FS i Sverige (Ikke gift)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hansen82

FS i Sverige (Ikke gift)

Indlæg af Hansen82 » 13.03.2018 15:50:52

Hej ÆUG!

Jeg har et par spørgsmål omkring FS i Sverige.
Min kæreste er fra filipinerne, og har været au pair her i Danmark, men måtte rejse hjem pga hendes tid var udløbet.
Mit spørgsmål er, hun har PT ikke noget job i Filipinerne, og vi har læst og frem til at hun ikke kan rejse til Sverige eller andre EU lande uden netop det. Kan det være rigtigt?

Er den eneste mulighed, at jeg rejser til filipinerne og bliver gift, før hun kan rejse ud af landet?
Jeg havde håbet på at jeg kunne flytte til sverige, og derefter invitere hende på ophold, for derefter at gifte os i sverige og søge familiesammenføring.

En anden ting, hvor længe skal vi opholde os i sverige før vi kan rejse hjem til Danmark igen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS i Sverige (Ikke gift)

Indlæg af mh1 » 13.03.2018 16:12:10

Du kan ikke benytte EU-regler, medmindre I er gift, eller har boet sammen i ca. halvandet år.

Du skal blive i Sverige mindst tre mdr., og din ægtefælle skal komme til Sverige, flytte ind hos dig og ansøge om svensk opholdskort (som bevis for at hun 'har sluttet sig til dig'), før du kan flytte til DK og benytte EU-regler til fs. Dvs. hun skal komme flere uger før din evt. planlagte flytning.

http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... g/flyttedk
mh
Rådgiver for ÆUG

Hansen82

Indlæg af Hansen82 » 13.03.2018 16:30:38

Tak for svaret!

Okay, så den eneste mulighed er egentlig at jeg rejser til filipinerne, bliver gift, rejser derefter selv til sverige og får en lejlighed, inviterer min kone på besøg i sverige og søger opholdstilladelse efter 3 uger?

Eller har jeg forstået dte helt forkert? :lol:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.03.2018 16:37:33

Læs nu vejledningerne. Print dem gerne ud, og læs grundigt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar