Spørgsmål vedr familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lalar2004

Spørgsmål vedr familiesammenføring

Indlæg af Lalar2004 » 10.03.2018 10:52:46

Hej

Jeg har nogle spg vedr FS som jeg ikke har kunnet finde svar på og som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Jeg er dansker men bor pt i Thailand sammen med min kone og vores søn på 5 år. Jeg har fået tilbudt arbejde i Danmark og vi vil alle gerne flytte til Danmark. Planen er at få konen og sønnen herop på turist visum og fra Danmark søge om FS.
Mine spg er
1) Min søn er født i Thailand men har været i Danmark før. Vi fik i Thailand lavet et dansk pas til ham men med et midlertidig cpr nummer (han er ikke registreret i cpr registeret). Skal jeg også søge om FS med ham? Og skal jeg også stille bankgaranti for ham?
2) Jeg kommer til at arbejde som IT konsulent og vil mene at jeg kvalificerer mig efter ’Positivlisten’ men hvordan dokumenterer man dette? Er en kopi af ansættelseskontrakten godt nok?
3) Jeg er bekymret for at min kone kun har 6 mdr til at bestå dansk prøven. Jeg kan forstå at det først er efter man har fået FS at man kan få gratis undervisning – er det korrekt? Er det realistisk at kunne bestå prøven efter kun 6 mdr? Hvad sker der hvis hun ikke består? Skal min søn også bestå prøven?

Mht dansk prøven så kan jeg læse flg på www.nyidanmark.dk
”Danskprøve på A1-niveau eller højere niveau skal som udgangspunkt bestås senest 6 måneder efter, at du er tilmeldt folkeregistret i Danmark, eller senest 6 måneder efter, at du har fået opholdstilladelse som familiesammenført ægtefælle/samlever, hvis du allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag.”

Der står at man skal bestå senest 6 mdr efter man har fået FS, hvis du allerede har opholdstilladelse i Danmark på et andet grundlag. Den sidste formulering forstår jeg ikke. Hvis min kone i første omgang er her på turist visum så har hun vel ikke ’...allerede .. opholdstilladelse”. Er der nogen derr kan forklare mig hvordan dette skal tolkes?

skaanebo

Re: Spørgsmål vedr familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 10.03.2018 11:22:42

Når sønnike er dansk statsborger, skal han selvfølgelig ikke søge om opholdstilladelse.

gambler

Indlæg af gambler » 10.03.2018 13:02:47

3 :
langt hovedparten består prøven...og snubler hun, har hun3 måneder mere

dansk undervisning for man henvisning om kort tid efter at cpr no og opholdskort er tildelt
og ja det er endda særdeles realistisk at bestå prøve...

din søn er nemt, der jo intet, med dansk pas, og han kan komme i (alm.) skole (næsten) straks

så det er ikke noget du skal bekymre dig om

DortheM

Indlæg af DortheM » 10.03.2018 13:09:51

Mht A1 danskprøven, så er det 6 måneder fra hun har fået opholdtilladelsen som familiesammenført. Så på det tidspunkt har hun nok været i Danmark i næsten et år.

Prøven er ikke svær. Du kan finde et eksempel på http://uim.dk/arbejdsomrader/danskunder ... prove-a2-1

Min mand bestod 3 måneder efter han fik familiesammenføring. Han havde gået på sproguddannelse i 1½ måned og på sprogkursus hos Frelsens Hær Kbh. i ca. 4 mdr. mens han ventede på opholdstilladelsen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.03.2018 17:57:13

Mht jobbet, skal du have en ‘disco-kode’ som bevis:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... itivlisten
mh
Rådgiver for ÆUG

Lalar2004

Indlæg af Lalar2004 » 12.03.2018 06:50:40