Jeg står med et stort problem og kunne ikke finde tilsvarende herinde, så nu skriver jeg her.
Jeg er dansker og bor i Danmark, og jeg er blevet gift med en nigerianer i Nigeria. Han bor stadig dernede.
Inden vi blev gift, spurgte jeg min kommune, hvordan jeg skulle registrere mit ægteskab. De svarede, at jeg skulle møde op på folkeregistret med den originale vielsesattest, og det var det. Hvis den var på et andet sprog end engelsk, skulle jeg muligvis have den oversat.
Jeg mødte op med den originale vielsesattest på engelsk, og de vidste ikke, hvad de skulle stille op med den..... Jeg endte med at blive henvist til Udenrigsministeriet. Der fik jeg at vide, at vielsesattesten skal legaliseres hos udenrigsministeriet i Nigeria og derefter af den danske ambassade i Nigeria.
Jeg er så nødt til at sende den originale vielsesattest til min mand, men det er ikke det største problem.
Det nigerianske udenrigsministerium vil have 4000 kr. for at legalisere den, og da min mand bor ret langt fra hovedstaden Abuja, skal han også bruge 4000 kr. på fly, hotel, taxa, mad, osv. Dvs. 8000 kr.! Det har vi ikke! Vi har allerede brugt en formue på afviste visumansøgninger, vielse dernede, osv., og når han kommer her, skal jeg forsørge ham, indtil han må arbejde + give depositum på 50000 kr., når vi har fået FS.
Vi har kæmpet og brugt så meget tid og så mange penge på dette i over et år, og vi er frustrerede, ulykkelige, desperate, vrede.........
- Hvis vi ikke har de 8000 kr., er det så bare ærgerligt for os?
- Kan han søge om turistvisum med den originale vielsesattest, eller vil ambassaden afvise den, fordi den ikke er legaliseret af udenrigsministeriet?
VH Christina.