo sikkert kan bekræfte er det nogen gang svært at overbevise de forskellige visum kontorer om den slags. Advokater, folk på dette forum, og selv visumcentre er ikke garanteret at have styr på det

Så jeg ville spørge ambassaden, og få det rigtige svar. Hvis ambassaden siger at du ikke kan få noget som helst visum hvis hun har planer om at blive, så må du jo sige i skal hjem igen. Men så er det straks sværere for så skal i til at bevies hun har et liv derhjemme, og det kræver en masse dokumentation.

Thor

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.05.2018 17:53:52

Det letteste er ofte at søge om et besøgsvisum = almindeligt Schengenvisum, dog med henvisning til at der søges efter EU-regler, således at visum skal udstedes hurtigst muligt og gratis. Der er absolut INGEN 'straf' for at så bestemme sig for at blive og søge om EU-opholdskort, når man er ankommet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 27.05.2018 14:35:11

Tak for svarene.

Vi hører ambassaden ad her i morgen, hvor hun ringer til dem og spørger ind til det hele.

Vi hører om den korrekte process, som de vil have os til, for visumansøgningen, samt om en eventuel invitation (såfremt den kræves) kan sendes til hende på mail fra mig, underskrevet, i stedet for med postvæsenet.

Vi må se hvad de siger, og stole på ambassadens egne ord. De må kende til processen! :-)

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.05.2018 15:46:29

Vi har nu forhørt os med ambassaden i Ankara - eller min kone har.

Vi skal ansøge som på almindelig vis, skrive at hun rejser tilbage til Tyrkiet og kun kommer for at besøge mig i 90 dage. Dog skal vi stadig udfylde felt 34 og 35, som henviser til, at jeg er en EU borger. Vi må ikke skrive, at hun vil komme for at tilslutte sig mig i landet efter EU-reglerne, da det er i følge ambassaden vil give afslag, med mindre vi søger efter svensk national familiesammenføring (residence permit), hvilken kunne tage flere måneder, hvilket vi jo alligevel ikke gør.

Vi skal stadig have forsikring til de 90 dage og returbillet reserveret til hende (selvom jeg har læst mig frem til, at hun ikke behøver for visumets skyld efter EU reglerne).. Men nu gør vi det alligevel.

Ultimativt så skal vi bare have det visum, uanset om vi skriver det ene, det andet eller tredje. Vi gør så hvad ambassaden siger er korrekt, for at vi kan få det.

Jeg måtte gerne scanne mine dokumenter, invitation osv. og sende til hende på mail. Så det er i vinkel.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.05.2018 20:18:53

Forsikringen er også nødvendig fordi din ægtefælle jo ikke kan bevise at hun har ret til sygesikring, før hun enten er kommet under sygesikring sammen med dig, hvis du arbejder i Sverige, eller er grænsegænger og kan få sygesikring til hende den vej. Der kan gå nogle uger, før det er på plads.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.05.2018 20:56:56

Det giver god mening og var faktisk også det, som vi havde snakket om, så vi havde egentlig planlagt at få det alligevel, for at være på den sikre side, også i tilfælde af, at det rent faktisk blev nødvendigt, inden vi kunne få det blå EU kort til hende.

Vi har talt lidt sammen i dag, og vi er stadig i tvivl om visum ansøgningen. Har læst denne tråd: viewtopic.php?f=4&t=21607&p=115336&hili ... le#p115336 og der gav det afslag ikke at give direkte til kende at ægtefællen havde til hensigt at tilslutte sig EU borgeren. Da man så skriver direkte i en ny ansøgningen, at det er fordi man vil tilslutte sig EU borgeren, så bliver visum accepteret.

Men vedr. visum, er det bare at gøre som ambassaden sagde, eller hvad ville i råde til, for at vi har størst chance for at få visum i første forsøg til Sverige:

1. Ærligt oplyse i invitation, ansøgning og interview at min kone har til hensigt at tilslutte sig mig og søge opholdskort efter EU direktivet?

eller

2. Oplyse at hun kommer på 90 dages besøg i Sverige, og har til hensigt at forlade landet igen til tiden. Vi har ikke til hensigt at hun tilslutte sig mig, men blot besøger mig. (dette var den løsning som ambassadens visum-service person hentydede til var eneste mulighed)..

Vi har til hensigt at udfylde punkt 34 og 35, uanset hvilken metode vi vælger, og når hun kommer søger vi selvfølgelig om opholdskort.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.05.2018 08:41:40

Skal man udpensle, hvad formålet er? Næppe. Der er vel ikke plads til ret meget, så jeg ville bare skrive: besøge min ægtefælle.

Der er stor risiko for at udpensling vil medføre afslag og henvisning til at søge om familiesammenføring, når det er det, der angives som formål.

Pashtons ægtefælle er afghaner, og for dem er problemerne med at få visum betragteligt større end de er for tyrkiske statsborgere.

I har ‘til hensigt’ at udfylde rubrik 34 og 35 :shock: - alt andet vil da være tåbeligt, ærlig talt, når udfyldning af dem både giver næsten RET til visum, endda gratis, og til at det udstedes hurtigst muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pashton

Indlæg af Pashton » 29.05.2018 10:40:01

I vores brev stod der tydeligt, at EU-direktivet kun kunne bruges hvis ens hensigt var at tilslutte sig sin ægtefælle? Men det er selvfølgelig rigtigt som mh beskriver, Afghanistan og Tyrkiet er 2 forskellige lande. Og det er meget svært fra Afghanistan.

Men jeg kender både nogle andre som skrev at deres hensigt var at tilslutte sig(fra pakistan) og kender nogle som skrev at de kun kom på besøg (fra Afghanistan). Så jeg ved virkelig ikke hvad grundlaget for det er

Besvar