Hej allesammen,
Jeg er igang med at få ordnet mine papirer for at lave fs til min mand fra Irak.
Jeg er på positivlisten. Han har tidligere været asyl i dk, men han rejste ud og har ikke fået indrejsedorbud eller noget.
Skal jeg starte med at søge om visum til ham eller skal vi direkte søge fs ?
Tænkte at jeg er på positivlisten , så måske vi kan få dispensation fra tilknytningskravet. Men alligevel vil det være fedt hvis han kunne vente i dk.
Og kan man efter vi har søgt fs , ansøge om visum ? Eller skal det være før?
Hvad vil i råde os til ?
På forhånd tak
Visum eller fs fra irak ?
Re: Visum eller fs fra irak ?
Har han haft et visum til DK?
Han skal være i Danmark når der søges fs, hvis I vil have at han kan være her på processuelt ophold.
Nyidanmark skriver på https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... A39D021866 om visumansøgere fra gr. 5 lande:
"Desuden kan du som statsborgere fra et land i denne gruppe få visum, hvis du ønsker at besøge en ægtefælle eller fast samlever i Danmark, som du tidligere har fået afslag på at blive ægtefællesammenført med på grund af din manglende tilknytning til Danmark. I sådanne sager er det en forudsætning, at din ægtefælle i Danmark har en væsentlig tilknytning til Danmark, og at de øvrige betingelser for ægtefællesammenføring er opfyldt. Dog skal en økonomisk sikkerhed først dokumenteres i forbindelse med en eventuel ny ansøgning om ægtefællesammenføring."
Så man skal øjensynlig først søge om fs og hvis det afslåes, kan man søge visum og derefter igen fs. Det lyder meget omstændigt. Måske du skal checke med en advokat hvad US mener.
"Desuden kan du som statsborgere fra et land i denne gruppe få visum, hvis du ønsker at besøge en ægtefælle eller fast samlever i Danmark, som du tidligere har fået afslag på at blive ægtefællesammenført med på grund af din manglende tilknytning til Danmark. I sådanne sager er det en forudsætning, at din ægtefælle i Danmark har en væsentlig tilknytning til Danmark, og at de øvrige betingelser for ægtefællesammenføring er opfyldt. Dog skal en økonomisk sikkerhed først dokumenteres i forbindelse med en eventuel ny ansøgning om ægtefællesammenføring."
Så man skal øjensynlig først søge om fs og hvis det afslåes, kan man søge visum og derefter igen fs. Det lyder meget omstændigt. Måske du skal checke med en advokat hvad US mener.