Danske eller Svenske Regler?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillap91

Danske eller Svenske Regler?

Indlæg af camillap91 » 17.04.2018 23:09:01

Hej alle sammen,

Jeg har været herinde og læse igennem forum en del gange og har virkelig været imponeret over de svar og råd der har floreret herinde. Håber at der er nogen der har tid til at hjælpe mig også, da jeg er begyndt at gå lidt sur i hvordan min mand og jeg bedst angriber at flytte til DK (eller Sverige :) )

Her er vores situation -

Min mand og jeg har været gift i lidt over 4 år og har to små børn. Han er amerikaner og jeg er dansk statsborger der har boet i Amerika siden 2009 (vi er begge over 24). Nu vil vi gerne til at flytte til Danmark så vores børn kan gå i dansk skole og vi kan få mere tid sammen, da vi begge har haft enormt travle karriere og efterhånden er udbrændte. Vores børn er 3 og 1 år gamle, så det skulle gerne være til sommer vi flytter så de kan komme i dansk børnehave før de starter i skole (de vil være 4 og 2 til sommer). Jeg begyndte i februar en uddannelse i Danmark og får PT dansk SU, men vi bor som sagt stadig i USA. Min mand har søgt ind på danske uddannelser der i så fald ville starte til August for at have mulighed for at få opholdstilladelse på den måde hvis nu vi får afslag grundet vores tilknytningsforhold ikke er stærk nok. Han har været i Danmark to gange i ca. 5 uger i alt. Kan Sverige bedre betale sig for os? Vi vil helst til Danmark med det samme så ungerne ikke skal igennem alt for meget omvæltning, men selvfølgelig vil vi også helst tilbage til en normal hverdag så hurtigt som muligt.

Her er nogle ting vi overvejer:

Min mand har et godt arbejde i USA, men kan naturligvis ikke tage det med sig. Jeg er som sagt studerende. Vi vil have en opsparing på ca. 300.000-400.000 med. Er det nok til, at vi har "tilstrækkelige midler" i Sverige, eller er det bedre at tage til DK og benytte sig af, at vi har 6 mdr til at finde arbejde? Jeg har arbejdet indenfor projektledelse hos et stort tech firma i årevis men er ved at tage læreruddannelsen (derefter videre til kandidat i didaktik) for at kunne arbejde i den offentlige sektor - giver det mere mening at tage pause fra studiet og prøve at finde arbejde?

Vi har fulgt med i det nye forslag om integrationskravet, der vil ændre tilknytningskravet. Er det værd at vente på at dette går igennem?

Hvordan får vi alle vores ting sent afsted til Danmark eller Sverige når vi ikke ved hvor vi ender med at bo? Det tager 3 måneder at få alting sejlet over på container skib, så vi skal til at igang!

Det aller vigtigste for os er mindst mulig omveltning for børnene. Vores ældste har talepædagog herovre og har allerede brug for ekstra sproglig støtte. Han kan ikke dansk (han har nærmest først lige lært engelsk, det er ikke fordi jeg ikke har talt dansk til ham ellers), så jeg ville være rigtig ked af, at han ikkke kunne komme igang i Danmark med det samme hvis vi for eksempel måtte til Sverige først.I det tilfælde ville der være stor sandsynlighed for, at vi simpelthen bare blev i Sverige og integrerede os der.

Det blev langt - tusind tak hvis du kom igennem det hele!

Mvh Camilla

camillap91

Re: Danske eller Svenske Regler?

Indlæg af camillap91 » 17.04.2018 23:13:31

Herudover har jeg også en rigtig dum ide om, at jeg gerne vil købe et bestemt hus i Danmark jeg virkelig har forelsket mig i - vi ville nok godt kunne købe det herovre fra mens min mand stadig har arbejde, og det ville være billigere end de lejeboliger vi kan finde i lignende områder. Men, men, hvad nu hvis min mand ikke får opholdstilladelse? Dårlig ide regner jeg med, ikke?

Hunkat

Indlæg af Hunkat » 18.04.2018 05:46:49

Der bliver indført nye regler den 1. juli i år mener jeg det er. Det lyder som om I ville have meget nemt ved at opfylde dem som det ser ud nu og så er I jo næsten garanteret opholdstilladelse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.04.2018 10:01:10

I vil også snildt kunne benytte EU-reglerne med den opsparing. Da opholdet i fx Sverige ikke behøver vare længere end 3 mdr. kan jeres møbler komme frem ca. samtidig med at I er klar til at flytte til DK.

Problemet er naturligvis, om du havde regnet med at opsparingen skulle bruges til huskøbet, så den ikke vil være til rådighed for godtgørelse af tilstrækkelige midler? Det problem er dog ikke større end at I blot skal dokumentere bankbeholdningen én gang, ved ansøgning, og derefter kan benytte en større del af den til huskøb i DK. Man skal IKKE løbende dokumentere sine tilstrækkelige midler, men blot naturligvis klare sig for det man har til rådighed.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar